Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
[E3] De persconferentie van EA
Review:

Metal Gear Online


Door Joni Philips op 23-06-2008 om 08:12
Bron: Gamed

Konami lanceerde recent Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots op de PlayStation 3. Het spel werd vergezeld door Metal Gear Online, een online-exclusief spel waarin de Metal Gear Solid gameplay ook duidelijk naar voren moest komen. Of het team hierin geslaagd is lees je in onderstaande review

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots bevat enkel een Starter Pack van de titel. Je krijgt een basis van opties, de rest moet je apart aankopen. Het is dus een gratis voorproefje, je kunt bijvoorbeeld maar één personage per console aanmaken. Het uiterlijk van zo'n personage kan ook niet gewijzigd worden, hiervoor dien je extra plaatsen (á vijf Euro) aan te kopen. Met één personage heb je echter genoeg om te starten, de game heeft weinig opties om het uiterlijk van een personage te personaliseren, en deze worden dan ook niet direct gemist. Je kunt kiezen uit een zevental gezichten, enkele stemmen, een vijftal hoofddeksels en nog enkele andere opties. Het lijkt een uitgebreid optiepakket, maar het is niet genoeg om een personage een persoonlijke touch mee te geven. Dit zijn echter niet de enige aanpassingsmogelijkheden.

Het aanpassen van de vaardigheden van een personage is veel interessanter. Elk personage heeft vier plaatsen voor vaardigheden, er is bijvoorbeeld een vaardigheid die je kunde met een sniper verbetert. Deze vaardigheden stijgen in level naarmate je ze gebruikt tot een maximum van drie levels. Dit heeft ook een nadeel, hij neemt dan namelijk meer plaatsen in, je zult hierdoor soms lastige keuzes moeten maken. Gelukkig is deze keuze toch iets makkelijker dan je in eerste instantie zult denken, je neemt gewoon de vaardigheden die jouw wapenkeuze aanvullen. Je mag telkens voor de match en na een dood een type granaten, een type handgeweer en een zwaar geweer kiezen. Hiermee moet je dan werken tot je sterft. Voor voorwerpen heb je weinig keuze, gadgets als de Solid Eye ontbreken in Metal Gear Online.


In de game is in de eerste plaats een trainingsmode aanwezig, de speler kan dus even de besturing testen voor het online gaan. De game biedt natuurlijk ook enkele versusmodi aan, het belangrijkste element van de game. De modi hebben namen zoals (Team) Deathmatch, Base Capture, Sneaking Mission en Rescue Mission. Enkel in Sneaking Mission, waarin Snake de andere spelers moet vermijden, zien we de traditionele Metal Gear gameplay. De andere modi nemen traditionele multiplayermodes en plaatsen deze in kleine levels. De game bevat amper vijf levels, deze zijn allen op traditionele Metal Gear Solid levels gebaseerd. Sommige levels komen rechtstreeks uit Guns of the Patriots, spijtig genoeg ontbreekt het Shadow Moses level. Hopelijk voegt men in de toekomst meer levels toe, al dan niet van bekende locaties uit de serie.

De aanwezige levels in de game zijn bewust klein gehouden zodat de zestien spelers steeds dicht bij elkaar zitten. De game is snel, mede hierdoor vinden er continu confrontaties plaats. Elk level steekt ook goed in elkaar voor de verschillende types spelers, zo zijn er zijn vele plaatsen voor snipers, maar minstens evenveel plaatsen om je te verbergen, waarmee de balans in evenwicht blijft. De kleine gangen lenen zich dan weer perfect voor CQQ, het hand tot hand vechten van Metal Gear. Er vallen dus veel doden, soms slagen twee spelers er zelfs in om elkaar tegelijk uit te schakelen. [Zelfmoordmissies tellen niet Joni! - Red.] Bij het normale online spelen, dus zonder clans, speel je meerdere potjes na elkaar in verschillende modi en levels. Spijtig genoeg is de verbinding niet altijd even sterk, je zult wel eens wegvallen.

Metal Gear Online bewaart de besturing van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, je kiest dus steeds een wapen met het R2 menu. In tegenstelling tot in de singleplayer pauzeert het spel echter niet bij het wisselen van wapens. Je bent dus kwetsbaar tijdens het veranderen van wapen wat in Metal Gear Online met zijn vele gangen en sterke wapens leidt tot een snelle dood. Men had de wapenselectie beter kunnen toekennen aan de D-Pad, zeker aangezien je maar een handvol wapens bij je draagt. Dan had je gemakkelijk en veilig kunnen wisselen, nu blijf je meestal één wapen gebruiken. Het zorgt er ook voor dat je items, zoals de camera of de kartonnen doos, amper gaat gebruiken.


Metal Gear Online speelt redelijk aangenaam, maar het online gaan is een echte kwelling. Ten eerste moet je te veel inlognamen bezitten. Je hebt een PlayStation Network account, een Konami ID en een Game ID nodig. Het aanmaken van deze twee laatste werkt ook niet goed, zeker omdat je Game ID en je Konami ID moeten verschillen. Daarna biedt de game je nog een hoop onduidelijk menu's aan voor het spelen begint. Er zijn echter ook positieve punten, je hebt bijvoorbeeld het grappige Otacon Network Support. Hierbij legt Otacon de mogelijke verbindingsproblemen uit. Spijtig genoeg zijn de latere uitlegschermen minder leuk. Het updaten van de titel is ook gemakkelijk, updates kunnen via HTTP en BitTorrent gedownload worden. Op deze manier gaat het altijd snel.

Technisch gezien zit Metal Gear Online goed in elkaar, de game gebruikt namelijk de engine van Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots en ziet er hierdoor goed uit en lijdt niet onder de drukke gevechten. Ook mooi is het feit dat je na het sterven even jouw moordenaar volgt, hetgeen we bijvoorbeeld ook kennen uit Call of Duty. Ook het geluid doet het goed, de game geeft de nodige keuze uit muziek en biedt tevens thema's van andere Metal Gear Solid games. Gedurende het spel krijg je tevens de mogelijkheid om naar andere spelers te luisteren. Gelukkig is er de mogelijkheid om stemmen van specifieke spelers uit te schakelen indien er een irritante speler aanwezig is. Uiteindelijk is Metal Gear Online een goede opzet, maar als geheel gezien te karig. De game steekt technisch weliswaar goed in elkaar, maar ontbreekt de traditionele Metal Gear sfeer en gameplay.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   95
Graphics   95
Replay   90

Metal Gear Online legt het af tegen Call of Duty 4 en Warhawk.
78


08:12  Brawl - Game Modes
14:58  Twee Battlefield: Bad Company video's
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Gast (57.67.153.xxx) op 23-06-2008 om 08:15
MGS = Tactical Stealth Action
MGO = Tactical Action

Gast (62.51.89.xxx) op 23-06-2008 om 08:30
@ Gast hierboven,

Je kan bij MGO ook sneaken als je dat wilt. Bij geen enkele andere game kan dat zo goed als MGO. Je kan verstoppen in doosjes en in drumcans, en je kan daarmee sneaken en de vijand mee verrassen.

Gast (85.147.168.xxx) op 23-06-2008 om 08:44
nou tja, klinkt meer als een kwelling. Extra betalen, wegvallende verbinding, maar 5 levels en vervelend om in te loggen. Nou goed, met dit soort spellen is de single player toch het meest belangrijk.

Gast (82.169.236.xxx) op 23-06-2008 om 08:58
Deze review is echt de grootste bulshit die er is. Sorry. Er zijn talloze redenen te verzinnen waarom konami graag een apart account van je wil. Reden hiervoor kan zijn de MGO-SHOP, maar het is ook veel makkelijker om statistieken bij te houden ipv dat je die gegevens continu moet opvragen bij sony. Bovendien is het zo dat als jouw verbinding wegvalt, dat dat niet gelijk een minpunt is aan de game, aangezien dat net zo goed aan jou verbinding kan liggen, want ik heb nu meer dan 11 uur die game gespeeld, en het is me nog geen 1 keer overkomen.
Nog een zaak: Je zegt dat de controls van het wapen verwisselen beter op de D-pad had kunnen plaatsvinden? lol, dat is echt onzin. Het is juist een heel goed PLUSPUNT dat dezelfde besturing als in MGS4 is behouden, aangezien mensen die MGS4 dan hebben gespeeld, gelijk online aan de slag kunnen! Bovendien kun je door een kort tikje op R2 te geven, switchen tussen 3 wapens (A B of C) die jij zelf instelt ingame.
Als je een beetje een goede gamer bent, dan ga je dit soort dingen zelf uitproberen en vinden, het is heel gemakkelijk om te switchen tussen items en bijna iedereen die ik online tref gebruikt het ook heel goed. Het is heel makkelijk om van je primary naar je handgun te switchen...en dan zelfs ook nog naar een 3e wapen (grenade, in mijn geval)
Oja, speel Grozny Grad maar eens, als dat een klein level is kun je de boom in...

En dan je conclusie, je loopt eerst alles wat de gameplay van MGS4 HEEFT (de controls, de sneaking mission) AF TE KRAKEN, en vervolgens zeg je in je conclusie dat het de traditionele gamplay mist.

Mijn punt lijkt me duidelijk, ik wil graag als tip meegeven dat je je de volgende keer wat MEER in een game verdiept voordat je een review schrijft zoals deze. Deze game verdient minimaal een 90. Al je negatieve punten zijn deels niet waar of deels begrijpbaar.

mvg,
-Qbrain

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2008 om 09:05 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Ik breek de Sneaking Mission niet af, die roem ik juist omdat het traditioneel is. De besturing behoort niet tot de traditionele gameplay, dat is gewoon de manier waarop je de game bestuurt. Ik breek de levels niet af omdat ze kleiner zijn, ik vind het juist een pluspunt omdat je hierdoor continu op elkaar zit. Met die R2 truc verlies je tijd ten opzichte van een betere oplossing. Het connectieprobleem is iets wat ik niet alleen heb voorgehad. En de meerdere IDs zijn gewoon een pain in the ass. Ik heb geen extra accounts voor Guitar Hero DLC nodig. Gebruiksgemak van de gebruiker gaat voor gebruiksgemak van de maker.

Gewijzigd door Joni Philips op 23-06-2008 om 09:10

ace_quorthon op 23-06-2008 om 09:18 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@82.169.236.xxx

Joni's reviewcapaciteiten mag je best afkraken, maar dan moet je wel met opbouwende kritiek komen en vooral niet iemands mening als 'fout' benoemen. Ik geloof dat Joni de meeste reviews heeft geschreven van alle redacteurs, en daar komt meer objectiviteit uit voort dan één enkele reactie van jou.

Misschien was het voor Joni gewoon niet de game war hij op gerekend had en heeft het voor jou alles wat je wilde hebben. Good for you. Ga het maar heel de dag spelen

Jelle Havermans op 23-06-2008 om 09:27 [Niv: 103 / Exp: 5158]
MG is online ook niet echt leuk, het gaat traag en je kan niet ff snel omdraaien zoals in COD 4, het gaat gewoon te traag en te sneaky om er een snelle vette online game van te maken.

Gast (57.67.153.xxx) op 23-06-2008 om 09:28
@ Gast (62.51.89.xxx):

Daar moet ik je gelijk in geven, desondanks is het fucking verslavend om te spelen, ik ben benieuwd wat de toekomstige DLC te bieden heeft.

Gast (193.172.150.xxx) op 23-06-2008 om 09:34
vandaar dat mgs online populair is in europa en amerika japan alleen in nl ziet niemand het zitten komt ook dat nl saai is

Gast (82.169.91.xxx) op 23-06-2008 om 09:46
Ieder heeft recht op een eigen mening. Een review is ook een mening. Dus ieder mag zeggen, denken en vinden wat hij wilt in een review.

Moet wel zeggen dat ik het er niet helemaal mee eens ben.
Ik vind dat de gameplay wel traditioneel is gebleven. Met name als je Snake bent tijdens de Sneaking Mission.
De besturing en de gameplay zijn exact hetzelfde. Het probleem ligt bi de spelers. Veel mensen zien het als een soort RS6V-COD4 kruising ofzo.
Daardoor zie je de meeste mensen a la rambo door de maps stormen, waardoor het dus inderdaad zo kan lijken dat de stealth er helemaal uit is.

Ook de gadgets zijn een goed middel. Toegegeven, je gebruikt ze zeker niet vaak (althans, ik niet), maar bijv. zo'n doos of ton kan wel het verschil maken tussen leven en dood. Heb al meerdere keren gehad dat ik achterna werd gezeten door een of meerdere vijanden, even het hoekje omrende (waarachter weer meerdere 'gangen' waren en gauw in een doos ging zitten. Niemand die het doorhad. (Dit werkt natuurlijk niet altijd)
Ook de Solid Eye is een zeer belangrijke en behulpzame gadget als je Snake bent. Vooral de normal vision. Op de radar kun je precies zien, waar iemand is, of hij beweegt of stil staan en of hij schiet. Vooral dankzij de OctoCamo is de Sneaking Mission geniaal.

Met de verbinding heb ik zelf tot nu toe nog geen (ernstige) problemen gehad. Heb nu ong. 5 uur gespeeld en mss hooguit 5-10 min. lag ervaren.

IMO is MGO even goed, zoniet beter, dan een COD4. De game heeft een erg steile/hoge leer-curve. Daarbij borduurt MGO verder op MGS4. Het is de bedoeling dat je eerst MGS4 speelt en vervolgens doorgaat met MGO. Dit doet natuurlijk niet iedereen en dat hoeft ook niet maar je kan zo wel de hele opzet van MGO verkeerd begrijpen/opvatten.

.

Gast (82.168.240.xxx) op 23-06-2008 om 09:50
Ook ik vond dit spel maar karig, ook omdat niemand stealth action gebruikt en maar lukraak op elkaar inknalt. Ik ben het helemaal met Joni's review eens. Het verdient een zeven en een half. En inderdaad, meerdere ID's zijn pover en ernstig onhandig.

Gast (194.169.216.xxx) op 23-06-2008 om 10:16
Hoe immens grote MGS fan ik ook ben, ik heb me gefrustreerd in de beta. Ik heb de final versie dan welliswaar niet eens meer geprobeert, maar dit spel is dan ook een MGS4 met een extratje. En dat is MGO.
Niks meer niks minder. De kracht is de singleplayer die boven andere games staan en de multiplayer niet.
Maar daarom zijn er 100+ andere online games die dat wel doen en je laten vermaken.
Dus ik ben het wel eens met review van Joni

b3h3moth op 23-06-2008 om 10:21 [Niv: 1 / Exp: 69]
Correcte score lijkt me.

Gast (193.191.9.xxx) op 23-06-2008 om 10:47
@Gast (82.169.91.xxx): Joni looft juist de Sneaking Mission!

Gast (15.203.137.xxx) op 23-06-2008 om 10:52
ehmm hoe zit het met de wapens.. is het beperkt ?

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2008 om 10:54 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Genoeg wapens, een 20tal waarbij alle belangrijke in MGS4. (Sorry, had het aantal in MGS4 blijkbaar serieus onderschat eens je begint te tellen bij Drebin)

Gewijzigd door Joni Philips op 23-06-2008 om 12:57

Gast (57.67.153.xxx) op 23-06-2008 om 13:05
lol @ Joni, no hard feelings ;)

Maar waarom heb je ook niet meteen die domme reactie van 80.127.154 verwijderd ?

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2008 om 13:06 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Vergeten te vinken.

bigomiee op 23-06-2008 om 13:34 [Niv: 32 / Exp: 1584]
welke fotos zijn die 1ste en 2e level want die maps heb ik nog nooit gespeeld of moet je die kopen.

Gast (84.105.76.xxx) op 23-06-2008 om 15:07
de metal gear sfeer ontbreekt?? :X wat denk je je speelt niet met liquid ofzo he

Gast (57.67.153.xxx) op 23-06-2008 om 15:37
^^^
'Metal Gear sfeer' zou 2D zijn, lijkt me niet echt handig he...

Qbrain op 23-06-2008 om 15:38 [Niv: 16 / Exp: 803]
ff voor de duidelijkheid: ik ben
Gast (82.169.236.xxx)

vanochtend was ik nogal pissed of, sorry voor de nogal erg critische reactie van me... was niet nodig.... maar desalniettemin sta ik wel achter wat ik gezegd heb, alleen de manier waarop had minder gemogen.

Overigens moet ik je echt tegenspreken Joni, de R2 en L2 item/wapen selecteren behoort echt wel tot de traditionele besturing van MGS, zelfs in MGS1 op de ps1 werden deze gebruikt, en je ziet nu zelfs dat bekende games het over gaan nemen (battlefield bad company gebruikt ook r2 en l2 met wapen switchen)

btw, is het stealth gehalte zeer hoog OF zeer laag, dat hangt totaal af van hoe de game is ingesteld. Ik speel bijvoorbeeld 4vs4 TDM met 20 tickets per team, dan wordt er weldegelijk serieus met tactiek gespeeld, want simpelweg rushen kost je gewoon de kop. Andere mensen prefereren gewoon a la battlefield 200 tickets... tja dan haal je idd de MGS gameplay weg...
dat hangt echt puur af van wat jij wilt en wat andere willen.. das dus een pluspunt, aangezien het voor alle publiek mogelijk maakt.

Je hebt gelijk kwa menus, maar ik zie ook niet bepaald een andere optie aangezien je toch echt dingen moet kopen in de MGO shop VOORDAT je een character selecteerd (nieuwe kleding, nieuwe characters...) en pas een lobby en een game kan selecteren NADAT je een character hebt geselecteerd... Dus het is enigzins logisch, maar idd wel even verwarrend in het begin, maar om daar nou zoveel punten aftrek voor te geven....

ik zal ophouden met de kritiek, aangezien ik mijn punt wel gemaakt heb, en ik écht vind dat deze game gewoon minimaal 12 punten meer verdient.. maar een review blijft een mening...

-Q

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2008 om 15:43 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Ik bedoelde dat de besturing imho niet tot traditionele gameplaysfeer behoort. Niet dat de MGS4 besturing niet traditioneel is.

david op 23-06-2008 om 16:54 [Niv: 39 / Exp: 1961]

Gast (81.205.163.xxx) op 23-06-2008 om 17:01
70+ 95+ 95+ 90= 350

350: 4= 87.5

waarom een 78?

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metal Gear Online
Type:
Game
Releasedatum:
12-06-2008
Ontwikkelaar:
Kojima Productions
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media