Sonic leek dood en begraven te zijn na het vorige misbaksel op de next-gen consoles, met Sonic Unleashed laat de blauwe egel echter zien dat hij nog springvol met leven zit.
Diverse partijen kregen de kans om de egel alvast onder de knoppen te krijgen, hier kwamen de volgende details uit naar voren:
- Het spel kent een soort dorpsplein waar Sonic met andere karakters kan praten, waarbij je meer leert over het verhaal. Heb je geen zin in verhaallijnen, dan kun je direct in een portaal stappen om naar een level te gaan.
- Hoewel we vooral levels in daglicht zagen zijn er ook nachtlevels. Wellicht dat we hier ook meer te weten komen over Sonics mogelijke transformatie tot weerwolf, dit is echter nog niet bekend [Op sommige artworks was een weerwolf te zien - Red.], wel gaven de makers aan dat we in het donker een nieuw gameplay element zien en dat het niet simpelweg een ander kleurenpallet is.
- Eén van de levels die tentoongesteld werd was voor zo'n 80 procent afgewerkt. Het spel loopt op de Hedgehog engine waar SEGA in 2005 mee begonnen is. Het level zal er scherp uit op de Xbox 360, met hier en daar wat blureffecten. Hoewel er nog wat pop-up waarneembaar was zal dit waarschijnlijk weggewerkt zijn in de definitieve versie.
- De engine is gemaakt om 2D en 3D beelden snel af te kunnen laten wisselen. Er is gelukkig goed nieuws voor de klassieke Sonic fans, het spel is voornamelijk vanuit de klassieke 2D view opgebouwd, inclusief de sprongen en loopings van toen.
- Nieuw is de Ring Energy Meter, een meter die zich opvult wanneer je ringen pakt. Hoe meer ringen je snel achter elkaar pakt, hoe sneller de meter zich vult. Eenmaal volledig gevuld, dan kan de meter omgezet worden in een snelheidsboost.
- Tijdens het spelen kun je gebruik maken van de Sonic Drift en Quick Step. De eerste is te vergelijken met een slip in Mario Kart waarmee je een bocht snel door kunt komen, de tweede laat je links of rechts rennen door de linker of rechter bumper in te drukken.
- Een level kent meerdere vertakkingen waar je als speler uit kunt kiezen, het level dat tentoongesteld werd had er ongeveer 15. Wanneer Sonic op zijn vertakking af rent kijk je over zijn schouder mee en krijg je een beperkte tijd om een keuze te maken welke kant je op gaat, afhankelijk van welke knop je indrukt. Wanneer er slechts twee mogelijkheden zijn druk je simpelweg naar links of naar rechts.
- Het spel kent afwisseling in de vorm van on-rail stukjes waarbij je op een rails naar beneden glijdt, iets wat volgens de toeschouwers zeer saai was. Daarnaast zijn er ook quick-time events, waarbij je tijdig de corresponderende actie van het scherm over dient te nemen om falen te voorkomen.
|