Wanneer je de TV aanzet en een programma kijkt zal deze meerdere keren onderbroken worden om even naar de boodschappen te gaan. Ook in games is het plaatsen van een boodschap tegenwoordig meer regel dan uitzondering.
De gezondheidsbond heeft nu een campagne opgezet waarin gepleit wordt voor een verbod op junkfood reclames in games. Volgens hun is het niet gepast dat deze reclames niet uitgezonden mogen worden tijdens TV programma's voor kinderen, maar dat ze deze reclames wel terugzien tijdens het spelen van een game.
De The Advertising Standards Authority spreekt hun zorgen uit over games als NBA Street Homecourt (waarin een Sprite reclame te zien is), Everquest II (waarin je pizza's kunt bestellen) en Counter-Strike (met reclames voor Subway). De bond zegt dat het op zal treden tegen toekomstige verkopen en releases van games met deze advertenties, maar denkt niet dat het de reeds verkochte discs terug kan nemen.
Ben McKendrick, woordvoerder van de bond, geeft overigens wel aan dat de games gericht zijn op een ouder publiek, maar dat vooral kinderen van jongere leeftijd de games spelen.
|