Een maandje later dan gepland, presenteerde Electronic Arts Hellgate: London. De persconferentie werd tot ons genoegen in een duistere opslagplaats van het Muiderslot gegeven. Want zo hadden we 1: genoeg licht om niet blind te worden van de PC schermen 2: een uitgelezen kans om Flagship Studios voorlichter Christopher Clarke in de ondergelegen martelkamer onder handen te nemen.
Gamed: Dus PC gaming is here to stay?
Christoper Clarke: Absoluut. Je moet niet alleen naar de winkelverkopen kijken, maar ook naar het aantal online abonnementen. Er zit nog steeds een sterke groei in het aantal MMORPG abonnees en op technisch gebied zijn we de consoles nog steeds een stapje voor. Wij hadden al jarenlang downloadable content voordat Microsoft ermee kwam voor zijn Xbox. Daarnaast zijn we op grafisch nog steeds superieur, kijk maar naar Crysis.
Gamed: Hellgate London kreeg veel kritiek in de pers, was deze terecht?
Christopher Clarke: Sommige punten wel, de problemen online hebben we snel met patches rechtgezet, maar andere punten niet.

Gamed: De kritiek op de random level opbouw bijvoorbeeld.
Christopher: Precies. Dat de levels compleet anders zijn zodra je een nieuw spel opstart zorgt er voor dat Hellgate: London iedere keer weer anders wordt. Zo blijft de game maanden spelbaar.
Gamed: Ik kreeg de indruk van sommige reviewers dat ze Hellgate: London niet te weinig Diablo vonden, maar juist teveel.
Christopher Clarke: Terwijl Diablo nog steeds verkoopt – ondanks die random level opbouw.
Gamed: Wat gaat Flagship Studio’s nu doen?
Christopher Clarke: Voor de kerst hopen we onze eerste abonneeservice patch uit te brengen. Spelers krijgen nieuwe levels, wapens, items én klassen. Daarnaast speelt de game dit keer ook rond Stonehenge af zodat de spelers nu buiten de stad komen. Verder richten we ons op de lancering van Mythos in 2008, een online RPG in Diablo stijl.

Gamed: Nu we het daar toch over hebben, waarom zal de game gratis online te downloaden zijn?
Christopher Clarke: We wilden een RPG voor de casual gamer maken. Mensen die niet veel tijd hebben of op vakantie zijn. Met Mythos kunnen ze via de laptop of internetcafé een kwartiertje of twintig minuten spelen voordat ze weer verder gaan. Uiteraard is niet alles gratis, voor items moet wel worden betaald.
Gamed: Komt er trouwens nog een consoleversie van Hellgate: London?
Christopher Clarke: We zijn puur een PC ontwikkelaar, dus in eerste instantie zullen we ons daar op richten. Maar misschien brengen we ooit een poort uit. Voorlopig zijn er echter geen plannen in die richting.
Gamed: Tenslotte, wat is je favoriete klasse in Hellgate: London?
Christopher Clarke: Als eerste de engineer, omdat je lekker bots kan bouwen en ze met zwaarden kan uitrusten. Daarna de Marksmen omdat je duivels op een afstand kan afknallen en zo je collega’s kan ondersteunen.

Tot dusver onze persvoorlichter. Wat de game zelf betreft, komen we binnenkort met de review. Wat ik alvast wel kan zeggen is, dat ik weer de oude Diablo vibe kreeg toen ik een paar uur aan het spelen was. Buiten was het trouwens nog steeds niet pluis, een blik op het slagveld leerde ons dat ook de laatste tempelier was gevallen. Nu bedreigde een gigantische demoon ons met een net zo grote zeis. Zo werd het dus noodgedwongen erg laat in het Muiderslot.
|