Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Mass Effect


Door Roderick op 29-11-2007 om 15:34
Bron: Gamed

Met Mass Effect sluit Microsoft een mooi seizoen aan grote games af. Dit najaar hebben we Bioshock, Halo 3, The Orange Box, Call of Duty 4 al aan echte toppers gehad en zijn Project Gotham Racing 4, Eternal Sonata, Naruto er met de subtop vandoor gegaan. In welke categorie Mass Effect uiteindelijk komt lees je uiteraard in de review.

Het is alweer een tijdje geleden dat BioWare een volledig nieuwe RPG heeft uitgebracht. Jade Empire verscheen in 2004 op de Xbox en kreeg dit jaar pas een vervolg op de PC. Deze RPG was volledig in de stijl van een oude wereld waarin Martial Arts centraal stonden. De game daarvoor: Knights of the Old Republic, deed het heel anders. In deze game belandden we in het Star Wars universum om met lightsabers en moderne wapens te vechten. In 2007 keren we geheel terug in de Sci-Fi sfeer met Mass Effect. Het bekende Star Wars universum is vervangen door een zelf bedacht universum: nieuwe personages, nieuwe verhaallijnen, nieuwe omgevingen en nieuwe gameplay zijn dan natuurlijk logische ontwikkelingen. Laten we eens kijken of BioWare in 2007 nog een RPG kan maken.

Wat verhaal betreft kunnen ze dat zeker. Mass Effect speelt zich af in het universum waarbij de mens in staat is om het heelal te ontdekken, dit is de mens dan ook driftig aan het doen en daarmee in contact gekomen met verschillende buitenaardse rassen. Deze buitenaardse rassen hebben lang voor de mens met ze in contact kwamen het ruimtereizen ontdekt en zijn samen een coalitie gaan vormen. Dit is om de vrede in het heelal te bewaren. Natuurlijk lukt dat niet altijd en dat is ook in de game van toepassing. Een Spectre, een geheim agent van de coalitie, heeft zich tegen de coalitie en tegen de mens gekeerd en is erop uit om zoveel mogelijk kolonies te vernietigen op weg naar een hoger doel. Dat hogere doel ga ik natuurlijk niet vertellen, evenals de immens grote achtergronden die de game kent. De geschiedenis achter het ruimtereizen, de verhalen van de verschillende rassen, het verloop van de kolonisatie van de ruimte en de problemen die daar rond zijn ontstaan, alles in de game kent een werkelijk sublieme uitwerking als het gaat om het verhaal. Uiteindelijk zul je merken dat het hele verhaal samenkomt in iets prachtigs en krijg je nooit het gevoel dat dat er kleine deeltjes niet op elkaar klikken. BioWare heeft op dit front echt weer iets speciaals geleverd.



In een gigantisch heelal waarin de mens op ontdekkingsreis is gegaan wil je dat zelf natuurlijk ook, dit is mogelijk in Mass Effect. In de game zijn een stevig aantal planeten te bezoeken waar verschillende dingen te ontdekken zijn: metalen, oude ruïnes van verloren rassen, verhalen van gestrandde reizigers. Kortom: de verhalen van het heelal liggen op de planeten verborgen. Niet alleen planeten zijn te bezoeken, ook grote ruimtestations kunnen worden bezocht en is er onderzoek van buiten de atmosfeer mogelijk. Uiteindelijk komt het exploratie wat betreft gameplay niet op een heel diepe ervaring uit, maar als je interesse in het verhaal hebt gekregen dan is elke ontdekking en elke regel informatie over een planeet een verrijking van de ervaring die Mass Effect biedt. Een stevig aantal sidequests zijn dan ook verbonden aan het verkennen van de ruimte: vind metalen, ga op zoek naar oude tekens van oorlog, vind reisverslagen, het staat allemaal in de sidequests van de game.

Geen enkel RPG avontuur zonder een goed uitgebouwd personage om mee te spelen. In BioWare speel je met Commander Shepard en daarmee liggen de beperkingen van de speler vast. Los van de achternaam is alles aan het personage aan te passen: man/vrouw, lange of korte neus, wit of donker, alles kan. Wat na de visuele aanpassingen komt is de keuze van de achtergrond van de persoon: is het een oorlogsheld of een einzelgänger met talent voor overleven? De keuze is aan de speler. Hierna komt de keuze voor de klasse waarmee gespeeld wordt: ga je voor de traditionele soldaat die goed met wapens om kan gaan of kies je toch voor de speciale krachten die in de game zitten door een Adept te kiezen. Combinaties van verschillende rassen zijn goed mogelijk en houden de mogelijkheden wat meer open. Later in de game zul je een tweede specificatie van de klasse kunnen maken, wat weer nieuwe effecten heeft. De keuze van de rassen maakt de herspeelbaarheid van de game groot: zelf ben ik als soldier begonnen en heb dus alleen mijn teamgenoten speciale krachten zien gebruiken. De volgende keer dat ik speel zal ik zeker voor een klasse met meer speciale krachten kiezen om dat meer te ervaren. De gameplay verandert namelijk zeer sterk op het moment dat je verschillende krachten leert gebruiken, of je dit nu veel doet of niet.

De problemen van het universum ga je gelukkig niet alleen aan en daarom is er aan je zijde een schare mensen en aliens en heb je één van de meest geavanceerde schepen in de ruimte tot je beschikking. De soldaten die met je mee reizen komen van verschillende rassen en natuurlijk zorgt dit voor enig argwaan bij het menselijk ras. Als Commander Shepard heb je echter andere dingen aan het hoofd en zijn de teamgenoten een aanvulling in de strijd. Op elke missie zijn twee teamgenoten mee te nemen (van de zes) en deze zullen hun speciale skills gebruiken om je te helpen. Op verschillende fronten zijn de tegenstanders handig: ze zijn goed met een wapen en ook de krachten komen goed van toepassing. Wel is het jammer dat de speler de krachten van de teamgenoten altijd aan moet sturen. Dit gebeurt middels de RB knop, waarna een reel verschijnt. Uit deze reel is dan de kracht te kiezen en kan deze gericht worden op de tegenstander van toepassing. In theorie klinkt het goed, maar middenin een gevecht wil het wel eens grandioos mislukken. Een slimme A.I. die de acties zelf kiest was een erg goede aanvulling op de game geweest.

De A.I. van de tegenstander is een beetje vreemd: aan de ene kant nemen ze goed cover en gebruiken ze schilden en krachten, maar aan de andere kant komen ze soms wel erg dom op je afstormen. Niet dat dit ineffectief is: soms kunnen ze zo erg dodelijk zijn. Toch lijkt het wat vreemd, een echt minpunt kan ik het echter niet noemen omdat de vijand vaak effectief blijkt als deze op je af komt stormen. Wel is de tegenstand op normale moeilijkheidsgraad iets te laag (op enkele uitzonderingen na), een hogere moeilijkheidsgraad is dus aangeraden. Dit zal de lengte van de game ook ten goede komen.

Niet dat Mass Effect een kleine of korte game is. Hoewel de hoofdverhaallijn makkelijk binnen de twintig uur is uit te spelen is een beetje RPG gamer veel langer bezig met de game. Om alle locaties te ontdekken en alle sidequests te voltooien kan gerust nog zo’n tien tot vijftien uur worden uitgetrokken. Doe je dit dan leer je echt alles over het universum in Mass Effect en wordt de ervaring rond de hoofdverhaallijn stukken rijker. Het is dus ook zeker aan te raden om niet door de game te racen aangezien het verhaal echt interessant genoeg is om er alles over te leren. Daarnaast zijn er redenen om de game meer dan eens door te spelen: de verschillende klassen (die ook echt sterk verschil in de gameplay opleveren) maken de replay zoals gezegd een stuk beter en ook het verhaal heeft enkele cruciale momenten die voor grote replaywaarde zorgen: keuzes kunnen de uiteindelijke uitkomst van het verhaal veranderen dus verschillende verhaallijnen ontdekken is erg interessant, zeker omdat het verhaal zelf al zo interessant is. Deze mogelijkheid tot het maken van keuzes is iets wat we eerder hebben gezien in BioWare games, maar in Mass Effect door middel van een nieuw conversatiesysteem nog beter is uitgewerkt.

Het conversatiesysteem maakt het namelijk mogelijk om de conversaties in de game vloeiender te laten verlopen en door middel van sterk contrasterende keuzes verschillende wendingen te geven. In Mass Effect is het bijvoorbeeld mogelijk om gesprekken te onderbreken om een dreigement door te voeren of zijn sommige situaties zo intens dat het leven van iemand in je omgeving op het spel staat. Uiteindelijk worden alle keuzes opgeteld in een goed versus kwaad meter die uiteindelijk de mogelijkheid kan bieden om vooral vriendelijk te zijn of vooral intimiderend. Dit zal kleine effecten op de gameplay hebben (zo kun je bijvoorbeeld items goedkoper krijgen), maar ook hele grote effecten. Heb je bepaalde communicatieskills niet genoeg ontwikkeld bij het levellen, dan bestaat de mogelijkheid tot verschillende paden in het verhaal niet en loop je interessante dingen mis.



Het verhaal, de exploratie, de combat en de houdbaarheid van de game zijn dus van uitzonderlijk niveau. Enige smetje op de gehele game is zoals gezegd de ietwat gebrekkige A.I. maar bij de komst van de graphics zien we een nieuw minpunt aan Mass Effect. De game ziet er schitterend uit met enkele textures waar andere games slechts van kunnen dromen, prachtige effecten en ongekend detail in gezichten en omgevingen. Dit heeft soms echter een grote prijs. In de game zitten veel momenten dat het even een seconde duurt voordat alle textures zijn ingeladen en ook is de framerate soms zo laag dat het onspeelbaar wordt. Gelukkig vindt het laatste slechts een enkele keer plaats, maar toch is het een storende factor die de verder enorm meeslepende ervaring even in de weg kan zitten. Kijken we naar het geluid dan zien we een enorm hoog niveau: bijna de hele game is ingesproken. Alle conversaties zijn ingesproken en zelfs het grootste deel van je Codex (je ruimtelijke encyclopedie) wordt netjes aan je voorgelezen. De muziek in Mass Effect is een werkelijk briljante combinatie van ouderwetse synthesiser muziek en een orkestrale track. De twee vullen elkaar precies goed aan en passen werkelijk perfect bij de stijl van de game. Klein smetje is hier echter dat enkele conversaties net niet helemaal het gevoel hebben die je zou willen, enkele stemmen hadden iets beter ingesproken kunnen worden.

Uiteindelijk is Mass Effect een geweldige game voor de fan van science fiction games (en films) en is het zelfs één van de beste games die in 2007 is uitgekomen. De game heeft een ontzettend meeslepend verhaal en kent ijzersterke gameplay gedurende de hele game. Daarnaast is de houdbaarheid van de game erg groot, waardoor je zeker waar voor je geld hebt. De techniek laat de game af en toe stevig in de steek maar dat is totaal geen reden voor de speler om het Mass Effect universum in de steek te laten.
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   98
Graphics   90
Replay   96

Het hele pakket: meeslepend, interessant, diep, verslavend en prachtig.
95


16:08  EA presenteert Hellgate: London
14:31  Video Marketplace niet naar Lage Landen?
 Reacties (20)
 Pagina: 1
Gast (145.118.199.xxx) op 29-11-2007 om 15:39
Zalige game, ik heb hem al 15 uur gespeeld :P

Lawliet op 29-11-2007 om 15:57 [Niv: 346 / Exp: 17280]
ik ga deze halen btw top review

Fiercy Dragon op 29-11-2007 om 16:26 [Niv: 66 / Exp: 3297]
ben ermee bezig, ik had zelf voor een vangaurd gekozen, maari k denk dat ik volgende ronde als soldier ga omdat ik de specials eigenlijk nooit gebruik (zo nuttig zijn ze namelijk niet vind ik..., zo is er geen force lightning, force push (throw is er, maar die moet een redelijk lange tijd rechargen, en is daardoor weinig effectief)... de game zelf daarentegen is wel erg tof (gameplay is goed uitgewerkt, verhaal strak... alleen het verschil in klassen had beter uitgewerkt kunnen worden, momenteel zit ik namelijk iedereen vol met lood te pompen als vanguard...)

Roderick op 29-11-2007 om 16:31 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Dat lange opladen kun je wat aan doen natuurlijk Verder vind ik de krachten júist effectief omdat ik er eerst niets mee dee. Precies omgekeerde situatie dus

Fiercy Dragon op 29-11-2007 om 16:36 [Niv: 66 / Exp: 3297]
tegen de hersenloos op je afstormende zombies werkt het zeer goed de biotics, maar op vijanden die achter een muurtje zitten heb je geeneen echt effectieve biotic (maar ik ben dan ook niet full biotic en mis dus de wat geavanceerdere skills...)

Gewijzigd door Fiercy Dragon op 29-11-2007 om 16:37

Vaizard op 29-11-2007 om 16:47 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Roderick (Eindredacteur) op 29-11-2007 om 16:31 [Niv: 207 / Exp: 10334]
Dat lange opladen kun je wat aan doen natuurlijk Verder vind ik de krachten júist effectief omdat ik er eerst niets mee dee. Precies omgekeerde situatie dus

^^ heb precies hetzelfde, moest echt even wennen aan alles, maar toen ik het eenmaal doorhad... zaaaalig

Dit is echt een van de leukste spellen die ik ooit heb gespeeld. De verhaallijn/alle gesprekken/de actie & vooral de sfeer spreken mij echt super aan. Heb nu al zin in deeltje 2 en 3 ook al hebk deze nog niet uitgespeeld

Gewijzigd door Vaizard op 29-11-2007 om 19:37

Fiercy Dragon op 29-11-2007 om 16:51 [Niv: 66 / Exp: 3297]
dat lange opladen kan je idd wat aan doen, maar ik heb hp/sec dingen op mn armor, omdat de medigel op sommige momenten in overvloed is,m aar op andere momenten is die in twee minuten op, en dan ben je zuur omdat iedereen mag doodgaan behalve jijzelf...

en ojah vaizard, zou bijna vergeten dan het een trilogie is zo zalig vind ik m nu nog ... de hele game ademt gewoon sw:kotor, wat ik de beste rpg ooit gemaakt vind

btw ook meteen het einde van ms zn najaarsoffensief of niet???

Gewijzigd door Fiercy Dragon op 29-11-2007 om 16:53

Zuigertje op 29-11-2007 om 16:58 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Mijn eerste class was ook de Vanguard. Biotics zijn goed, maar niet boeiend genoeg in long range battles. En khad ook meteen intimidate en mijn charm gemaxed ipv mijn fighting skills waardoor ik echt te vaak doodging.
Nieuwe game gestart met de soldier class, en nu schiet ik echt alles verrot, zelfs op veteran difficulty. Overkill aanzetten en schieten maar met je assault rifle.

Meesterlijk spel trouwens, de voice-acting is echt godlike.

Nelus op 29-11-2007 om 17:25 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ok, leuke review. Toch wacht ik eerst op een effectieve patch want ik vind het altijd zo zwak als de gameplay geinterrupt wordt door een technische fout ofzo

360spin! op 29-11-2007 om 18:11 [Niv: 63 / Exp: 3149]
graphics 9?? mooiste spel tot nu to maarja

Roderick op 29-11-2007 om 18:35 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Maar wel een game met enkele momenten waarbij de framerate écht te laag zakt. Mooie graphics heeft de game zeker, maar imo is framerate ook een deel van de beoordeling van graphics en daar heb ik dus nogal wat commentaar op in de review.

Vaizard op 29-11-2007 om 19:39 [Niv: 62 / Exp: 3114]
Can't blame ya Roderick. Het spel ziet er af en toe echt te geniaal uit, maar soms heb ik zelf het gevoel van: "Hmmz? O_o". Kan het niet echt uitleggen zoals je ziet ;x

Framerate en texturesladen zijn idd probleempjes, though erger ik mij er nu helemaal niet aan (in het begin wel) omdat het spel gewoon ontiegelijk cool is.

Stammetje91 op 29-11-2007 om 19:52 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Hierdoor baal ik dat ik geen 360 heb...

skink79 op 30-11-2007 om 06:51 [Niv: 39 / Exp: 1945]
geweldig spel! de score van 95 zeker waard
1e keer uitgespeeld met de teller op 16uur. (aan het einde beetje gerushed omdat ik snel wilde weten hoe het verhaal afliep ) ben nu bezig met ronde 2 met een renegade character

heb alleen het idee dat dit spel een beetje gerushed is voor de release; de eerste helft van het spel verloopt vlekkeloos, maar daarna zijn er echt vaak momenten waarbij de framerate erg vaak dropt, textures die niet geladen zijn aan begin van ieder cutscene, daarnaast nog bugs & glitches.

Hopelijk komt er nog een patch die deze problemen oplossen

MaartenL (Redacteur) op 30-11-2007 om 09:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Idd een geweldig spel ^^

Samen met Assassin's Creed was dit de grootse release van het jaar voor mij en ik ben dan ook heel blij dat Bioware woord houdt.

Het spel is echt gewoon prachtig, de dialogen, de acties, het ontdekken... Alles is gewoon prachtig. Tel daarbij nog eens mooie GFX bij op en dan heb je gagarandeerd een topper.

Jammer van de technische probleempjes maar ik kan er gerust mee leven.

Gast (81.83.34.xxx) op 01-12-2007 om 08:17
I Lolled @ the score. xD

im2 op 01-12-2007 om 10:06 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Enkel aan de frame rate ga ik me wsl storen, maar als dat alles is..

axewater op 14-12-2007 om 14:18 [Niv: 0 / Exp: 15]
topper van het jaar IMHO !

Gast (83.86.121.xxx) op 16-12-2007 om 11:25
komt dit spel op de PC?

Rene Groen (Eindredacteur) op 16-12-2007 om 21:24 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Nee, voor zover bekend niet.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mass Effect
Type:
Game
Releasedatum:
06-06-2008
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media