Prince of Persia: Warrior Within ligt nu in de winkel en Gamed kijkt of Ubisoft er wederom in geslaagd is om een goede Prince of Persia game te maken.
Als je naar de graphics kijkt valt de donkere sfeer meteen op. Op bijna alle screenshots zie je donkere gangen, kille grotten en andere sfeervolle omgevingen. Niet helemaal terecht naar mijn mening, aangezien ook de typisch Perzische gangen weer terug zijn. En mensen die, net als ik, genoten hebben van het laatste stuk uit TSOT waar je de toren van buitenaf beklimt en waar je een schitterend uitzicht hebt kunnen gerust zijn. Ook in WW zul je weer buiten moeten klimmen, terwijl je naar een schitterende zonsondergang kunt kijken. WW is duidelijk donkerder, maar dat wil niet zeggen dat de lichte stukken verdwenen zijn.
Schitterende buitenomgevingen maken weer hun opwachting.
De beweging van de prins zien er net iets mooier uit dan in TSOT. Het verschilt weinig, maar het lijkt allemaal nog net even iets lekkerder te lopen. Daarnaast zijn de vijanden qua uiterlijk ook gevarieerder en zien de omgevingen en zeer goed uit. Door het tijdreizen zie je regelmatig hoe een mooie zaal in een ravage is veranderd, wat toch wel een erg leuk effect geeft.
En nu komen we bij het slechtste punt van de game: het geluid. Ik weet niet wat Ubisoft nu van plan was, maar dit slaat helemaal nergens op. De muziek valt regelmatig weg en begint op vreemde plekken ineens weer te lopen. Het gekrijs van vijanden is hoogst irritant en heeft geen enkel nut. En ook de prins zelf is er qua geluid niet beter op geworden. Waar je in TSOT een prins hoorde die regelmatig op humoristische wijze tegen zichzelf praatte, daar tref je hier een prins aan die zichzelf constant herhaald en zelden iets zinvols zegt. Ubisoft heeft het donkere sfeertje willen verduidelijken via het geluid, maar daarmee slaan ze de plank totaal mis.
Prince of Persia: Warrior Within is qua gameplay weer net even iets beter dan The Sands of Time. Het vechten is sterk verbeterd en het ziet er stukken toffer uit. De levels zijn net zo mooi als in TSOT en er zijn weer een aantal zaken te unlocken. Warrior Within is langer dan zijn voorganger, maar dit komt ook door het backtracken.
Zowel vechten, puzzelen en klimmen is weer geweldig uitgewerkt!
Helaas is de humor geheel verdwenen en het geluid is gewoon niet goed. Om de vraag uit het begin van de review er nog maar even bij te halen: Is het mogelijk om binnen zo'n korte tijd een goede game uit de grond te stampen? Ja en Nee. Ja, Prince of Persia: Warrior Within is wederom een zeer geslaagde en toffe game van Ubisoft. Nee, er zijn gewoon nog teveel slordigheden, zoals een aantal bugs en een slechte soundtrack.
De game had gewoon nog beter kunnen zijn als Ubisoft er mee tijd in had gestoken, maar zoals ik eerder al zei, zeer waarschijnlijk wilden ze de game met de kerst in de winkels.
|