Greenpeace streeft al jaren naar een groenere planeet. Dit doen ze op vele manieren en één daarvan is het aankaarten van milieubewustheid bij bedrijven. In elektronicaproducten zitten heel vaak chemische stoffen en Greenpeace onderzocht hoe multinationals met die vervuilers omgaan.
De groene ridders eisen van de bedrijven twee dingen. Ten eerste moeten ze hun producten schoonmaken en alle giftige stoffen eruit halen en ten tweede moeten ze afgedankte producten terugnemen en deze op een veilige, milieubewuste manier recycleren.
Hun twee grootste eisen hebben ze opgesplitst in verschillende subcategorieën. Op basis van die opsplitsing gaven ze de elektronicagiganten een quotering op tien.
Sony doet het goed. Het bedrijf scoorde een 7.3/10 en dankt dit goed rapport onder andere aan hun inzamelings- en recyclingsysteem en het op de markt brengen van producten zonder PVC of giftige vlamvertragers. Sony geeft ook duidelijke info aan de consument over wat ze met hun oude producten kunnen doen.
Microsoft is over de hele lijn gebuisd. De Amerikanen scoorden een 2.7/10 en kregen deze punten omdat ze plannen in 2011 producten zonder PVC of giftige vlamvertragers op de markt te brengen.
Nintendo is de slechtste leerling van de klas. Het bedrijf scoorde in alle criteria slecht en slaagde er niet in ook maar één milieubewust puntje te verzamelen. Nintendo kreeg van Greenpeace een 0/10.
Wie het gedetailleerde verslag nog even wil nalezen kan dit doen langs deze link
|