Jason Booth is misschien niet de bekendste naam in de game-industrie, toch werkte de man mee aan Guitar Hero en Rock Band. Inmiddels werkt hij voor Conduit Labs, toch laat hij zich nog graag uit over de consoles.
In een blog is hij niet bepaald lovend over Sony's PlayStation 3, zo geeft hij aan dat Sony haar hardware uit bedrijfsinteresses ontwerpt en niet vanuit een design dat de ontwikkelcommunity aanspreekt. Hieraan voegt hij toe dat PlayStation 3 ports nooit zo goed zullen zijn als die van de Xbox 360, dat de meeste PlayStation 3 exclusives zullen blijven zuigen, dat de PlayStation 3 slechts de halve pixelkracht heeft dan dat van de Xbox 360, dat Blu-Ray enkel goed is voor films en niet voor games en dat slechts een klein aantal ontwikkelaars daadwerkelijk de hardware kunnen optimaliseren en er iets cools mee kunnen doen.
quote: "Getting equivalent performance out of the PS3 requires a lot of work unique to the platform, and in many cases, even with all these tricks, you still won't see equivalent performance... game development is, at it's heart, a resource management challenge. Given finite resources, do I have these five engineers work on optimizing the PS3 version to look better, or do I use them to make the game play better and fix bugs? Do I change my design to fit with what the PS3 hardware does well, or simply run the game at a slightly lower resolution on the PS3 to make up for it? Developers striving to push the PS3 hardware have often sacrificed their game in the process."
Hoewel Booth begrijpt dat zijn blog overkomt als het bashen van Sony is het volgens hem simpele realiteit. Sony zal in deze ronde falen en hij hoopt dat ze ervan leren en in de volgende ronde (waarmee hij doelt op de PlayStation 4) terug zullen slaan met een stabiele en meer gebalanceerde console.
|