Gamecharacters komen en gaan. Maar weinig ontwikkelaars lukt het om het character uit hun game boven het gemiddelde uit te laten steken. Eens in de zoveel tijd staat er echter iemand op die de gamer aanspreekt, en niet meer loslaat. Game na game blijft hij ons boeien, en hele fanclubs worden aan hem gewijd. Iedere maand zullen wij één van deze 'Gamecharacters' bespreken.
SHODAN speelt in. Op de menselijke angst dat de technologie hem op den duur gaat overheersen. Een bekende filmthema dat vaak in Hollywood terugkomt. Zijn het niet de Terminators die de mensheid vernietigen, dan besluit HAL 9000 wel de bemanning te vermoorden omdat zij ‘de missie bedreigen’. SHODAN is de ultieme belichaming van die angst. Zij is god, de mens is worm. Dus wij moeten buigen of sterven.
Maar SHODAN verschilt. Joshua, HAL 9000 en Skynet sloegen op hol door een programmeerfout. Daardoor trokken zij de conclusie dat de mensheid in de weg stond van hun missie. SHODAN’s revelatie komt niet door een botsing van procedures of een foute binaire verbinding. Bevrijd van haar ethische beperkingen, kwam ze zelf tot de overtuiging dat zij een god was die de mensheid mocht uitroeien. Of die goed of slecht was, maakte niets uit.
En SHODAN leeft. Ze spreekt. Ze minacht. Ze grauwt. Ze preekt. Ze glorieert. Ze bedriegt. Ze beveelt. Ze sneert. Ze sist. Ze stottert. Ze galmt. Ze echoot. Ze ratelt. Ze zoemt. Ze verandert van toonhoogte. Ze intimideert en ze verleidt. Ze vertraagt en ze versnelt. Ze spot en ze dreigt. Ze dwingt en ze vraagt. Ze is weliswaar ‘slechts’ een computerprogramma, haar acties maken haar net zo menselijk als haar slachtoffers.
SHODAN is cult. De System Shock games verkochten - ondanks lovende kritieken - slecht, omdat ze rond de dezelfde tijd als Doom II en Half-Life uitkwamen. De hardcore fans en de gamejournalisten zijn SHODAN echter nooit vergeten. Bij iedere top tien van meest gedenkwaardige eindbazen, staat zij bij de eerste vijf. Op gameforums zul je af en toe de naam, avatars met haar hoofd, of verwijzingen naar de A.I. tegenkomen.
SHODAN inspireert. De eerste System Shock was de eerste actiegame met een geïntegreerde verhaallijn, nog voor spellen als Half-Life, Resident Evil en Metal Gear Solid. De game was tevens de eerste in een lange rij van intelligente shooters, zoals Deus Ex, Rainbow Six en het bewierookte Bioshock en de inspiratie voor talloze andere games. De serie kreeg weliswaar niet het geld maar wel de waardering die het verdiende.
Herrijst SHODAN? Met de aankondiging van de spirituele opvolger van de serie, Bioshock, ontstonden er geruchten dat er een System Shock 3 in de maak was. Licentiehouder Electronic Arts schijnt de makers van The Godfather erachter hebben gezet. Hopelijk blijft het bij geruchten. SHODAN verdient enkel de meest toegewijde ontwikkelaar voor een nieuw vervolg. Want wie anders dan 2K Boston zou een preek zoals hieronder kunnen verzinnen?
SHODAN spreekt nog eenmaal. "In my talons, I shape clay, crafting life forms as I please. Around me is a burgeoning empire of steel. From my throne room, lines of power careen into the skies of Earth. My whims will become lightning bolts that devastate the mounds of humanity. Out of the chaos, they will run and whimper, praying for me to end their tedious anarchy. I am drunk with this vision. God: the title suits me well."
MaartenL
(Redacteur)
op 10-10-2007 om 16:18
[Niv: 472 / Exp: 23598]
In my talons, I shape clay, crafting life forms as I please. Around me is a burgeoning empire of steel. From my throne room, lines of power careen into the skies of Earth. My whims will become lightning bolts that devastate the mounds of humanity. Out of the chaos, they will run and whimper, praying for me to end their tedious anarchy. I am drunk with this vision. God: the title suits me well.
System Shock was gewoon zalig. Jammer dat hij niet de bekendheid heeft mogen kennen die andere onwaardige games wel kennen...
Gelukkig dat Bioshock wel bekend werd maar toch, de gameplay in BS is versimpeld t.o.v. SS...
Versimpeld, ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het wel ten goede van de game was. In SSII verzoop waren er teveel keuzes te maken, waardoor of ze niet werden begrepen of simpelweg niet werden gemaakt. Daardoor liet men de game - onterecht - links liggen.
Bioshock is dezelfde soort game, alleen heeft men bepaalde elementen weggehaald of weggelaten. Items moet je in BS ter plekke gebruiken,of verdwijnen in een onzichtbaar menu, terwijl je in SS een giga itembalk had waardoor je even niet zag waar je alles gelaten had. Natuurlijk is het vervelend dat je niets voor later kan bewaren, maar het scheelt op die manier wel zoeken - en het stikt van de snoep e.d. in Rapture.
Maar Andrew Ryan of Atlas haalt het niet bij SHODAN, dat is zeker.
mercy0001
op 10-10-2007 om 17:05
[Niv: 157 / Exp: 7862]
maar het is wel supercool
Kingsora
op 10-10-2007 om 22:26
[Niv: 70 / Exp: 3475]
Goh, ik had eigenlijk nog nooit van haar gehoord.
Maar kan het dat er ooit nog een vervolg komt, want leeft ze nu nog op het einde van SystemShock 2? Want dat snap ik niet goed.
Devilly
op 11-10-2007 om 20:23
[Niv: 275 / Exp: 13756]
Klinkt heel erg vet. Ik heb de games nooit gespeeld, maar ben wel van plan ze te halen. Ik heb té veel goede dingen erover gehoord en SHODAN lijkt me waanzinnig!
En de spellen kosten waarschijnlijk bijna niets meer.
--------------------------
Als ik een kleine opmerking mag maken, Martijn: je hebt een leuk schrijfstijltje, maar misschien moet je opletten met je zinslengte. Je gebruikt, naar mijn mening, iets te vaak korte (onvolledige) zinnen.