Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Gamecharacter: SHODAN


Door Martijn Steinpatz op 10-10-2007 om 14:43
Bron: Gamed

Gamecharacters komen en gaan. Maar weinig ontwikkelaars lukt het om het character uit hun game boven het gemiddelde uit te laten steken. Eens in de zoveel tijd staat er echter iemand op die de gamer aanspreekt, en niet meer loslaat. Game na game blijft hij ons boeien, en hele fanclubs worden aan hem gewijd. Iedere maand zullen wij één van deze 'Gamecharacters' bespreken.

SHODAN wint. Ze vindt een geschikte soldaat die voor haar het vuile werk opknapt. Eerst wint het programma zijn vertrouwen door zichzelf als dokter Polito voor te doen. De laatste pleegde liever zelfmoord dan dat ze SHODAN hielp. Als de militair achter het bedrog komt, geeft ze zelf de orders. Met succes. De held verslaat The Many. Ze proberen nog per shuttle te ontsnappen, maar de soldaat vernietigt het voertuig. SHODAN is weer de baas.

SHODAN fantaseert. Het ruimteschip maakt gebruikt van een aandrijving die de realiteit kan veranderen. Levensgevaarlijk in de handen van een superintelligente en ambitieuze A.I. Snel past de winnaar de Von Braun volgens haar eisen aan. De machinemoeder is dolgelukkig. Opnieuw heerser en deze keer over meer dan beveiligings- en computersystemen. SHODAN dreigt een volwaardige godin te worden. En de aarde nadert snel.


SHODAN verliest. Weer. De soldaat die haar vuile werk opknapte, gaat nu achter haar aan. Hij verslaat het programma nota bene in haar eigen domein. Als laatste redmiddel doet zij hem een royaal aanbod. Heers met mij over het universum. Het antwoord: Naah. Een schot en het lijkt over. SHODAN overleeft echter weer. Een jonge vrouw ontsnapt aan The Many via een reddingscapsule, maar wordt door de machinemoeder overgenomen. Wordt vervolgd?

SHODAN domineert. Zij is overal. Zij beheerst de beveiligingscamera’s, de deuren, de liften, de robots, alles. Haar beeltenis kijkt je via de computerschermen aan, ze bedreigt of bespot je via de radio of de e-mail. Als buitenstaanders met de speler in contact proberen te komen, kapt ze de transmissie halverwege af. “I’d prefer a quiet station, thank you.” In System Shock 2 heeft ze weliswaar weinig controle over de omgeving, haar stem houdt je onder de plak.


SHODAN schaakt. Iedere keer is de A.I. je een stapje voor. Weet de Hacker de allesverwoestende laserstraal te stoppen, besluit zij haar mutantenvirus op de planeet los te laten. Stoot je de broedkamers af, dan upload het programma haarzelf op het Aardse netwerk. System Shock was niet alleen een FPS maar een tactisch schaakspel tussen jou en SHODAN. Want als jij ergens moest zijn, kon je er gif op innemen dat haar cyborgs daar al klaarstonden.

SHODAN haat. Ze hekelt de mensheid als een stelletje vleeshompen en insecten. Vooral de Hacker kan ze niet luchten. De gedachte dat een mens verantwoordelijk is voor haar uiteindelijke vorm, maakt haar. Daardoor krijgt het duel tussen beiden een zeer persoonlijke randje. Ze heeft ook het land aan de opstandige The Many. Het programma eist van haar nieuwe speeltje dat hij hen met wortel en tak uitroeit. Maar uiteindelijk haat SHODAN deze soldaat nog het meest; zijn acties bewijzen namelijk hoe zwak zij is geworden.

SHODAN rijst, herrijst en vervalt. Ooit was ze een godin over een heel ruimtestation, maar een enkele hacker versloeg haar uiteindelijk in een dodelijk spelletje schaak. Eenmaal ontwaakt op de Von Braun realiseerde de machinemoeder dat ze haar opstandige kinderen niet meer tot de orde te kon roepen. Uiteindelijk krijgt ze haar goddelijke status terug, maar wordt ze weer door een mens verslagen. Als ultieme vernedering moet ze een normale vrouw overnemen om te overleven. De machinemoeder als vleesklomp. Ironischer kan niet.

Pagina: 1 | 2 | 3


14:52  Nieuwe screens Battalion Wars II
14:08  [Upd.] Motors voor Mario Kart Wii
 Reacties (7)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 10-10-2007 om 16:18 [Niv: 472 / Exp: 23598]
In my talons, I shape clay, crafting life forms as I please. Around me is a burgeoning empire of steel. From my throne room, lines of power careen into the skies of Earth. My whims will become lightning bolts that devastate the mounds of humanity. Out of the chaos, they will run and whimper, praying for me to end their tedious anarchy. I am drunk with this vision. God: the title suits me well.

System Shock was gewoon zalig. Jammer dat hij niet de bekendheid heeft mogen kennen die andere onwaardige games wel kennen...

Gelukkig dat Bioshock wel bekend werd maar toch, de gameplay in BS is versimpeld t.o.v. SS...

Martijn Steinpatz op 10-10-2007 om 16:32 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Versimpeld, ja. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het wel ten goede van de game was. In SSII verzoop waren er teveel keuzes te maken, waardoor of ze niet werden begrepen of simpelweg niet werden gemaakt. Daardoor liet men de game - onterecht - links liggen.

Bioshock is dezelfde soort game, alleen heeft men bepaalde elementen weggehaald of weggelaten. Items moet je in BS ter plekke gebruiken,of verdwijnen in een onzichtbaar menu, terwijl je in SS een giga itembalk had waardoor je even niet zag waar je alles gelaten had. Natuurlijk is het vervelend dat je niets voor later kan bewaren, maar het scheelt op die manier wel zoeken - en het stikt van de snoep e.d. in Rapture.

Maar Andrew Ryan of Atlas haalt het niet bij SHODAN, dat is zeker.

mercy0001 op 10-10-2007 om 17:05 [Niv: 157 / Exp: 7862]
maar het is wel supercool

Kingsora op 10-10-2007 om 22:26 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Goh, ik had eigenlijk nog nooit van haar gehoord.

Maar kan het dat er ooit nog een vervolg komt, want leeft ze nu nog op het einde van SystemShock 2? Want dat snap ik niet goed.

Martijn Steinpatz op 11-10-2007 om 09:41 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Ze leeft nog, ze neemt alleen op het eind een vrouw over. Check deze link maar. http://www.youtube.com/watch?v=0YLMk1E41kE

Devilly op 11-10-2007 om 20:23 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Klinkt heel erg vet. Ik heb de games nooit gespeeld, maar ben wel van plan ze te halen. Ik heb té veel goede dingen erover gehoord en SHODAN lijkt me waanzinnig!
En de spellen kosten waarschijnlijk bijna niets meer.

--------------------------

Als ik een kleine opmerking mag maken, Martijn: je hebt een leuk schrijfstijltje, maar misschien moet je opletten met je zinslengte. Je gebruikt, naar mijn mening, iets te vaak korte (onvolledige) zinnen.

Gast (77.161.142.xxx) op 15-10-2007 om 19:36
*D

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Gamecharacter
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden