Als je een gesprek aan gaat met Peter Molyneux moet je de meeste uitspraken door de helft delen, dan weet je ongeveer waar zijn games op uit zullen draaien.
Op deze manier werden games als Black & White en Fable nooit de spellen die ons beloofd werden, iets wat Molyneux overigens zelf ook toe geeft. Deze 'in het verleden behaalde resultaten' bieden hopelijk 'een garantie voor de toekomst' als het gaat om goede games, zo heeft hij al veel beloften gedaan voor Fable 2. Naast deze game praat hij in een interview met Canal Juegos ook over andere zaken:
- Lionhead Studios werd enige tijd geleden tien jaar en Molyneux is er vooral trots op dat ze deze tijd overleefd hebben en dat de beste game nog moet verschijnen. Hij denkt dat ze zich nu realiseren waar ze voorstaan: innovatie en de standaard uit de game-industrie overschreiden. Ze hebben ook geen excuus om dit niet te doen, ze hebben immers de tijd en de hulpmiddelen die ervoor nodig zijn.
- De studio werkt naast Fable 2 aan nog een titel, eentje die "Project Dimitri" (een naam van een game die eerder bij de studio opdook - Red.) elementen kent. Meer dan dit kan hij er nog niet over zeggen.
- In 2002 was er een speelbare versie van de game B.C., maar deze werd later geannuleerd. Moylneux zegt dat het spel ergens op een plank ligt, in afwachting voor iemand die het oppakt en er weer verliefd op zal worden. Er zijn op dit moment geen plannen om dit te doen, maar het kan altijd nog.
- Voor Fable werd ons veel vrijheid beloofd, alsmede een duidelijke keuze tussen goed en kwaad. Hoewel het in deze game niet goed naar voren kwam beloofd Molyneux ons voor Fable 2 veel emotionele keuzes. Daarnaast is de wereld totaal vrij; je kunt overal heen en je mag kopen wat je wilt, uiteindelijk kan je hierbij over de wereld heersen. Dit keer is er niet alleen de keuze tussen goed en kwaad, maar ook tussen puurheid en corruptie en vriendelijkheid of juist gemeenheid. Alle keuzes die je hierin maakt komen terug in je karakter, je hond, je familie en je kinderen. Het doel is dan ook om Fable 2 grootser en beter te maken dan het origineel, iets wat een sequel volgens Molyneux altijd moet doen.
- Molyneux mag niets zeggen over het online gedeelte, wel geeft hij aan dat online, traden, co-op en het tonen van je dingen zijn favoriete elementen zijn in het spellen, en dat hij ook graag met deze elementen werkt. Wij weten alweer genoeg.
- Met een grote liefde voor de Xbox 360 en PC noemt Molyneux Microsoft dan ook een slim bedrijf dat nooit faalt om te imponeren. Hij gaat zelfs zo ver dat hij Xbox Live een grotere impact voor games vindt hebben (op de langere termijn) dan de Wii controls.
- De PC vindt Molyneux vooral bij RTS en Simulatie spellen passen, maar er zijn veel genres die beter tot hun recht komen op een console. Tevens is het voordeel van een console de simplheid en toegankelijkheid, in specifieke genres zal de console dan ook de PC overheersen.
|