Met al het najaarsgeweld is het misschien wel een goed om te horen dat een game wat verschoven wordt. Voor Splinter Cell: Conviction gaat dit hoogstwaarschijnlijk goed uitpakken. De game staat nu gepland voor release begin 2008.
Vandaag leren we veel over de nieuwe Splinter Cell game.
Zoals we weten draait de game niet meer om het werken voor de geheime overheidsinstantie NSA. Fisher besluit een grote bedreiging alleen aan te pakken en krijgt daarmee de hele wereld op zijn dak: Fisher is constant op de vlucht voor kwaadwillenden. Fisher zelf blijft echter helemaal een good guy. Men wil met de game van Fisher dan ook een echte held maken.
De reden dat de Splinter Cell serie in het daglicht is gegaan draait om toegankelijkheid. Men wil de game veel toegankelijker maken voor de beginner, maar al snel het grote dilemma van het vluchten introduceren. De speler kan bijvoorbeeld kiezen om altijd te schuilen, bewakers voor de gek te houden en zo weg te komen of al vechtend door de missies te gaan. Elk van de manieren heeft andere consequenties. De toegankelijkheid van de game heeft gevolg op de missies: deze zullen in kortere delen worden gehakt. Elk deel duurt zo'n 15 minuten waarmee er dus ook in kleine stapjes progressie kan worden gehaald. Het uitspelen van de game zou zo'n 15 uur moeten duren.
Het gevechtssysteem werkt erg simpel: De A knop geeft een normale actie, bijvoorbeeld het vastgrijpen van iets. De B knop geeft een agressieve actie, bijvoorbeeld het snel omtrappen van een bureau om achter te schuilen en de linker trigger is een snelheidsknop waarmee kan worden gerend of snel over een bureau kan worden gegleden. Ten slotte de X knop, de stealth knop, waarmee je met een druk op de knop onder het bureau gaat schuilen.
In Conviction zitten compleet nieuwe licht en schaduwtechnieken die 18 maanden ontwikkeltijd hebben gekend. Zo kent de game een systeem van dynamische lichtbronnen die altijd effect hebben op alles in de omgeving op het moment dat ze bewogen of verplaatst worden. Ook is er een systeem waarbij niet alleen licht uit een lichtbron voor lichtinval en schaduw zorgt, maar ook reflecties van dat licht weer een lichtbron kunnen zijn. Licht kaatst zo van zeer verschillende objecten af.
Schuilen in de game draait niet meer om het bewegen in de schaduw, maar om het mengen tussen de mensen. Zo kun je onopvallend worden door rustig naast iemand te gaan staan die een plakkaat bekijkt. Ga echter niet te dicht bij iemand staan: de persoon zal dat raar vinden en de aandacht naar zich toe trekken.
Paniek speelt een belangrijke rol. Wordt Sam gespot, dan kan hij paniek creeëren door ontploffingen te maken. De menigte zal zich dan in de richting weg van de ontploffing gaan bewegen en Sam kan zich daar in mengen. Sam moet echter wel oppassen dat hij niet de enige persoon is die overblijft in dat gebied: zo is hij een makkelijk doelwit. In de game zitten verschillende niveaus van paniek in de menigte, met elk verschillende effecten.
De game zal, quote: "NOOIT", op een andere console verschijnen. Het leek al duidelijk dat er een deal was tussen Microsoft en Ubisoft dat de game echt exclusief zou blijven en hiermee is de bevestiging. Ubisoft meldt tevens dat de game niet mogelijk is op de Wii en de PS3.
Multiplayer modes zijn erg onduidelijk. Men lijkt er niet zo happig op om een co-op mode in de game te stoppen.
|