Review: The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
Door NL|MegaMika op 25-07-2007 om 12:08
|
Bron: Gamed
|
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass is een bijzondere Zelda. Niet zozeer omdat de games in deze succesvolle reeks door velen worden geprezen, maar doordat de besturing geheel via de stylus plaatsvindt. In deze importreview lees je of de game de moeite waard is.
Herhalend
Opnieuw? Ja, want eenmaal (opnieuw) aangekomen op het eerste eiland blijkt dat de dungeon zichzelf gereset heeft, en moet je de eerste drie verdiepingen opnieuw trotseren alvorens je bij de deur naar de vierde verdieping komt die je voorheen niet kon openen. Je voelt hem al aankomen: op de zesde verdieping vind je de derde zeekaart, kun je een kerker in een nieuw deel van de zee in om daarna terug te keren en de eerste zés verdiepingen opnieuw te spelen, alvorens je de volgende kaart op de negende verdieping vindt. Gelukkig activeer je nu een warp om de eerste zes verdiepingen voorgoed over te slaan, maar om op de twaalfde verdieping te komen moet je verdieping zeven, acht en negen weer opnieuw spelen en wordt dit dus een behoorlijk vervelende handeling.
Het openen van een deur zie je in korte filmpjes. De camera laat helaas de zwarte leegte boven je hoofd zien.
Een ander minpuntje is het gebrek aan nieuwe wapens. Phantom Hourglass heeft minder keuze dan zijn voorgangers en de wapens díe je krijgt zijn de meest standaard exemplaren uit eerdere Zelda-titels. Wel hebben ze leuke nieuwe extra’s, zoals de boemerang die het pad volgt dat jij tekent, de hamer die overal op het scherm slaat waar jij tikt en het touw van de grappling hook dat je tussen twee paaltjes kunt binden om zo grote ravijnen te overbruggen. Helaas kun je maar één wapen direct via het touch screen activeren. Wil je wisselen, dan moet dat door eerst de menutoets en vervolgens het gewenste wapen aan te tikken. Dit wil tijdens hevige gevechten wel eens te langzaam werken.
Online
Phantom Hourglass is een geslaagd avontuur. Visueel ziet alles er zeer netjes uit, de muziek is als vanouds met leuke remixen van klassiekers uit The Wind Waker en de gameplay is heerlijk en vernieuwend. Het voornaamste minpunt is het steeds opnieuw moeten spelen van de Hourglass Dungeon. Helaas ligt het aantal sidequests wat lager dan in de voorgangers, wat onder andere blijkt uit het ontbreken van de talloze kwart-hartjes. De meeste hartcontainers krijg je door eindbazen te verslaan en een enkele door ze te kopen voor veel rupees.
Slechts één wapenicoon is op het scherm aanwezig, om wapens te wisselen heb je de knop rechtsonder nodig.
Om de speler wat langer bezig te houden is een minigame toegevoegd die je via Wi-Fi tegen anderen kunt spelen. Een vierkant doorhof is het strijdtoneel, waar de ene speler Link bestuurt die Triforce-achtige driehoeken naar een bepaalde locatie moet brengen, terwijl de andere dit met drie wachters probeert te voorkomen. Lukt dit, dan worden de rollen omgedraaid. Wie na een paar minuten de meeste driehoekjes verzameld heeft, wint. Klinkt leuk en dat is het ook, maar na een kwartiertje heb heb je het wel gezien. Het sterkste punt aan deze mode is de achtergrondmuziek; een combinatie tussen de Hyrule Field-muziek uit Ocarina of Time en de klassieke Zelda-tune.
Conclusie
Met The Legend of Zelda: Phantom Hourglass heeft Nintendo andermaal een topper in handen. Deze game bewijst in één harde klap dat de stylus niet slechts een gimmick is. De Nintendo DS is tot erg leuke games in staat en dat die ene topper zo lang op zich heeft laten wachten is slechts de ontwikkelaars te verwijten. De Japanse uitgave, waarvan ik het verhaal natuurlijk niet tot in detail kon begrijpen, krijgt van mij een mooie score. Over een half jaar kunnen we eindelijk met de Engelstalige versie aan de slag.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
| Gameplay |
94 |
| Sound |
86 |
| Graphics |
90 |
| Replay |
79 |
Phantom Hourglass imponeert maar de Hourglass Dungeon haalt het geheel iets omlaag.
|
91 |
|
|
|
|
12:12 Mercenaries 2 toont zich vijf keer
12:06 [Upd.] Jericho maakt vijanden af
|
| Reacties (32) |
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Cubic X
op 25-07-2007 om 12:19
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Een te verwachten cijfer natuurlijk
Mooie en duidelijke review, lijktt me ook leuk spel
|
|
|
Gast (145.221.24.xxx)
op 25-07-2007 om 12:19
|
|
ph dungeon is idd wat minder, maar de rest van de game is heel goed gedaan! Een van de beste games tot nu toe die echt alle functies goed gebruikt. _O_
|
|
|
Gast (62.163.222.xxx)
op 25-07-2007 om 12:59
|
|
Een goede review. Ik wel het spel nu zelf ondekken.
Waarom zie ik de screenshot onder online op bladzijde 3 van de review zo plat als een pizza?
|
|
willem_liu
op 25-07-2007 om 13:00
[Niv: 79 / Exp: 3969]
|
|
klinkt als een erg leuk spel. En dat de dungeons ietwat lijkt op Link to the Past is in mijn ogen alleen een pluspunt.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 13:01
[Niv: 754 / Exp: 37688]
|
|
@ Gast: foutje in het script, even vernieuwen en hij zou goed moeten zijn.
|
|
mercy0001
op 25-07-2007 om 15:20
[Niv: 157 / Exp: 7862]
|
|
maar een 91 dan zit je er toch nog acht punttjes verkeerd geweldige game
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 16:42
[Niv: 754 / Exp: 37688]
|
Wij kijken kritisch naar een game, Tom geeft in zijn review ook duidelijk de puntjes aan waarom de game geen 99 scoort.
Gewijzigd door Rene Groen op 25-07-2007 om 16:42
|
|
NL|MegaMika
op 25-07-2007 om 17:12
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
|
@mercy: ik ben altijd vrij kritisch over games. Hoewel ik een groot fan ben van Mario, Metroid en dus ook Zelda, wil dat niet zeggen dat ik ze allemaal goed vind. OOT, SM64 en MP zijn geweldige games, maar Majora's Mask, Sunshine en Echoes scoren bij mij allemaal veel minder. Phantom Hourglass is, zoals ik aangeef, van hoogstaande kwaliteit maar de Hourglass Dungeon is gewoon tijdrekken en een aantal zaken had anders uitgewerkt kunnen worden, vandaar geen cijfer dat bij veel sites/magazines standaard aan Zelda lijkt te worden gekoppeld.
|
|
Paul_jambers
op 25-07-2007 om 17:46
[Niv: 68 / Exp: 3394]
|
|
is deze al uit in NL?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 17:47
[Niv: 754 / Exp: 37688]
|
|
Nee, het betreft een review van de Japanse versie.
|
|
|
Gast (77.248.184.xxx)
op 25-07-2007 om 17:48
|
|
@ Tom: En zo hoort het ook :) Goede review.
|
|
Tristan
op 25-07-2007 om 18:36
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Hoge score
|
|
Limmepie
op 25-07-2007 om 19:07
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
ja leuk zoon score, hecht ik geen waarde aan zoon spel als dit speel ik toch wel
eurrm, welke rassen komen hier in voor? Beter zora's !! En gorons ofzo?
|
|
NL|MegaMika
op 25-07-2007 om 19:42
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
|
@Limmepie: de Gorons wel, Zora's niet gezien. Wel weer zo'n vogelachtig wezen als de postbodes in TWW en zo'n Gerudo uit OOT, maar verder veelal "normale" mensen.
|
|
|
Gast (86.87.196.xxx)
op 25-07-2007 om 20:15
|
|
Gamed en kritisch?
|
|
Joris
op 25-07-2007 om 20:36
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
|
Twee handen op 1 buik
|
|
Ikkyu
op 25-07-2007 om 21:44
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
|
Hazo, de Japanse versie. Beïnvloed dit niet de spelervaring aangezien alles in het Japans staat ?!? Beïnvloedt dit dan ook niet onrechtstreeks het eindverdict ? Allez ja, op de review zelf is er niks op aan te merken. Maar je hebt het spel nu toch niet in al z'n glorie kunnen spelen ?! ofwel ? Ik vind gewoon dat je echt wel wat mist als de tekst niet in het Engels of in het Nederlands staat ...
@Tom : of begrijp je echt Japans ?
|
|
|
Gideon
op 25-07-2007 om 22:09
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Ikkyu; check laatste regel  Wat Japanse titels betreft; Tom speelt niet anders. Check voor de grap zijn artikelen maar eens na.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 22:46
[Niv: 1184 / Exp: 59207]
|
|
@ Gast (86.87.196.xxx): Reviewers en critici zijn nu eenmaal niet hetzelfde, reviewers binnen de game-industrie spelen een heel andere rol dan critici binnen film en muziekindustrie. Je moet maar eens voor de lol een kritiek lezen ipv een review. Een review heeft twee doeleinden, een mening geven over de verschillende oordelen van een game en een overzicht geven van hoe de game speelt voor mensen wiens mening niet de jouwe is. Het is op dat laatste gebied dat critici tekort schieten. Kritisch zijn is ook niet meer dan een mooi woord voor het afbreken van alles en nog wat.
|
|
|
Gast (217.122.199.xxx)
op 27-07-2007 om 16:12
|
|
Mooi cijfer voor een mooie game ;)
|
|
Lukas
op 29-07-2007 om 12:24
[Niv: 27 / Exp: 1340]
|
Ik vind het idd een heel goede en duidelijke review  ! Ik heb echt veel zin om het spel te spelen.
|
|
|
Gast (88.226.139.xxx)
op 06-08-2007 om 12:27
|
|
Ýk weet niet...Ýk vind de graphics maar niets...
Misschien komt het wel omdat ik nog nooit een cel shaded zelda spel heb gespeeld... Toch lijkt het mij een te gek spel:)
|
|
NL|MegaMika
op 12-10-2007 om 22:42
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
|
Woei, ik heb gisteren eindelijk de Amerikaanse versie binnen gekregen. Zojuist de tweede sea chart gehaald ^^
|
|
|
Gast (77.163.4.xxx)
op 05-11-2008 om 15:35
|
|
waar de kanker fack hebben jullie het over :? :P ik zoek iets en dat is: hoe moet je dat mannetje verslaan die donder schiet uit ze ogen ofzo (je bent aang en toph) het is avatr de vuurmeester DUS IK HEB HET OVER AVATAR help me A.U.B ik kom niet verder :'(
|
|
|
Gast (94.210.195.xxx)
op 17-11-2008 om 15:57
|
|
Ik zit voor de tweede keer in de temple of the ocean king om de derde sea chart te halen. Ik kom op B7 en B8 niet verder.
Wie kan mij helpen? :?
|
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|