Review: The Legend of Zelda: Phantom Hourglass
Door NL|MegaMika op 25-07-2007 om 12:08
|
Bron: Gamed
|
The Legend of Zelda: Phantom Hourglass is een bijzondere Zelda. Niet zozeer omdat de games in deze succesvolle reeks door velen worden geprezen, maar doordat de besturing geheel via de stylus plaatsvindt. In deze importreview lees je of de game de moeite waard is.
Puzzels
In de kerkers wordt extra duidelijk dat Phantom Hourglass geen volledige 3D-game is. Hoewel grafisch alles in drie dimensies is uitgevoerd, kent de gameplay een soortgelijk lagensysteem als in A Link To The Past. De kamers bestaan uit verschillende hoogtes. Sta je bijvoorbeeld een laag hoger dan een schakelaar, dan kun je die niet raken met je pijl en boog. Laten we het semi-3D noemen.
De puzzels maken het gebrek aan echt 3D gelukkig helemaal goed. De doorgewinterde Zelda-speler weet wat hij kan verwachten, maar krijgt ook leuke nieuwe vindingen op zich afgevuurd die speciaal voor de Nintendo DS zijn verzonnen. Een leuk voorbeeld is het zien van een markering op een kaart in het bovenste scherm, terwijl jouw exemplaar, horizontaal gespiegeld, op het onderste scherm wordt weergegeven. Hoe krijg je die markering op jouw map? De oplossing is even simpel als briljant: door je handheld dicht te klappen. Open hem weer en voila, als een sticker lijkt de markering ineens op jouw kaart te plakken. Ook krijg je oplossingen voor puzzels vaak in een vroeg stadium voorgeschoteld, die je pas veel later nodig hebt. Geen probleem, schrijf ze gewoon op je kaart om ze niet te vergeten.
Maak met de stylus aantekeningen op de kaart.
Na de nodige puzzels te hebben opgelost en vijanden te hebben verslagen, kom je zoals gebruikelijk bij een kolossale kerkerbaas. Elke baas is schitterend ontworpen en moet met optimaal gebruik van de functies van de Nintendo DS worden verslagen. Zonder meer het sterkste punt van de game. Eenmaal verslagen – zo moeilijk zijn de bazen niet, net als de rest van het spel – spat het gedrocht in vele zandkorrels uit elkaar. Zandkorrels? Ja, en die zul je nodig hebben. Want nu gaan we terug naar de Hourglass Dungeon op het eerste eiland.
Backtracking
En hiermee komen we toe aan het grootste punt van kritiek op Phantom Hourglass. Het hele spel door moet je namelijk, na het verslaan van een baas in één van de kerkers, terugkeren naar de Hourglass Dungeon waar je de eerste zeekaart gevonden hebt. De kaarten twee, drie en vier zijn hier namelijk ook verstopt en deze laten zich niet zo gemakkelijk vinden als hun broertje. Elke kaart zit drie verdiepingen dieper verstopt dan de vorige en kan niet zomaar bereikt worden vanwege de dodelijke atmosfeer. Hier komt echter het Phantom Hourglass te hulp, het item waar de game zijn naam aan dankt.
Deze zandloper wordt gevuld met het zand dat over is gebleven van de eerste kerkerbaas die je hebt verslagen en geeft je daarmee genoeg bescherming om tien minuten te overleven, alvorens je energie weer af begint te tellen. Het is dus een race tegen de klok, die tegen de logische verwachting in lang gaat duren.
Hoewel op zee 3D, zijn de eilanden semi-3D zodra je ze betreedt.
De verdiepingen in de kerker zijn namelijk zeer uitgebreid en worden bewaakt door sterke wachters die je met één klap van je levensenergie beroven. Al sluipend zet je schakelaars om waarmee je uiteindelijk de deur naar de volgende verdieping opent, terwijl je onderweg de wachters ontwijkt én op de tijd let, want die tikt door. Gelukkig zijn er voldoende save zones waarin de tijd tijdelijk stilstaat en je onzichtbaar bent voor de wachters, dus met een flinke portie geduld kom je er wel door. Na drie verdiepingen neem je de tweede zeekaart in ontvangst die je toegang geeft tot het volgende deel van de zee.
In het nieuwe gebied valt weer genoeg te ontdekken, waaronder uiteraard een kerker met bijbehorende baas. Zijn overblijfselen vullen je zandloper met twee extra minuten zodat je in totaal twaalf minuten hebt om de Houglass Dungeon opnieuw te trotseren.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
94 |
Sound |
86 |
Graphics |
90 |
Replay |
79 |
Phantom Hourglass imponeert maar de Hourglass Dungeon haalt het geheel iets omlaag.
|
91 |
|
|
|
12:12 Mercenaries 2 toont zich vijf keer
12:06 [Upd.] Jericho maakt vijanden af
|
Reacties (32) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Cubic X
op 25-07-2007 om 12:19
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Een te verwachten cijfer natuurlijk
Mooie en duidelijke review, lijktt me ook leuk spel
|
|
Gast (145.221.24.xxx)
op 25-07-2007 om 12:19
|
ph dungeon is idd wat minder, maar de rest van de game is heel goed gedaan! Een van de beste games tot nu toe die echt alle functies goed gebruikt. _O_
|
|
Gast (62.163.222.xxx)
op 25-07-2007 om 12:59
|
Een goede review. Ik wel het spel nu zelf ondekken.
Waarom zie ik de screenshot onder online op bladzijde 3 van de review zo plat als een pizza?
|
|
willem_liu
op 25-07-2007 om 13:00
[Niv: 79 / Exp: 3969]
|
klinkt als een erg leuk spel. En dat de dungeons ietwat lijkt op Link to the Past is in mijn ogen alleen een pluspunt.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 13:01
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
@ Gast: foutje in het script, even vernieuwen en hij zou goed moeten zijn.
|
|
mercy0001
op 25-07-2007 om 15:20
[Niv: 157 / Exp: 7862]
|
maar een 91 dan zit je er toch nog acht punttjes verkeerd geweldige game
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 16:42
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Wij kijken kritisch naar een game, Tom geeft in zijn review ook duidelijk de puntjes aan waarom de game geen 99 scoort.
Gewijzigd door Rene Groen op 25-07-2007 om 16:42
|
|
NL|MegaMika
op 25-07-2007 om 17:12
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
@mercy: ik ben altijd vrij kritisch over games. Hoewel ik een groot fan ben van Mario, Metroid en dus ook Zelda, wil dat niet zeggen dat ik ze allemaal goed vind. OOT, SM64 en MP zijn geweldige games, maar Majora's Mask, Sunshine en Echoes scoren bij mij allemaal veel minder. Phantom Hourglass is, zoals ik aangeef, van hoogstaande kwaliteit maar de Hourglass Dungeon is gewoon tijdrekken en een aantal zaken had anders uitgewerkt kunnen worden, vandaar geen cijfer dat bij veel sites/magazines standaard aan Zelda lijkt te worden gekoppeld.
|
|
Paul_jambers
op 25-07-2007 om 17:46
[Niv: 68 / Exp: 3394]
|
is deze al uit in NL?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 17:47
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Nee, het betreft een review van de Japanse versie.
|
|
Gast (77.248.184.xxx)
op 25-07-2007 om 17:48
|
@ Tom: En zo hoort het ook :) Goede review.
|
|
Tristan
op 25-07-2007 om 18:36
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Hoge score
|
|
Limmepie
op 25-07-2007 om 19:07
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
ja leuk zoon score, hecht ik geen waarde aan zoon spel als dit speel ik toch wel
eurrm, welke rassen komen hier in voor? Beter zora's !! En gorons ofzo?
|
|
NL|MegaMika
op 25-07-2007 om 19:42
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
@Limmepie: de Gorons wel, Zora's niet gezien. Wel weer zo'n vogelachtig wezen als de postbodes in TWW en zo'n Gerudo uit OOT, maar verder veelal "normale" mensen.
|
|
Gast (86.87.196.xxx)
op 25-07-2007 om 20:15
|
Gamed en kritisch?
|
|
Joris
op 25-07-2007 om 20:36
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Twee handen op 1 buik
|
|
Ikkyu
op 25-07-2007 om 21:44
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Hazo, de Japanse versie. Beïnvloed dit niet de spelervaring aangezien alles in het Japans staat ?!? Beïnvloedt dit dan ook niet onrechtstreeks het eindverdict ? Allez ja, op de review zelf is er niks op aan te merken. Maar je hebt het spel nu toch niet in al z'n glorie kunnen spelen ?! ofwel ? Ik vind gewoon dat je echt wel wat mist als de tekst niet in het Engels of in het Nederlands staat ...
@Tom : of begrijp je echt Japans ?
|
|
Gideon
op 25-07-2007 om 22:09
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Ikkyu; check laatste regel  Wat Japanse titels betreft; Tom speelt niet anders. Check voor de grap zijn artikelen maar eens na.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-07-2007 om 22:46
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
@ Gast (86.87.196.xxx): Reviewers en critici zijn nu eenmaal niet hetzelfde, reviewers binnen de game-industrie spelen een heel andere rol dan critici binnen film en muziekindustrie. Je moet maar eens voor de lol een kritiek lezen ipv een review. Een review heeft twee doeleinden, een mening geven over de verschillende oordelen van een game en een overzicht geven van hoe de game speelt voor mensen wiens mening niet de jouwe is. Het is op dat laatste gebied dat critici tekort schieten. Kritisch zijn is ook niet meer dan een mooi woord voor het afbreken van alles en nog wat.
|
|
Gast (217.122.199.xxx)
op 27-07-2007 om 16:12
|
Mooi cijfer voor een mooie game ;)
|
|
Lukas
op 29-07-2007 om 12:24
[Niv: 27 / Exp: 1340]
|
Ik vind het idd een heel goede en duidelijke review  ! Ik heb echt veel zin om het spel te spelen.
|
|
Gast (88.226.139.xxx)
op 06-08-2007 om 12:27
|
Ýk weet niet...Ýk vind de graphics maar niets...
Misschien komt het wel omdat ik nog nooit een cel shaded zelda spel heb gespeeld... Toch lijkt het mij een te gek spel:)
|
|
NL|MegaMika
op 12-10-2007 om 22:42
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Woei, ik heb gisteren eindelijk de Amerikaanse versie binnen gekregen. Zojuist de tweede sea chart gehaald ^^
|
|
Gast (77.163.4.xxx)
op 05-11-2008 om 15:35
|
waar de kanker fack hebben jullie het over :? :P ik zoek iets en dat is: hoe moet je dat mannetje verslaan die donder schiet uit ze ogen ofzo (je bent aang en toph) het is avatr de vuurmeester DUS IK HEB HET OVER AVATAR help me A.U.B ik kom niet verder :'(
|
|
Gast (94.210.195.xxx)
op 17-11-2008 om 15:57
|
Ik zit voor de tweede keer in de temple of the ocean king om de derde sea chart te halen. Ik kom op B7 en B8 niet verder.
Wie kan mij helpen? :?
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|