Column: Rockstar valt over de rand
Door Joris op 23-06-2007 om 12:04
|
Bron: Gamed
|
Een aantal weken geleden schreef Martijn in de inleiding van zijn preview over Manhunt 2: “Manhunt 2, voor PSP, PS2 en de Wii, gaat gegarandeerd veel negatieve media-aandacht krijgen.” Hij had gelijk. Inmiddels is het zelfs zover dat het de vraag is of we überhaupt ooit nog een recensie van Manhunt 2 kunnen schrijven. En dat heeft ontwikkelaar Rockstar geheel aan zichzelf te danken.
Rockstar is een beetje dat jongetje dat elk jaar rond de jaarwisseling weer opschept over wat voor een geweldig vuurwerk hij dat jaar zal afsteken. Illegaal vuurwerk, natuurlijk. Elk jaar steekt het jongetje weer groter en gevaarlijker vuurwerk af. Hij geniet van de aandacht, maar maakt zich ook een beetje zorgen, want het volgende jaar zal hij met nog iets groter en nog iets gevaarlijker moeten komen. Op een dag gaat het mis, het jongetje verliest zijn beide handen wanneer het vuurwerk eerder ontploft dan hij verwacht had.
Manhunt (1) zorgde zo’n vier jaar geleden voor veel ophef. Het spel, dat draaide om het zo grof mogelijk ombrengen van bendeleden, ging veel mensen te ver. Hoogtepunt van ophef vond plaats toen de game in verband werd gebracht met een moord op een 14 jaar oud jongetje in Engeland. Uiteindelijk bleek dit ten onrechte te zijn, de moord ging over drugs en had niet met het spel te maken. Toch verboden verschillende landen het spel en staakten verscheidene winkelketens de verkoop. De jaren gingen voorbij en het spel raakte, ondanks alle ontstane ophef, langzaam in vergetelheid. Tot dit jaar aanbrak en Rockstar doodleuk een vervolg aankondigde op Manhunt. De eerste vraag die in me opkwam was: Is dit nu nodig?
Want zaten er echt mensen op een vervolg te wachten? Ik denk het niet. De originele Manhunt was dan wel enigszins origineel te noemen, echt een goed spel was het niet. De game scoorde gemiddeld een 7,5, dus geen slecht spel, maar ook bij lange na geen topgame. Grootste punt van kritiek was dat het moorden op een gegeven moment begon te vervelen en als er in de game vrijwel niets anders te doen is dan moorden, wordt het al gauw saai. Daarbij komt dat Manhunt eigenlijk helemaal niet zo goed verkocht en dat de game een afgesloten geheel was, dus er was zeker geen sprake van een onvermijdelijk vervolg. Manhunt 2 heeft qua verhaal dan ook niets te maken met het origineel. Het is een heel andere setting, andere hoofdpersonages, andere vijanden. Rockstar had het spel dus net zo goed een andere naam kunnen geven.
Maar Rockstar besloot het naamkaartje van Manhunt aan dit spel te hangen en dat zou onvermijdelijke gevolgen hebben. Allereerst zou deze game nog meer grof en bloediger moeten worden dan het origineel, met minder nemen de gamers immers geen genoegen. En daarnaast stond vast dat de aankondiging van dit spel heel wat stof zou doen opwaaien in medialand. Rockstar had gratis publiciteit net zoals ze dat kregen met het eerste deel en de ontwikkelaar had daar zelfs clown Thompson niet meer voor nodig. Dus begonnen ze maar met een rechtszaak tegen Jack, zodat deze de komende tijd wat beter op zijn woorden zou letten. Ja, ze waren er klaar voor, het mediacircus mocht gaan lopen en Rockstar zat op de eerste rij.
En het leek ook allemaal zo goed te gaan. Totdat Groot-Brittannië en Ierland verboden de game daar in de winkel te leggen en het Amerikaanse ratingbureau ESRB de game alleen geschikt achtte voor volwassenen en Nintendo en Sony daarmee ook niet meer wilden dat het spel op hun consoles zou verschijnen. Het einde voor Manhunt 2 is in zicht. Of Rockstar zal het spel moeten aanpassen zodat de leeftijdsgrens wordt verlaagd. En ja, dat is net zoiets als het stoere jongetje dat opeens sterretjes gaat afsteken.
Er zijn mensen die deze game vergelijken met films als Saw. Die films worden niet verboden, deze game wordt wel verboden, terwijl de inhoud vrijwel hetzelfde is. In zowel film als game worden namelijk zonder duidelijke reden mensen gemarteld en afgetuigd. Er is echter een groot verschil tussen game en film. Bij een film kijk je passief mee hoe een gestoorde psychopaat mensen bruut ombrengt en meestal voel je je meer verbonden met de slachtoffers dan met de moordenaar. In een game, echter, ben jij het zelf die de mensen wurgt, onthoofdt en doorklieft. Jij bent zelf die gestoorde psychopaat en verricht die moorden met je eigen handen. Je wordt beloond voor het zo gruwelijk mogelijk afmaken van je tegenstanders, je krijgt er zelfs een kick van. En eigenlijk, eigenlijk is dat gewoonweg ziekelijk.
Verder zijn er mensen die vinden dat een verbod op Manhunt 2 censuur betekent, een belemmering op artistieke vrijheid. Ook dat is onzin, er zit geen diepere boodschap in het spel, het is puur en alleen het verheerlijken van martelingen en het zaaien van dood en verderf. In een e-mail naar alle medewerkers van Rockstar wordt Manhunt 2 beschreven als ‘a fine piece of art’. Grappig, want wat je ook van deze game mag vinden, het woord ‘kunst’ lijkt me hier toch totaal misplaatst.
In diezelfde e-mail staat ook dat Rockstar met deze game bewust op een volwassen doelgroep mikt en dat het daarom niet uitmaakt hoeveel virtueel geweld aanwezig is. Het is echter zo, en dat weten ze bij Rockstar ook, dat vooral jongeren zich voelen aangetrokken door dit soort games. Net zoals ze graag naar Saw kijken, hoewel ze daar eigenlijk te jong voor zijn. De GTA games, die eigenlijk ook voor een volwassen doelgroep zouden zijn, worden massaal gespeeld door veertienjarigen.
Wat je waarschijnlijk al in bovenstaand stuk hebt kunnen merken: Ja, ik vind een verbod op Manhunt 2 niet erg, sterker nog, ik ben er wel blij mee. Er mag wel een grens worden gesteld aan virtueel geweld en ondanks de 18+ rating zou deze game waarschijnlijk toch vooral door kinderen worden gespeeld. En dat ondanks dat het nog steeds niet echt duidelijk is dat het spelen van dit soort games nu schadelijke gevolgen kent. Het spelen van games wordt in ieder geval echt niet leuker als er veel bloed en brute moorden in voorkomen. Het is juist een zwaktebod dat een game daar zijn kracht vandaan moet halen.
Als laatst wil ik nog even zeggen, anders krijg ik daar straks geheid kritiek op, dat ik echt niet alleen vrolijke en kleurrijke spellen speel. Ik speel ook graag spellen als RE4 of zelfs GTA. Verschil met Manhunt daarbij is dat deze games veel meer bieden dan een explosie aan bloed en dood. Er wordt wel in gemoord, maar daar ligt de nadruk niet op. De nadruk ligt op de gehele belevenis van de wereld en de sfeer die in de game wordt geboden. Rockstar heeft al vaker de grenzen opgezocht, nu zijn ze er keihard overheen gevallen.
|
|
|
|
12:24 Skate screenshots
11:38 Eerste Dark Messiah trailer
|
Reacties (33) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
prangstar
op 23-06-2007 om 12:46
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
ik kan er met me hoofd niet bij dat mensen het eens zijn met censuur opleggen op games. je word niet verplicht die game te kopen.
nou is het nog wachten op een nieuwe hitler
|
|
Gast (85.145.65.xxx)
op 23-06-2007 om 13:06
|
Nee maar sommige dingen moet gewoon niet aangeboden worden in de markt, en gelukkig dat de gene die er macht over hebben er wat aan doen!
|
|
Gast (86.87.11.xxx)
op 23-06-2007 om 13:37
|
Omdat de winkeliers die spellen aan kleine kinderen verkopen betekend nog niet dat ze gelijk die games moeten verbieden. Meestal ligt het ook aan de ouders die dan zo'n spel kopen voor hun kinderen die meestal minderjarig zijn. :(
Daarom downlaod ik al mijn spellen voor de ps2 en heb ik daar dus geen last van.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 23-06-2007 om 13:41
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Ik ben altijd heel erg voor de vrije keuze en eigen verantwoordelijkheid van de burger, maar ik kan me ook niet storen aan het (eventueel nagenoeg) verbieden van dit spel. Ik had toch het gevoel dat het alleen maar op provoceren aankwam met deze titel.
@prangstar: de stap naar een nieuwe hitler is wel een beetje al te groot he. Wel grappig hoor, als dat de bedoeling was
|
|
im2
op 23-06-2007 om 13:57
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik ga het iig niet jammer vinden dat ik de game niet kan spelen maar toch scoren deze games -ondanks de vele tegenstand- erg hoog in reviews
|
|
link0007
op 23-06-2007 om 14:35
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
jullie zijn de "dit is de mening van de schrijver van dit stukje bla bla bla" disclaimer vergeten
Maar ik vind het ook een beetje te grof (al is verbieden ook een stom idee).
|
|
Gast (88.159.78.xxx)
op 23-06-2007 om 15:32
|
Dit is wel ernstig zielig voor een website. Een beetje meespelen op de ontzettend negatieve nieuwsberichten van afgelopen week en zo sympathie opwekken en de handen in onschuld wassen. Jezus zeg, door de graphics alleen al zou je je geen psychopaat moeten voelen (nu pretenteer ik al nooit dat ik de hoofdpersonage ben, maar goed). Mensen moeten zelf een keuze kunnen maken, dit dient niemand voor mij te beslissen. Ok, een leeftijdscategorie a la, maar verbieden gaat te ver. Ophoepelen met die mediageile websites, kranten en nieuwszenders.
|
|
Onna76
op 23-06-2007 om 15:45
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
Ik ben het 100% met je eens Joris, heel goed geschreven, blij dat er redacteurs zijn wie tenminste het lef hebben om niet met "Rockstar" mee te praten, en zoals ik er over denk heb jij het ook verwoord. Rockstar is enkel maar bezig om op een belachelijke manier publiciteit te trekken om zo games te verkopen, als je het op deze manier moet doen door alleen maar zieke games uit te brengen dan zit er wat mij betreft wel een steekje bij je los als ontwikkelaar. Geen enkel ontwikkelaar zie ik dat doen behalve Rockstar, die geilen op het feit dat ze dit soort games maken en zoveel ophef veroorzaken dat het nog verkoopt. Ben blij dat er tenminste een game van ze volledig verbannen wordt, dan leren ze er tenminste hopelijk van, anders denken ze dat ze alleen maar met groffere games op de proppen komen als niemand er wat aan doet.
Gewijzigd door Onna76 op 23-06-2007 om 15:46
|
|
Gast (84.30.35.xxx)
op 23-06-2007 om 15:55
|
@ Wiigirl jy moet maar wat meer gaan Wii'e want dat slaat helemaal nergens op er is altijd wel iemand die het anders doet en dit keer is dat rockstar en het is niet te ziek ,in het echt doen gestoorde mensen dit ook alleen zie je dat niet lykt me. je hoeft dit spel ook helemaal niet te kopen het is gewoon voor fans en zoiets op een gamesite zetten slaat ook nergens op en het gaat niet om lef om zoiets te schrijven dit is gewoon ook wat in de krant stond.. tslaat gewoon nergens meer op met games te bannen om zn redenen.. 18+ is genoeg om dit te spelen en niet te bannen kk zooi
|
|
Roderick
op 23-06-2007 om 15:56
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Wederom zijn het de gasten die werkelijk absurd (!) reageren op een column. Allereerst: een column is ALTIJD een mening van een redacteur en NIET van de site zelf. Daarnaast is een column ALTIJD bedoeld om op de actualiteiten in te spelen en dat doet Joris werkelijk uitstekend. En hoezo is de media mediageil ?! Het is het DOEL van de media om op verschillende manieren zulke dingen te verspreiden. Ik zou de reactie moeten verwijderen...
Verder ben ik het grotendeels met Joris eens, bravo voor de uitstekende onderbouwing van zijn mening. Iets dat je zelfs kunt onderkennen als je het niet met hem eens bent. Een verbod, dat zie ik zelf echter ook zo zitten, gaat me toch te ver.
Gewijzigd door Roderick op 23-06-2007 om 16:00
|
|
Gast (85.146.6.xxx)
op 23-06-2007 om 15:57
|
Sterretjes kunnen een tempratuur van 350 graden Celsius halen. YOU THINK ABOUT THAT!
|
|
Gast (88.159.78.xxx)
op 23-06-2007 om 16:13
|
Door de column op de website te plaatsen, gaat de website tevens akkoord met eventuele op- en aanmerkingen die daarbij horen of komen kijken. Het mag een mening zijn, blijkbaar wordt deze wel ondersteunt, puur door het feit dat deze, zoals gezegd, op de website wordt geplaatst.
En onderbouwing ? Welke onderbouwing ? Op 1 of 2 voordehand liggende opmerkingen valt er nauwlijks iets van onderbouwing in deze column terug te vinden.
|
|
Joris
op 23-06-2007 om 16:25
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Om verwarring te voorkomen maar even het goede oude columnblokje eronder geplaatst.
|
|
willem_liu
op 23-06-2007 om 18:56
[Niv: 79 / Exp: 3969]
|
Super. Goeie column! Alhoewel het moeilijk is aan te tonen of het inderdaad voornamelijk jongeren (lees jonger dan 18 ) dit soort spellen spelen. Voor de rest is het stuk goed onderbouwd. Ook de column-notice is zeer zeker handig om voortaan te plaatsen zodat de kindertjes met lange tenen niet zo snel getrapt voelen.
=====
@Gast (88.159.78.xxx)
"...Ophoepelen met die mediageile websites, kranten en nieuwszenders."
Dit is echt het meest grappige wat ik ooit heb gelezen. Keep up the good work Gast. Of bedoelde je dat niet grappig? In dat geval bied ik mijn excuses aan.
=====
@Gast (86.87.11.xxx) op 23-06-2007 om 13:37
"Omdat de winkeliers die spellen aan kleine kinderen verkopen betekend nog niet dat ze gelijk die games moeten verbieden..."
Wat dacht je van onwetende volwassen ooms of tantes van een neefje die een spel kopen en geven als kado? Als je een Bart Smit in loopt verwacht je toch ook niet dat er 18+ artikelen worden verkocht?
Gewijzigd door willem_liu op 23-06-2007 om 18:56
|
|
Gast (82.171.118.xxx)
op 23-06-2007 om 19:36
|
als er echt een verbod komt, moet Rockstar het gewoon laten lekken. Liever dat mensen het spelen dan dat het verboden wordt. Ook zonde van alle tijd en moeite die erin gestoken is ...
|
|
prangstar
op 23-06-2007 om 20:45
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
om even te reageren, ik snap best dat mensen dit ver vinden gaan, en het is zeker niet geschikt voor minderjarigen, dat is ook de reden dat er een 18+ rating op de cover staat, maar er licht een hoop verantwoordelijkheid bij de ouders die vaak geen benul hebben van wat hun kinderen spelen, en dat is gewoon onwetendheid tegenwoordig is informatie in een oogwenk verkrijgbaar. Het is een spel voor de fans van de serie, computergames zijn altijd een manier geweest om dingen te zijn en te doen wat je in het echte leven niet kan bereiken. Als gamers beinvloed zouden worden door de games die ze speelden zouden we in een hele andere wereld leven, de helft van de wereld bevolking zou al uitgemoord moeten zijn. en dat er mensen als jack thomson bijv. altijd maar de schuld bij de games leggen is ook belachelijk. games zijn een soort kunst en je vraagt een kunstenaar ook niet om zijn kunstwerk te veranderen. maar goed iedereen heeft recht op zijn eigen mening. ik baal er gewoon van dat een toffe game misschien niet uitkomt omdat er personen of instansties zijn die het er niet mee eens zijn.
|
|
Joker
op 23-06-2007 om 20:45
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Ik ben het helemaal eens met Joris. Rockstar gaat puur voor de media aandacht en het cashen op de controverse. Zolang je niet kunt verkomen dat de game voornamelijk terecht komt bij jonge kinderen die hier zeker door beïnvloed kunnen worden moet je de game niet uitbrengen.
Ik ben niet vies van een beetje geweld in die spellen, maar als een game puur om het geweld en moorden op gruwelijke wijze gaat dan hoeft het van mij niet.
|
|
Lord of Battle
op 23-06-2007 om 21:29
[Niv: 2 / Exp: 123]
|
op punt van censuur qua verbod ben ik het hartgronding eens met de schrijver, gaat nu even niet of je het spel wel of niet haalt. wie bepaalt wat iemand anders mag spelen? en hoe ga je dat bepalen? ik bepaal zelf wel wat ik speel, en als iemand anders er aanstoot van neemt is dat haar/goed recht, maar bepaal niet voor anderen wat ze spelen. Hoe zou de redacteur reageren als er een verbod zou komen op gta4, omdast het een aanval op de goede smaak zou zijn, of is dit niet relevant? een censuur cq verbod kan de opening zijn naar nog meer games die verboden zouden kunnen worden en dit kan een zeer gevaarlijke ontwikkeling zijn.
|
|
Gast (83.117.45.xxx)
op 23-06-2007 om 21:40
|
mensen, mensen, wees blij dat we mensen afslachten in PC spellen, en niet in het echt |(
|
|
Gast (83.117.45.xxx)
op 23-06-2007 om 21:41
|
*het is geen Pc spel, maar jullie begrijpen het principe
|
|
Onna76
op 23-06-2007 om 22:01
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
@Gast (84.30.35.xxx) for your information, Manhunt 2 wordt het meest gevreesd op de WII
|
|
prangstar
op 23-06-2007 om 22:18
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
lord of battle heeft absoluut gelijk het gevaar is inderdaad dat het naar meer lijd en dat heet censuur das niet echt van deze eeuw
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 23-06-2007 om 22:35
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Censuur is wel van deze eeuw, denk maar aan zelfcensuur bij de media. Maar ja, censuur is in België al verboden sinds 1830 en in Nederland sinds 1900 ofzo.
|
|
Ikkyu
op 23-06-2007 om 23:07
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Dit ligt voor mij toch ook wel redelijk gevoelig.
Eerst en vooral een opmerking naar Nintendo toe : ik vond het in 1ste instantie werkelijk waanzinnig dat deze game naar de wii zou komen !!! Met 1 game, nl. manhunt2 , zou het "kiddy" imago voor mij persoonlijk volledig weggevaagd zijn. Helaas niet dus.
Dan een steek naar de censuur toe : uiteindelijk doet er echt niet toe welke rating je erop plakt (tuurlijk wel , maar...). Het is een indicator, maar daar stopt het ook. Wil je het spel echt, dan geraak je er echt wel ergens aan. Beetje te vergelijken met drugs vind-ik.
Naar een zinnetje van Joris waar ik het moeilijk mee heb :" Ik speel ook graag spellen als RE4 of zelfs GTA. Verschil met Manhunt daarbij is dat deze games veel meer bieden dan een explosie aan bloed en dood. Er wordt wel in gemoord, maar daar ligt de nadruk niet op. De nadruk ligt op de gehele belevenis van de wereld en de sfeer die in de game wordt geboden. "
Mmmmmm, hier klopt iets niet. Eerst en vooral, je maakt een zeer strikt onderscheid tussen de games zelf (dus in wat ze te bieden hebben als volwaardige game). MAar dan gebruik je dit als argument om het moorden, plunderen & brandstichten in 2 categoriën te onderscheiden gewoon omdat GTA meer te beiden heeft als game opzich. Dan maak ik de veronderstelling : "dus stel dat we manhunt2 op knal dezelfde manier ervaren zoals oorspronkelijk bedoeld maar waarbij we dan in 'een grotere wereld' rondlopen. Beetje zoals een overkoepelende wereld zoals in GTA waarin in gewoon MEER te beleven valt" . Dan valt het volgens Joris wel allemaal te rechtvaardigen ... immers, de speler heeft de keuze om te doen waar hij zin in heeft. Maar dan bedenk ik dat ik in GTA:SA ook soms gewoon zin heb om 20 minuten lang mensen omver te rijden en dood te schieten en hun keel over te snijden met het mesje. Waar zit hem dan in hemelsnaam nog het verschil ? Je moet uitgaan vanuit een duidelijk standpunt. Ofwel verbied je alles, ofwel laat je alles toe. ALs je zelf een lijn begint te trekken van "dit wel en dit niet" , dan begin je scheidsrechter te spelen en dat is iets dat we allemaal kunnen missen als kiespijn. Erger nog, zo begint iedereen zijn eigen lijn te trekken en zo ontstaan de discussies met alle gevolgen vandien ...
En nog een quote van Joris "In een game, echter, ben jij het zelf die de mensen wurgt, onthoofdt en doorklieft. Jij bent zelf die gestoorde psychopaat en verricht die moorden met je eigen handen. Je wordt beloond voor het zo gruwelijk mogelijk afmaken van je tegenstanders, je krijgt er zelfs een kick van. En eigenlijk, eigenlijk is dat gewoonweg ziekelijk. " : Wie krijgt er hier nou een kick van ? Alleen de gestoorden.(later meer hierover) Je vind het fijn of het geeft een voldoening omdat je vordering maakt in het spel, maar een kick ?! Ik vind dit niet ziekelijk, integendeel zelfs. Het is een vorm van perceptie die jij misplaatst (vind-ik). Als ik manhunt speel, dan zie ik , als informaticus, eigl gewoon een helehoop polygonen die uit elkaar gerukt worden en hervormd worden ... en dus in totaal een mooie cut-scene tonen. Komt dit realistisch over door verbluffende graphics en scherp geluid, des te groter m'n complimenten voor de ontwikkelaars hiervoor! Ik zie immers geen mensen staan op het scherm...
Nog een laatste opmerking : ik vind games een artistieke kunst. Is dit iets in de aard van de sims, is dit de nieuwste "hersenloos-alle-monstertjes-waar-geen-bloed-uit-komt-neerknallen" of de nieuwste fifa of GTA, het doet er voor mij niet toe. Het is een creatie van de geest die moet beleefd worden als re-creatie voor het bestemde publiek. Ookal zijn (sommige) games wicked sick, je moet nog altijd beseffen dat je een computerspel speelt en niet de realiteit. Heb je zonet iemand in de realiteit vermoord, en je ouders schuiven (of je schuift zelf) de schuld door naar Rockstar, dan was er al in de 1ste plaats iets mis het met individu zelf. En niet met het spel. Een spel maakt iemand niet gestoord. Men was het al lang ervoor. Anders zaten alle gamers wss nu al lang in de gevangenis of een instelling  . (Daarbij, wie rijdt er nu in het echt zoals in need for speed most wanted? niemand natuurlijk, want hier heeft de media geen aandacht meer voor ... Het is immers dagelijkse kost geworden : want auto-ongelukken stapelen zich alleen maar op. Heb je mij nu horen zeggen dat ik nfs mw de schuld geef ? Nope. En zo kan je dit doortrekken voor bijna alle mogelijke irreële games...)
En nog iets over het spel zelf : Manhunt 1 scoorde goed. Zodanig goed dat er een publiek voor was.
Ik wil gewoon maar zeggen : Iedereen moet gewoon eens naar de dingen kijken vanuit een ander standpunt. Uiteindelijk blijven we dezelfde preutse bende. Ik denk dat we wel nog zullen evolueren en over pakweg 20 jaar gaan ze ons vast en zeker uitlachen met al de heisa die er nu is rondom Manhunt2.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 23-06-2007 om 23:59
|
Wat een Tekst van Ikkyu.
ik hoop dat GTA games wel blijven bestaan.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|