Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Column:

Rockstar valt over de rand


Door Joris op 23-06-2007 om 12:04
Bron: Gamed

Een aantal weken geleden schreef Martijn in de inleiding van zijn preview over Manhunt 2: “Manhunt 2, voor PSP, PS2 en de Wii, gaat gegarandeerd veel negatieve media-aandacht krijgen.” Hij had gelijk. Inmiddels is het zelfs zover dat het de vraag is of we überhaupt ooit nog een recensie van Manhunt 2 kunnen schrijven. En dat heeft ontwikkelaar Rockstar geheel aan zichzelf te danken.

Rockstar is een beetje dat jongetje dat elk jaar rond de jaarwisseling weer opschept over wat voor een geweldig vuurwerk hij dat jaar zal afsteken. Illegaal vuurwerk, natuurlijk. Elk jaar steekt het jongetje weer groter en gevaarlijker vuurwerk af. Hij geniet van de aandacht, maar maakt zich ook een beetje zorgen, want het volgende jaar zal hij met nog iets groter en nog iets gevaarlijker moeten komen. Op een dag gaat het mis, het jongetje verliest zijn beide handen wanneer het vuurwerk eerder ontploft dan hij verwacht had.

Manhunt (1) zorgde zo’n vier jaar geleden voor veel ophef. Het spel, dat draaide om het zo grof mogelijk ombrengen van bendeleden, ging veel mensen te ver. Hoogtepunt van ophef vond plaats toen de game in verband werd gebracht met een moord op een 14 jaar oud jongetje in Engeland. Uiteindelijk bleek dit ten onrechte te zijn, de moord ging over drugs en had niet met het spel te maken. Toch verboden verschillende landen het spel en staakten verscheidene winkelketens de verkoop. De jaren gingen voorbij en het spel raakte, ondanks alle ontstane ophef, langzaam in vergetelheid. Tot dit jaar aanbrak en Rockstar doodleuk een vervolg aankondigde op Manhunt. De eerste vraag die in me opkwam was: Is dit nu nodig?

Want zaten er echt mensen op een vervolg te wachten? Ik denk het niet. De originele Manhunt was dan wel enigszins origineel te noemen, echt een goed spel was het niet. De game scoorde gemiddeld een 7,5, dus geen slecht spel, maar ook bij lange na geen topgame. Grootste punt van kritiek was dat het moorden op een gegeven moment begon te vervelen en als er in de game vrijwel niets anders te doen is dan moorden, wordt het al gauw saai. Daarbij komt dat Manhunt eigenlijk helemaal niet zo goed verkocht en dat de game een afgesloten geheel was, dus er was zeker geen sprake van een onvermijdelijk vervolg. Manhunt 2 heeft qua verhaal dan ook niets te maken met het origineel. Het is een heel andere setting, andere hoofdpersonages, andere vijanden. Rockstar had het spel dus net zo goed een andere naam kunnen geven.

Maar Rockstar besloot het naamkaartje van Manhunt aan dit spel te hangen en dat zou onvermijdelijke gevolgen hebben. Allereerst zou deze game nog meer grof en bloediger moeten worden dan het origineel, met minder nemen de gamers immers geen genoegen. En daarnaast stond vast dat de aankondiging van dit spel heel wat stof zou doen opwaaien in medialand. Rockstar had gratis publiciteit net zoals ze dat kregen met het eerste deel en de ontwikkelaar had daar zelfs clown Thompson niet meer voor nodig. Dus begonnen ze maar met een rechtszaak tegen Jack, zodat deze de komende tijd wat beter op zijn woorden zou letten. Ja, ze waren er klaar voor, het mediacircus mocht gaan lopen en Rockstar zat op de eerste rij.

En het leek ook allemaal zo goed te gaan. Totdat Groot-Brittannië en Ierland verboden de game daar in de winkel te leggen en het Amerikaanse ratingbureau ESRB de game alleen geschikt achtte voor volwassenen en Nintendo en Sony daarmee ook niet meer wilden dat het spel op hun consoles zou verschijnen. Het einde voor Manhunt 2 is in zicht. Of Rockstar zal het spel moeten aanpassen zodat de leeftijdsgrens wordt verlaagd. En ja, dat is net zoiets als het stoere jongetje dat opeens sterretjes gaat afsteken.

Er zijn mensen die deze game vergelijken met films als Saw. Die films worden niet verboden, deze game wordt wel verboden, terwijl de inhoud vrijwel hetzelfde is. In zowel film als game worden namelijk zonder duidelijke reden mensen gemarteld en afgetuigd. Er is echter een groot verschil tussen game en film. Bij een film kijk je passief mee hoe een gestoorde psychopaat mensen bruut ombrengt en meestal voel je je meer verbonden met de slachtoffers dan met de moordenaar. In een game, echter, ben jij het zelf die de mensen wurgt, onthoofdt en doorklieft. Jij bent zelf die gestoorde psychopaat en verricht die moorden met je eigen handen. Je wordt beloond voor het zo gruwelijk mogelijk afmaken van je tegenstanders, je krijgt er zelfs een kick van. En eigenlijk, eigenlijk is dat gewoonweg ziekelijk.

Verder zijn er mensen die vinden dat een verbod op Manhunt 2 censuur betekent, een belemmering op artistieke vrijheid. Ook dat is onzin, er zit geen diepere boodschap in het spel, het is puur en alleen het verheerlijken van martelingen en het zaaien van dood en verderf. In een e-mail naar alle medewerkers van Rockstar wordt Manhunt 2 beschreven als ‘a fine piece of art’. Grappig, want wat je ook van deze game mag vinden, het woord ‘kunst’ lijkt me hier toch totaal misplaatst.

In diezelfde e-mail staat ook dat Rockstar met deze game bewust op een volwassen doelgroep mikt en dat het daarom niet uitmaakt hoeveel virtueel geweld aanwezig is. Het is echter zo, en dat weten ze bij Rockstar ook, dat vooral jongeren zich voelen aangetrokken door dit soort games. Net zoals ze graag naar Saw kijken, hoewel ze daar eigenlijk te jong voor zijn. De GTA games, die eigenlijk ook voor een volwassen doelgroep zouden zijn, worden massaal gespeeld door veertienjarigen.

Wat je waarschijnlijk al in bovenstaand stuk hebt kunnen merken: Ja, ik vind een verbod op Manhunt 2 niet erg, sterker nog, ik ben er wel blij mee. Er mag wel een grens worden gesteld aan virtueel geweld en ondanks de 18+ rating zou deze game waarschijnlijk toch vooral door kinderen worden gespeeld. En dat ondanks dat het nog steeds niet echt duidelijk is dat het spelen van dit soort games nu schadelijke gevolgen kent. Het spelen van games wordt in ieder geval echt niet leuker als er veel bloed en brute moorden in voorkomen. Het is juist een zwaktebod dat een game daar zijn kracht vandaan moet halen.

Als laatst wil ik nog even zeggen, anders krijg ik daar straks geheid kritiek op, dat ik echt niet alleen vrolijke en kleurrijke spellen speel. Ik speel ook graag spellen als RE4 of zelfs GTA. Verschil met Manhunt daarbij is dat deze games veel meer bieden dan een explosie aan bloed en dood. Er wordt wel in gemoord, maar daar ligt de nadruk niet op. De nadruk ligt op de gehele belevenis van de wereld en de sfeer die in de game wordt geboden. Rockstar heeft al vaker de grenzen opgezocht, nu zijn ze er keihard overheen gevallen.



12:24  Skate screenshots
11:38  Eerste Dark Messiah trailer
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Gast (84.196.69.xxx) op 24-06-2007 om 09:44
afschaffen die handel, met GTA kan je plezier genoeg beleven, als je vermoorden van mensen op gruwelijke manier plezierig vind ...


Joris op 24-06-2007 om 12:29 [Niv: 60 / Exp: 3009]
@ Ikkyu, allereerst bedankt voor je inhoudelijke reactie. Maar natuurlijk ga ik wel in de verdediging

1. verschil Manhunt/GTA en RE4
Ik zeg sowieso niet dat ik moorden rechtvaardig als het in een wereld gebeurd waar meer te beleven valt. Mijn punt is dat in Manhunt het enig doel is om mensen zo bruut mogelijk te vermoorden. In games als GTA en Resident Evil is het onderdeel van een groter geheel, de game richt zich er niet op, het is een vanzelfsprekendheid in het verhaal en de wereld. Vrijwel doelloos moorden in Manhunt is toch heel wat anders. Ik ben het met je eens dat de grenzen vaag zijn en dat het ook een kwestie van persoonlijk gevoel is. Toch is het overduidelijk dat het hele 'breng mensen om het leven' gebeuren in Manhunt toch wel een stuk gruwelijker is als in andere games.
2. Onder de indruk raken van graphics hoeft echt niet omdat er veel realistisch bloed in voor komt. Dat jij er (als informaticus) anders tegenaan kijkt en bijvoorbeeld zegt "Ik zie immers geen mensen staan op het scherm..." wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat ook zo zien. Ik zie wel mensen staan op het scherm, mensen die stikken in plastic zakjes.
3. Dat jij alle games als artistieke kunst ziet, daar kan ik gewoon niets tegen in brengen. Dat jij zegt dat games geen slechte invloed hebben op mensen is gewoon niet waar. Er is nog steeds geen duidelijk antwoord geeft op die vraag. Natuurlijk, mensen die doordraaien door videospellen zijn al gestoord. Maar misschien zouden ze niet op rare ideeën komen zonder de spellen.

Lord of Battle op 24-06-2007 om 12:42 [Niv: 2 / Exp: 123]
Maar misschien zouden ze niet op rare ideeën komen zonder de spellen. ???? denk dat wanneer je rare ideeen krijgt dit meer met de persoon zelf te maken heeft dan met de games vind je niet? in scarface kun je met een kettingzaag rondrennen, maar toen ik dat spel speelde had ik geen enkel moment het idee om dast ook eens in real life uit te proberen, zo kun je het ook doortrekken naar films. Wat een mafkees doet heeft met zijn geestesgesteldheid te maken en niet met games of films of reclames of tekenfilms.

prangstar op 24-06-2007 om 17:38 [Niv: 99 / Exp: 4926]
wederom ben ik het met lord of battle eens

Gast (86.88.83.xxx) op 24-06-2007 om 20:26
Manhunt verbieden is gewoon terecht. Meer moet je er niet over zeggen ook!

Kurosaki01 op 24-06-2007 om 23:28 [Niv: 154 / Exp: 7711]
@ roderick miss toch maar gasten laten registreren

Gast (85.147.168.xxx) op 25-06-2007 om 15:32
Het is onzin dat het verbod censuur is? Erg hypocriet. Sterker nog, het is broodroof en discriminatie. En porno wordt niet door tieners bekeken? Daar word je toch ook op elke straathoek mee geconfronteerd. En in GTA is het allemaal wel oke want daar ontmoeten sex, drugs en geweld elkaar? Nee, schrijver.....je meet met 2 maten.

Gast (86.87.196.xxx) op 25-06-2007 om 17:10
Joris, je vorige column was rampzalig, deze is zeer goed.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden