Maandag liet Robert Wiesenthal, Chief Financial Officer van Sony America, weten dat de PlayStation Portable eigenlijk een AAA titel nodig heeft om beter te scoren. Zeno Colaço, vice president of publisher and developer relations at Sony Computer Entertainment Europe, lijkt hem nu gelijk te geven.
- Sony is goed bezig met de PSP, maar de meeste mensen vergelijken de handheld met de PS1 en de PS2 en daardoor is er een verkeerd beeld. De PSP was een nieuwe uitdaging omdat Sony nieuw op de handheldmarkt is.
- Nintendo verdient zeker veel krediet voor het lanceren van een nieuw product en ze hebben het uitzonderlijk goed gedaan. Enkele DS games waren fantastisch volgens hem. Dat is dan weer het zwakke punt van de PSP, er ontbreken enkele killergames om de PSP vooruit te sturen.
- In het begin hebben de developers te veel ports en spin-offs gebracht van PS2 games. Het probleem is dat het effectief gemakkelijk is om PS2 games te porten naar de PSP wegens de kracht van de PSP. Sony heeft developers gewaarschuwd dat niemand warm zou lopen voor PS2 ports, maar in de eerste periode gebeurde dat juist wel. De meest succesvolle PSP games, zoals Grand Theft Auto, zijn juist specifiek ontworpen voor de PSP.
- Het PSP zakenmodel zal in de toekomst sterk blijven, zeker voor third-party publishers wegens het 20:80 zakenmodel van Sony. 80% van de omzet komt van third-party games, 20% van Sony games.
- Het downloadelement van de PSP zal in 2008 een belangrijke rol spelen, de verbinding met de PS3 is een belangrijke factor. Tot nu toe werd deze verbinding een beetje genegeerd omdat men hard moest werken aan de PlayStation 3 zelf, maar het PlayStation Network is niet alleen voor de PS3 bedoeld.
|