De laatste jaren zijn we overspoeld met First Person Shooters over de Tweede Wereldoorlog. Call of Duty, Medal of Honor, Brothers in Arms ... allemaal games die inmiddels tot vervelens toe dezelfde veldslagen over doen. Brengt Hour of Victory op de Xbox 360 eindelijk iets nieuws op tafel?
Want eerlijk gezegd beginnen die veldslagen ons de keel uit te hangen. Normandië, El Alamein, Berlijn, Stalingrad en de Ardennen zijn inmiddels badplaatsen als de Costa del Sol en Benidorm geworden: iedereen komt er en ieder jaar is het hetzelfde. Liever zien we slagen zoals Iwo jima, Monte Cassino en Koersk. En als we toch Berlijn aan doen, dan liever in de huis van het negende Duitse leger dat wanhopig de hoofdstad probeert te ontvluchten terwijl vier miljoen Sovjets op moffenjacht zijn. Dat is pas spanning!
Helpt Hour of Victory ons uit de brand? Helaas niet. Weer gaan we naar Noord-Afrika en Berlijn. Wel zegt Nfusion met de bekende WWII stijl te willen breken. Geen grimmige en bloedige Saving Private Ryan, maar over-de-top explosies en een karaktergebonden verhaallijn zoals in Indiana Jones en oorlogsfilms uit de jaren zestig. Verder haalt producer Jeremy Ray zijn inspiratie uit één van zijn oude games: Lost Vikings 2.

Nee, Olaf the Stout keert niet terug voor een potje nazimeppen. In Hour of Victory kan je uit drie personages met ieder hun eigen vaardigheden kiezen. Door het spel heen is het ook mogelijk bij zogenaamde Rally Points van karakter te wisselen. Handig, want sommige stukken zijn alleen met een bepaalde specialist te doen. Zo is er een sterke schietgrage commando, een slinkse sluipende slotenkrakende soldaat en een lenige sluipschutter.
Bepaalde problemen kunnen hierdoor, volgens de makers, op verschillende manieren worden opgelost. Stel, een zware machinegeweer verspert je de weg. De commando bestormt, zigzaggend, het geweer om het vervolgens met een granaat te vernietigen. De sniper daarentegen klimt naar een hoger punt en geeft vervolgens die schutter een gaatje in zijn hoofd. De sluiper tenslotte pakt een zijstraatje, knipt het prikkeldraad dat zijn weg verspert door, en snijdt van achteren de vijand zijn strot door.

Overigens hoef je de karakters niet precies te gebruiken zoals de makers het aangeven. Met de sniper mag je rustig een bunker te bestormen en een commando kan een sluipschuttersgeweer gebruiken. Uiteraard zal wel alles een stuk moeilijker worden, want de laatste is minder goed met feilloos richten. Ook het gebruik van tanks is vrijblijvend. CoD dwingt je op een Sherman te stappen, Hour of Victory laat die beslissing geheel aan jou over.
|