De laatste jaren zijn we overspoeld met First Person Shooters over de Tweede Wereldoorlog. Call of Duty, Medal of Honor, Brothers in Arms ... allemaal games die inmiddels tot vervelens toe dezelfde veldslagen over doen. Brengt Hour of Victory op de Xbox 360 eindelijk iets nieuws op tafel?
Lost Vikings lijkt trouwens niet de enige inspiratiebron van deze game te zijn, want de A.I. komt regelrecht uit Metal Gear Solid. Vijanden reageren op geluid en hebben drie fases van alertheid: ontspannen, onderzoekend en gealarmeerd. Of hij in de laatste fase ook zijn kameraden zal roepen is niet bekend. Verder zal de tegenstander verschillend op bepaalde situaties reageren. Soms vluchten ze, soms stormen ze op je af en soms vliegen ze twintig meter de lucht omdat ze die granaat niet hoorden vallen.
De trailers en screenshots barsten trouwens van de explosies en het ziet er allemaal – dankzij de Unreal 3 engine – prachtig uit. Ook de locaties lijken tot nu toe fraai vormgegeven. Arabische dorpjes zijn nauw, chaotisch en vol met allerlei rotzooi. In de Beierse Alpen lijkt het wel kerst. Terwijl een skilift de speler naar een hoger gelegen fort brengt heeft hij uitzicht op een dal vol met dennenbomen en dikke sneeuwvlokken. Alleen het vrede op aarde gedeelte ontbreekt.

Toch komen we maar niet van dat Call of Duty gevoel af. NFusion zegt weliswaar dat de AI van de tegenstander niet volgens een script loopt, de ingame scènes lijken wel volgens een vast plan te verlopen. Grafisch ziet het er vet uit en de makers beweren dan een afwijkende stijl te hanteren, het ziet er toch allemaal wat CoD-ig uit. Erg is dat niet - gezien de beschreven innovaties - maar die moeten dan wel heel goed zijn uitgewerkt wil Hour of Victory opvallen.
Volgens het verhaal hangt het lot van de wereld af van de drie personages in de game. Hetzelfde geldt voor Hour of Victory. Het idee om met verschillende karakters te vechten klinkt erg leuk en zal voor de broodnodige afwisseling zorgen, maar dan moet de routes voor die soldaten wel goed zijn uitgewerkt. Anders vrezen we dat HoV een dertien in een dozijn game wordt - en daar hebben we er al teveel van in dit genre.
|