Australië is misschien geen natie van gamers, maar met 20 miljoen inwoners worden er toch heel wat spellen verkocht en dan kan de hardware niet achterblijven. Gfk heeft de totaalcijfers van de verschillende consoles vrijgegeven.
PlayStation 2 - 2.000.000 (Launch: 24 november 2000)
Nintendo DS - 500.000 (Launch: 24 februari 2005)
Xbox 360 - 160.000 (Launch: 23 maart 2006)
Nintendo Wii - 80.000 (Launch: 7 december 2006)
PlayStation 3 - 36.000 (Launch: 23 maart 2007)
Daarnaast is de helft van alle Xbox 360 eigenaars online ten opzichte van 35% van de PlayStation 3 eigenaars. Dit cijfer zal volgens Gfk nog stijgen eens mensen begrijpen dat ze geen PC nodig hebben om online te gaan via WiFi. Volgens hen is dit ook het juiste moment voor vier features: HD beelden, digitale content, Blu-Ray en een meer mediacentrum gerichte aanpak van de consoles. Zo'n 78% van de Australiërs zou één of ander interactief game-apparaat hebben waarbij de gemiddelde leeftijd van gamers 28 jaar is.
Ze geloven ook dat digitale filmdownloads de toekomst is, een markt waar Microsoft al actief is met de Xbox 360 en waar Sony zich snel zou begeven met de PlayStation 3. Waarom zou Sony Pictures anders ReelTime opgekocht hebben? Dat bedrijf is namelijk gespecialiseerd in digitale distributie van films. Zonder Sony had het bedrijf failliet gegaan en het is dus zeker niet gekocht voor de hoge winstcijfers.
|