The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar is een nieuwe MMORPG die eind april uit moet komen. Twee weken terug hadden we een preview voor jullie, maar nu we ook echt thuis met de game gespeeld hebben kun je hieronder de hands-on lezen.
De game kent een zogeheten deedssysteem. Dit systeem houdt in dat je beloond wordt voor het uitvoeren van bepaalde handelingen, zoals het doden van een aantal beesten, het uitvoeren van een bepaald aantal quests in een regio of het vaak gebruiken van een bepaalde aanval. Deze deeds worden in een logboek bijgehouden, tezamen met een voortgangsbalk en de beloning die je kunt krijgen. Vaak bestaan deze beloningen uit titels die je achter je naam kunt zetten om aan te tonen wat je gepresteerd hebt. Je kunt één van deze titels tegelijk dragen, en je kunt ze veranderen wanneer je wilt. Zo zul je bekend kunnen staan als Wolf Slayer of The Undefeated. Ook kun je beloond worden met de verhoging van één van je attributen.
Hoewel een groot deel van de MMORPG’s bestaat uit het player versus environment gedeelte zijn er ook genoeg spelers die wel eens tegen andere spelers willen spelen. Het past echter niet in Middle-Earth als de vrije volkeren op elkaar zouden gaan inhakken, vandaar dat er een unieke oplossing is gevonden om PvP toch mogelijk te maken. Als je boven level tien komt heb je de mogelijkheid om bij een scrying pool een monsterkarakter aan te maken. Je hebt de keus uit vijf verschillende klassen die erg lijken op de klassen die je kunt gebruiken voor je normale karakter. Met dit karakter, dat meteen het hoogst haalbare level is, belandt je vervolgens in de regio Ettenmoors. Als monsterkarakter kun je gewoon quests doen bij de NPC’s van Ettenmoors, die nu bestaan uit de manschappen van Sauron. Met deze quests kun je vervolgens destiny points verzamelen waarmee je nieuwe vaardigheden kunt kopen voor het monsterkarakter. In het gebied kun je echter ook normale spelers tegenkomen die met hun karakter een hoog level behaald hebben, waartegen je het dan zult moeten opnemen. Over het hele gebied zijn bepaalde punten geplaatst die door één van de twee kampen (Saurons leger of de vrije volkeren) in bezit genomen kunnen worden. Het draait er uiteraard om ervoor te zorgen dat jouw team de meeste punten in bezit heeft. Het sparen van destiny points heeft ook een effect op je normale karakter, omdat je ze kunt inzetten om vervolgens (tijdelijke) powerups te kopen. Het is een interessante oplossing om PvP in te voeren. Jammer genoeg zijn er in de bèta versie te weinig spelers met een hoog level zodat je als monsterspeler weinig tegenstand vindt en het systeem niet goed kunt uittesten.
Grafisch gezien is de game prachtig, zeker voor een MMO, die er vaak wat minder mooi uitzien om het goed draaiend te houden met zoveel spelers. Zoals al eerder gezegd zijn de omgevingen zeer divers, en in de game levert dat dan ook hele mooie landschappen op. De sfeer die de omgevingen uitademen past goed, en het is niet moeilijk je in Middle-Earth te wanen. Verder zijn de honderden verschillende wezens mooi vormgegeven en geanimeerd, en zijn de watereffecten ook erg leuk. In de uiteindelijke versie van de game komen er ook textures met een hogere resolutie dan er nu gebruikt worden, wat alles er nog beter zou moeten laten uitzien.
The Lord of the Rings Online lijkt een hele goede MMORPG te worden, die op het niveau van World of Warcraft kan meedoen. Toegegeven, veel elementen komen rechtstreeks uit World of Warcraft, maar de game heeft een compleet andere setting en voegt genoeg toe om een nieuwe ervaring te leveren. De releasedatum is al over een klein maandje, op 24 april.
|