Review: Crackdown
Door Rene Groen op 25-02-2007 om 01:04
|
Bron: Gamed
|
Het leven is als een grote zandbak. Nee, dit is geen spreuk uit de oudheid die een hooggeleerde deed en mij jaren is bijgebleven na een geschiedenisles, maar een uitspraak die perfect past bij een game als Crackdown. Nadat ik geruime tijd de ontwikkeling van het spel gevolgd had mocht ik hem nu eindelijk in mijn Xbox 360 steken.
In deze review heb ik al meerdere keren een vergelijking gemaakt met Grand Theft Auto. Ondanks dat de spellen divers van elkaar zijn (zo durf ik zelfs te zeggen dat Crackdown een stuk meer free roaming is dan Rockstars game) zijn er ook enkele puntjes die we in beide games terug zien. In Grand Theft Auto loonde het om van de reeds bewandelde paden af te wijken en op zoek te gaan naar objecten die verstopt lagen. Op deze manier kwam er een verzamelaspect om de hoek kijken, een punt dat Crackdown overgenomen heeft. Dit keer zoeken we naar 500 Agibility Orbs en Hidden Orbs. Van de laatste doet de naam al vermoeden dat deze goed verstopt zijn en je de ogen goed open moet houden om ze alle 300 te verzamelen. De opzet van de game, dat verticale beleving even groot is als de horizontale, speelt hierop in door de orbs voornamelijk op (grote) gebouwen te verstoppen.

In de inleiding maakte ik de vergelijking met een grote zandbak. Crackdown is als een grote zandbak, die naast zand gevuld is met vele vormpjes en schepjes om deze zandbak naar je eigen hand te zetten. Helaas moeten we wel concluderen dat niet ieder vormpje en schepje even goed uitgewerkt is, zo is Crackdown helaas geen perfect spel geworden. Met name de korte verhaallijn, repetitieve zijdemissies, ietwat onduidelijke map, lastig richtsysteem en af en toe onduidelijke camera, alsmede enkele andere kleine foutjes, zorgen ervoor dat de game het topcijfer mis loopt. Resulteert dit dan in een matige ervaring? Zeker niet! De foutjes zijn niet meer dan kleine smetjes op een verder briljante game waar we maar wat graag een vervolg op zien, een vervolg dat met het oplossen van bovenstaande minpuntjes minstens een punt hoger kan scoren.

Beoordeling Roderick
'Hoe bevalt ie?' Was mijn eerste vraag aan René toen ik wist dat hij zijn eerste uitgebreide speelsessie erop had zitten. Zijn antwoord was de verkorte vorm van deze review. 'Welk cijfer?' was de volgende vraag. René dacht aan een 80-85 en dat is het ook geworden. Ik was verbaasd dat het geen 90 was geworden, al kan ik goed begrijpen waarom deze game geen 90 verdient. Waarom ik vind van wel zal ik uitleggen: deze game is een statement, een grote sprong voorwaarts. Crackdown definieert 'fun' in het sandbox genre. Meer zelfs, Crackdown definieert het sandbox genre: ga dingen doen, vogel dingen uit, doe waar je zin in hebt. Dit is perfect uitgewerkt in Crackdown: gebouwen zijn te beklimmen, de game zit vol bruikbare objecten, de physics zijn geweldig, je personage is geweldig. Kortom, alle ruimte om te doen wat je maar wilt. Wat maakt het dan uit dat de game amper een verhaal heeft en de hoofdmissies in minder dan 10 uur (ik heb na 8 uur pas 1 stadsdeel uitgespeeld omdat er zoveel andere leuke dingen te doen en te ontdekken zijn) uit te spelen zijn? Een 90 zou op basis van dit een goede statement zijn, ookal verdient de game het misschien niet. Een groot minpunt voor mezelf: de stad wordt zo leeg als je alle bazen hebt verslagen, en dán kun je je idiote creativiteit niet meer loslaten op die gekke gangmembers...
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
80 |
Graphics |
90 |
Replay |
85 |
Crackdown mag zich de koning van het free roaming genre noemen.
|
85 |
|
|
|
10:07 The Club wordt binnenkort getoond
21:25 Cliffy B: "Gears of War 2 kan nog mooier"
|
Reacties (30) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
dark lars
op 25-02-2007 om 01:26
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
oke voordat ik verder lees wil ik even iets zeggen wat ik had opgemerkt,,,GRAPHICS 90????¿¿ ik vond hem vrij lelijk eigenlijk, no hard eelings voor dit spel maar 90 is wel wat aan de hoge kant toch
|
|
wackyprofessor
op 25-02-2007 om 01:28
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Heb hem al, vind het persoonlijk geweldig
''Crackdown definieert 'fun' in het sandbox genre.'' voor de fun zou je als elke normale gamer het moeten halen. Het heeft ook slordigheden, zoals in de review staat (goede review btw.) een minpuntje dat niet is genoemd niet direct in ieder geval is dat je niet kan zien welke race/rooftop races je hebt gedaan en waar die zijn. Als het een verhaal had gelijkwaardig aan GTA niveau en een goede soundtrack zoals GTA en variatie á la Saints Row had dit (één van) de beste games van 2007 kunnen worden. Ach op naar deel 2.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-02-2007 om 01:28
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
@ Dark lars: Jij bent iemand die eerst schiet, en dan vragen stelt? Als je namelijk de review had gelezen had je geweten waarom de graphics een 90 krijgen binnen deze review, het staat er keurig in uitgelegd
Gewijzigd door Rene Groen op 25-02-2007 om 01:29
|
|
ms90isr
op 25-02-2007 om 01:54
[Niv: 8 / Exp: 405]
|
blijft grappig
|
|
im2
op 25-02-2007 om 10:16
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
@Rene Groen
Hoeveel zouden de graphics dan krijgen als je het puur technisch bekijkt?
|
|
Roderick
op 25-02-2007 om 10:32
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Puur technisch naar graphics kijken is nogal narrow minded moet ik zeggen. Het gaat erom wat je wil bereiken met graphics en het doel is in Crackdown wel gehaald.
|
|
Jeweet
op 25-02-2007 om 11:13
[Niv: 74 / Exp: 3697]
|
Ik heb dit spel ook en ik vind hem egt geweldig! 8,5 zeker waard !! Ik ben eindelijk eens ver geleveled met een paar dingen (o.a. explosive skills) pfoe....dan maak je dingen mee..niet normaal
|
|
Gast (83.116.224.xxx)
op 25-02-2007 om 11:38
|
lol, ik hou het wel bij mijn wií'tje met 'No more heroes', lekker met lazerzwaarden knokke :D...
|
|
Gast (86.87.150.xxx)
op 25-02-2007 om 12:26
|
Terwijl bij andere games, als een game er práchtig uitziet zie je wel teksten als ''Het ziet er weerzinwekkend mooi uit'' en dat soort gebleut. Dán opeens kijken we wel naar de technische kant..
|
|
Gast (86.87.150.xxx)
op 25-02-2007 om 12:32
|
En dan bedoel ik niet specifiek Gamed hoor..
|
|
dark lars
op 25-02-2007 om 12:47
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
nou ik heb hem wel helemaal gelezen alleen ht viel me gewoon heel erg op, ik wist niet dat jullie het zo bekijken wantbij alladin op de snes komen ed graphics ook goed tot zn recht maar als we dat nou gaan revieuwe geven we ook geen 9,, nee ik weet het ik overdrijf een beetje,,,maar toch  verder goede review vind ik
|
|
Roderick
op 25-02-2007 om 12:53
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
"Puur" technisch is wat anders dan de combinatie tussen techniek, stijl en of het past bij een game. Tuurlijk moet je ook vanuit technisch oogpunt kijken, maar alleen vanuit dat oogpunt geeft geen goed beeld. Als je dus kijkt naar Crackdown is juist de stijl en de manier waarop het bij de game past zo goed.
|
|
Nelus
op 25-02-2007 om 13:01
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ik vind Crackdown echt prachtig. De gameplay is zeeer verslavend (ik heb het hele spel nog niet eens gekocht, enkel de demo waar ik van spreek) en die graphics vind ik zeker goed. Hele verre draw distance, het is gewoon een stijl van graphics, als het je niet bevalt heb je pech. Ik erger me er niet aan want de effecten zijn super mooi, explosies, auto-reflectie, level-up. Als ik zo alle reviews lees (stuk of 10) dan is er idd nog ruimte voor verbetering, maar dat gebeurt allemaal in Crackdown, dan wordt Crackdown maar GOTY in 2008
|
|
Gast (83.116.224.xxx)
op 25-02-2007 om 13:42
|
lol, ik denk eerder dat MGS 4 er met die titel vandoor gaat ;)
|
|
dark lars
op 25-02-2007 om 13:49
[Niv: 108 / Exp: 5400]
|
kan he de tyd zal het leren
|
|
Gast (84.84.40.xxx)
op 25-02-2007 om 14:08
|
ik vind het een te hoog cijfer
on-topic: wanneer komt de review van FFXII of is tie er al?
|
|
joeykillboy
op 25-02-2007 om 15:08
[Niv: 1 / Exp: 47]
|
ik heb het spel nog nii gespeeld maar het lijkt me tof de reacties die ik hoor en meningen  lijkt het spel echt vet
|
|
LUPUS
op 25-02-2007 om 16:35
[Niv: 81 / Exp: 4043]
|
Heb er nu twee lange avonden met dit spel opzitten en ik ben een beetje bang dat de ervaring Crackdown te snel op zijn gat ligt. Op het instapniveau 'Tough' heb ik in mijn uppie Los Muertos zonder moeite plat gelegd en in coöp moest ook de opperbaas van Volk het afleggen - eigenlijk een beetje de eindbaas van het spel. Het is niet moeilijk, maar het instapniveau heet 'Tough' dus je verwacht een redelijke uitdaging. En het spel stelt er niks tegenover om het nog eens op een hoger niveau te proberen.
Momenteel zit ik ook op een 8 qua gevoelscijfer, maar als ik er nog twee avonden mee heb doorgebracht en de hele stad heb schoongemaakt, denk ik dat de lol er snel af is en hoop ik alweer op een downloadbare Versus-stand. Dit is volgens mij echt een spel met beoordelingen van een momentopname. Als je na een half jaar terugblikt op Crackdown, koppel je het aan een 7. Geen 8,5.
|
|
Nelus
op 25-02-2007 om 19:45
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Dat is waarschijnlijk wel zo, maar dat is met andere games ook zo. Dat is de hype en de overdondering, dat zullen heel veel mensen met Gears of War ook hebben. Het enige spel dat vetter wordt met de tijd is World of Warcraft, wat een spel is dat zeg. Maar ja, online natuurlijk hè, de communnity houd je bezig.
|
|
Jeweet
op 25-02-2007 om 20:54
[Niv: 74 / Exp: 3697]
|
nja ik heb al die tijd lopen levelen ...vooralmet explosive en agility...en daarna ben je gwoon ubersterk en met een rocket launcher dood je ze gwoon met plezier af enzo  Je hoeft niet persee meteen achter die gasten aangaan...
|
|
Gast (83.116.224.xxx)
op 25-02-2007 om 21:18
|
3 woorden: No more heroes!
|
|
Gast (81.70.165.xxx)
op 25-02-2007 om 23:51
|
mmm, Ik vind deze game echt goed, alleen ik lees overal dat als je de game heb uitgespeeld niet meer kan knallen, Dat is echt dikke BS. Je kan in het hoofdmenu gewoon de crimes aanzetten. je kan dan op je gemak iedereen even over killen, Hele stad is dan weer terug naar normaal, alleen de bosses zijn dood.
|
|
Jeweet
op 26-02-2007 om 01:09
[Niv: 74 / Exp: 3697]
|
egt waarr??want dat zou egt heel wreed zijn
Gewijzigd door Jeweet op 26-02-2007 om 13:13
|
|
Nelus
op 26-02-2007 om 12:51
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Mooi nieuws is dat, dus alle mensen ER IS MEEER!!!
Mail het ff naar Jeff Gerstmann
Gewijzigd door Nelus op 26-02-2007 om 12:51
|
|
Cubic X
op 26-02-2007 om 14:49
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Ik vond de demo niet echt leuk, bij een vriend gespeeld en vond hem een beetje eentonig. Saint Row daarin tegen lijkt mij leuker omdat het meer op GTA lijkt dan Crackdown en de GTA stijl spreekt mij meer aan dan de stijl die Crackdown hanteerd
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|