Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Crackdown


Door Rene Groen op 25-02-2007 om 01:04
Bron: Gamed

Het leven is als een grote zandbak. Nee, dit is geen spreuk uit de oudheid die een hooggeleerde deed en mij jaren is bijgebleven na een geschiedenisles, maar een uitspraak die perfect past bij een game als Crackdown. Nadat ik geruime tijd de ontwikkeling van het spel gevolgd had mocht ik hem nu eindelijk in mijn Xbox 360 steken.


Daar waar je wapen in de hand binnen veel games bepaalt hoe sterk je bent, daar kiest Crackdown een ander principe. Stel dat jij veel de auto gebruikt om je van A naar B te verplaatsen, mee te stunten én bendeleden uit te schakelen, dan krijg je na verloop van tijd betere driving skills. Til jij gedurende je reis veel dingen op dan krijg je steeds sterkere krachten en kun je later in de game zelfs auto’s naar vijanden slingeren. Ook door veel te schieten en te bombarderen krijg je betere skills, de leukste bewaren we echter voor het laatst, namelijk het springen. Veel ontwikkelaars maken hun stad voornamelijk horizontaal, waarbij de mogelijkheid om de hoogte in te gaan tot een minimum beperkt blijft. Realtime Worlds gooit dit principe overboord en geeft de wereld in verticale vorm even veel waarde als die in het horizontale. Door de eerder besproken superkrachten kun je als Agency-agent namelijk hoog springen en zo toegang krijgen tot plaatsen waar vele anderen enkel met de lift zouden komen. Door gedurende het spel veel gebruik te maken van deze verticale mogelijkheden ontwikkel je jezelf in deze krachten en kun je later op nóg hogere plaatsen komen. Het is jammer te noemen dat de minigames niet wat meer toegespitst zijn op deze vaardigheden, daar ze zich vooral richten op races en het uitschakelen van personen, waardoor hier weinig variatie in is aangebracht.



Mensen die The Legend of Zelda: The Wind Waker voor het eerst zagen waren geschrokken door de keuze van de ontwikkelaar. Het spel werd namelijk niet ontwikkelt met een standpunt waarin alles zo realistisch mogelijk moest zijn, maar er werd gekozen voor een game met een zogeheten cell-shaded of cartoony look. Voor velen zal dit een keuze zijn die afschrikt, naar mijn mening is de keuze echter perfect. Niet alleen kreeg ik een stuk meer betrokkenheid bij situaties die in een realistische wereld voor onmogelijk gezien worden, tevens zorgt het ervoor dat er een stuk meer mogelijk is. Niet alleen is de draw distance enorm (ga maar eens op een groot gebouw staan en bekijk vanuit daar de wereld onder je), ook vormen van slowdown zijn vrijwel niet aanwezig.

Het geluid in het spel is van redelijk niveau, maar niet geheel foutloos. Daar waar je knal-, bak-, ram- en racegeweld met een lekkere sound uit de boxen komt gaat dit gepaard met slordige en onnodige fouten. Een voice-over verteld je regelmatig wat je moet doen en hoe je ervoor staat, het commentaar is echter niet overal even nauwkeurig en kloppend. Over een soundtrack kunnen we weinig zeggen, daar de muziek enkel in de auto aanwezig is. Deze soundtrack irriteert niet, maar is niet van een imponerend niveau waarvoor je lekker in de auto blijft zitten.



Hoewel Crackdown zich perfect leent voor mooie singleplayer ervaringen is dit zeker niet het enige waarvoor je de game in je Xbox 360 steekt. Het spel is namelijk ook in co-op mode speelbaar, waarbij je zelf in kunt stellen of spelers ieder gewenst moment in mogen springen of niet. Op deze manier vergroot je niet alleen het plezier, maar kun je er tevens voor zorgen dat je samen met een vriend nog meer chaos aanricht in Pacific City. Helaas is het spel verder niet online speelbaar, de grote hoop op een stad waar je met honderd Xbox Live gamers doorheen struint en auto’s naar elkaar slingert is dus verloren gegaan. Gelukkig wordt er al gesproken over Crackdown 2, laten we dus hopen dat er in een tweede deel evenveel aandacht uit zal gaan naar een online ervaring als de singleplayer.

Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   80
Graphics   90
Replay   85

Crackdown mag zich de koning van het free roaming genre noemen.
85


10:07  The Club wordt binnenkort getoond
21:25  Cliffy B: "Gears of War 2 kan nog mooier"
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
dark lars op 25-02-2007 om 01:26 [Niv: 108 / Exp: 5400]
oke voordat ik verder lees wil ik even iets zeggen wat ik had opgemerkt,,,GRAPHICS 90????¿¿ ik vond hem vrij lelijk eigenlijk, no hard eelings voor dit spel maar 90 is wel wat aan de hoge kant toch

wackyprofessor op 25-02-2007 om 01:28 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Heb hem al, vind het persoonlijk geweldig
''Crackdown definieert 'fun' in het sandbox genre.'' voor de fun zou je als elke normale gamer het moeten halen. Het heeft ook slordigheden, zoals in de review staat (goede review btw.) een minpuntje dat niet is genoemd niet direct in ieder geval is dat je niet kan zien welke race/rooftop races je hebt gedaan en waar die zijn. Als het een verhaal had gelijkwaardig aan GTA niveau en een goede soundtrack zoals GTA en variatie á la Saints Row had dit (één van) de beste games van 2007 kunnen worden. Ach op naar deel 2.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-02-2007 om 01:28 [Niv: 751 / Exp: 37556]
@ Dark lars: Jij bent iemand die eerst schiet, en dan vragen stelt? Als je namelijk de review had gelezen had je geweten waarom de graphics een 90 krijgen binnen deze review, het staat er keurig in uitgelegd

Gewijzigd door Rene Groen op 25-02-2007 om 01:29

ms90isr op 25-02-2007 om 01:54 [Niv: 8 / Exp: 405]
blijft grappig

im2 op 25-02-2007 om 10:16 [Niv: 574 / Exp: 28719]
@Rene Groen
Hoeveel zouden de graphics dan krijgen als je het puur technisch bekijkt?

Roderick op 25-02-2007 om 10:32 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Puur technisch naar graphics kijken is nogal narrow minded moet ik zeggen. Het gaat erom wat je wil bereiken met graphics en het doel is in Crackdown wel gehaald.

Jeweet op 25-02-2007 om 11:13 [Niv: 74 / Exp: 3697]
Ik heb dit spel ook en ik vind hem egt geweldig! 8,5 zeker waard !! Ik ben eindelijk eens ver geleveled met een paar dingen (o.a. explosive skills) pfoe....dan maak je dingen mee..niet normaal

Gast (83.116.224.xxx) op 25-02-2007 om 11:38
lol, ik hou het wel bij mijn wií'tje met 'No more heroes', lekker met lazerzwaarden knokke :D...

Gast (86.87.150.xxx) op 25-02-2007 om 12:26
Terwijl bij andere games, als een game er práchtig uitziet zie je wel teksten als ''Het ziet er weerzinwekkend mooi uit'' en dat soort gebleut. Dán opeens kijken we wel naar de technische kant..

Gast (86.87.150.xxx) op 25-02-2007 om 12:32
En dan bedoel ik niet specifiek Gamed hoor..

dark lars op 25-02-2007 om 12:47 [Niv: 108 / Exp: 5400]
nou ik heb hem wel helemaal gelezen alleen ht viel me gewoon heel erg op, ik wist niet dat jullie het zo bekijken wantbij alladin op de snes komen ed graphics ook goed tot zn recht maar als we dat nou gaan revieuwe geven we ook geen 9,, nee ik weet het ik overdrijf een beetje,,,maar toch verder goede review vind ik

Roderick op 25-02-2007 om 12:53 [Niv: 417 / Exp: 20866]
"Puur" technisch is wat anders dan de combinatie tussen techniek, stijl en of het past bij een game. Tuurlijk moet je ook vanuit technisch oogpunt kijken, maar alleen vanuit dat oogpunt geeft geen goed beeld. Als je dus kijkt naar Crackdown is juist de stijl en de manier waarop het bij de game past zo goed.

Nelus op 25-02-2007 om 13:01 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik vind Crackdown echt prachtig. De gameplay is zeeer verslavend (ik heb het hele spel nog niet eens gekocht, enkel de demo waar ik van spreek) en die graphics vind ik zeker goed. Hele verre draw distance, het is gewoon een stijl van graphics, als het je niet bevalt heb je pech. Ik erger me er niet aan want de effecten zijn super mooi, explosies, auto-reflectie, level-up. Als ik zo alle reviews lees (stuk of 10) dan is er idd nog ruimte voor verbetering, maar dat gebeurt allemaal in Crackdown, dan wordt Crackdown maar GOTY in 2008

Gast (83.116.224.xxx) op 25-02-2007 om 13:42
lol, ik denk eerder dat MGS 4 er met die titel vandoor gaat ;)

dark lars op 25-02-2007 om 13:49 [Niv: 108 / Exp: 5400]
kan he de tyd zal het leren

Gast (84.84.40.xxx) op 25-02-2007 om 14:08
ik vind het een te hoog cijfer

on-topic: wanneer komt de review van FFXII of is tie er al?

joeykillboy op 25-02-2007 om 15:08 [Niv: 1 / Exp: 47]
ik heb het spel nog nii gespeeld maar het lijkt me tof de reacties die ik hoor en meningen lijkt het spel echt vet

LUPUS op 25-02-2007 om 16:35 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Heb er nu twee lange avonden met dit spel opzitten en ik ben een beetje bang dat de ervaring Crackdown te snel op zijn gat ligt. Op het instapniveau 'Tough' heb ik in mijn uppie Los Muertos zonder moeite plat gelegd en in coöp moest ook de opperbaas van Volk het afleggen - eigenlijk een beetje de eindbaas van het spel. Het is niet moeilijk, maar het instapniveau heet 'Tough' dus je verwacht een redelijke uitdaging. En het spel stelt er niks tegenover om het nog eens op een hoger niveau te proberen.

Momenteel zit ik ook op een 8 qua gevoelscijfer, maar als ik er nog twee avonden mee heb doorgebracht en de hele stad heb schoongemaakt, denk ik dat de lol er snel af is en hoop ik alweer op een downloadbare Versus-stand. Dit is volgens mij echt een spel met beoordelingen van een momentopname. Als je na een half jaar terugblikt op Crackdown, koppel je het aan een 7. Geen 8,5.

Nelus op 25-02-2007 om 19:45 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Dat is waarschijnlijk wel zo, maar dat is met andere games ook zo. Dat is de hype en de overdondering, dat zullen heel veel mensen met Gears of War ook hebben. Het enige spel dat vetter wordt met de tijd is World of Warcraft, wat een spel is dat zeg. Maar ja, online natuurlijk hè, de communnity houd je bezig.

Jeweet op 25-02-2007 om 20:54 [Niv: 74 / Exp: 3697]
nja ik heb al die tijd lopen levelen ...vooralmet explosive en agility...en daarna ben je gwoon ubersterk en met een rocket launcher dood je ze gwoon met plezier af enzo Je hoeft niet persee meteen achter die gasten aangaan...

Gast (83.116.224.xxx) op 25-02-2007 om 21:18
3 woorden: No more heroes!

Gast (81.70.165.xxx) op 25-02-2007 om 23:51
mmm, Ik vind deze game echt goed, alleen ik lees overal dat als je de game heb uitgespeeld niet meer kan knallen, Dat is echt dikke BS. Je kan in het hoofdmenu gewoon de crimes aanzetten. je kan dan op je gemak iedereen even over killen, Hele stad is dan weer terug naar normaal, alleen de bosses zijn dood.

Jeweet op 26-02-2007 om 01:09 [Niv: 74 / Exp: 3697]
egt waarr??want dat zou egt heel wreed zijn

Gewijzigd door Jeweet op 26-02-2007 om 13:13

Nelus op 26-02-2007 om 12:51 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Mooi nieuws is dat, dus alle mensen ER IS MEEER!!!

Mail het ff naar Jeff Gerstmann

Gewijzigd door Nelus op 26-02-2007 om 12:51

Cubic X op 26-02-2007 om 14:49 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Ik vond de demo niet echt leuk, bij een vriend gespeeld en vond hem een beetje eentonig. Saint Row daarin tegen lijkt mij leuker omdat het meer op GTA lijkt dan Crackdown en de GTA stijl spreekt mij meer aan dan de stijl die Crackdown hanteerd

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crackdown
Type:
Game
Releasedatum:
23-02-2007
Ontwikkelaar:
Real Time Worlds
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media