KDV Games bracht ons enkele jaren terug de unieke real time strategy game Perimeter. In deze game had je de mogelijkheid om het landschap aan te passen door middel van terraforming, wat compleet nieuwe spelmogelijkheden met zich meebracht. Nu heeft KDV een nieuwe RTS gemaakt, Maelstrom.
Maelstrom speelt zich ongeveer een halve eeuw in de toekomst af. De aarde is op dat moment door ecologische en nucleaire rampen verwoest en staat op de rand van uitsterving. Mensen zijn ondergronds gaan leven en vers water is schaars geworden. Op deze verwoeste aarde vechten twee strijdmachten tegen elkaar voor de macht, de Remnants en de Ascension. De Ascensions waren voor de vernietiging van de aarde onderdeel van een groots technologiebedrijf en hebben het idee dat onder hun leiding de aarde weer kan worden opgebouwd, terwijl de Remnants zich tegen hen verzetten. In dit strijdgewoel mengt zich een derde factie, een groep buitenaardse wezens die hun planeet ontvlucht zijn op zoek naar een nieuwe woonplek.
De verschillende rassen zijn meteen één van de betere punten van het spel, omdat ze alle drie sterk van elkaar verschillen. De Remnants zijn nog een behoorlijk standaard RTS ras. Bij hen bouw je volgens conventionele RTS gameplay een basis op, moet je op zoek naar grondstoffen, ontwikkel je technieken en breid je je leger uit. De legers zelf zijn ook zeer herkenbaar, zo gebruiken ze nog automatische wapens en rijden ze in tanks die gebaseerd zijn op de Amerikaanse Abrams.
De Remnants zijn dus weinig vernieuwend en hierdoor ook niet erg interessant om mee te spelen. De andere twee rassen zijn gelukkig veel leuker. De Ascensions zijn technologisch het meest vergevorderd in de game. Hun volledige basis is gebaseerd op transformatietechnologie. Deze technologie zorgt ervoor dat bijna alle eenheden zichzelf kunnen transformeren in een andere vorm. Zo is er bijvoorbeeld een grote Mech die ook als vliegtuig kan functioneren, of een wagen die tevens goed is als afweergeschut. Voor de gebouwen geldt precies hetzelfde. De hele Ascension basis wordt opgebouwd met behulp van één voertuig, dat zich kan transformeren in welk gebouw je maar wilt. Mocht je later je basis willen verplaatsen, dan verander je de gebouwen simpelweg terug in auto’s en bouw je ze een stukje verder opnieuw op. De eenheden van deze factie zijn behoorlijk prijzig, wat ervoor zorgt dat er vaak met kleinere legers wordt gewerkt. Gelukkig maken ze dit goed door hun grote kracht en transformatiemogelijkheden.
Het laatste ras wordt gevormd door buitenaardse wezens, de Hai-Genti. Deze wezens gebruiken helemaal geen technologie, alles wat zij produceren bestaat uit levend materiaal. Met dit ras heb je dan ook geen standaardgebouwen, in plaats daarvan wordt de hele basis door slechts één wezen bestuurd, de zogeheten oerspoor. Vanuit dit gebouw ontwikkel je je hele leger en alle upgrades. De enige andere gebouwen die je gebruikt zijn die waarmee je grondstoffen kunt verkrijgen. Het leger van de Hai-Genti kweek je uit eieren, die je naast je oerspoor kunt laten plaatsen. Eenmaal geplaatst kun je op een later tijdstip kiezen welk wezen je uit een ei wilt laten kruipen. Er is een behoorlijke keus uit verschillende buitenaardse gedrochten, van normale voetsoldaten tot vierarmige monsters die complete voertuigen op kunnen tillen, van een vliegende eenheid die de tegenstanders verteerd door een soort made af te vuren tot een enorme salamander. Dit ras is erg snel in water, en water heeft ook een helende werking op hen. Vandaar ook dat je op plaatsen waar vers water te vinden is grote pompen kunt plaatsen die een groot deel van de kaart vol laten lopen. Bijkomstig voordeel is dat je met dit water tevens de gebouwen en eenheden van de mensen kunt beschadigen.
|