Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Maelstrom


Door Cor op 18-02-2007 om 11:45
Bron: Gamed

KDV Games bracht ons enkele jaren terug de unieke real time strategy game Perimeter. In deze game had je de mogelijkheid om het landschap aan te passen door middel van terraforming, wat compleet nieuwe spelmogelijkheden met zich meebracht. Nu heeft KDV een nieuwe RTS gemaakt, Maelstrom.

De mensen kunnen zich wel tegen dit water beschermen, door de terraforming trucjes in te zetten die ook al in Perimeter voorkwamen. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om heuvels en bergen te vormen of dalen uit te graven, waarmee je het water een andere kant op kunt leiden. Dat de kaart zo aangepast kan worden als je wilt merk je ook in de veldslagen. Explosies slaan diepe kraters, en als de strijd voorbij is is het landschap compleet anders.



Bovenstaande dingen zijn allemaal goed uitgevoerd, vooral de laatste twee rassen zijn erg leuk om mee te spelen. Het spel zou dan ook erg goed zijn geweest, ware het niet dat hij geplaagd wordt door allerlei gameplayproblemen. Eén van de problemen waar je last van hebt in het spel en waar je je enorm aan gaat ergeren is het complete gebrek aan formaties. Je kunt je eenheden wel groeperen, maar als je ze gaat verplaatsen zul je merken dat ze allemaal op eigen houtje weggaan en niet bij elkaar blijven. Op het moment dat je op de vijand afgaat gaan je snelle, zwakke eenheden dus voorop lopen, om vervolgens zonder pardon afgeslacht te worden. De enige methode om dit te verhelpen is om elke groep eenheden apart te selecteren en te verplaatsen, maar dit is hopeloos omslachtig. Een ander probleem zit hem in de routes die je eenheden uitstippelen. Een rechte lijn lopen lukt nog wel, maar zodra er een obstakel op de weg ligt, zoals bijvoorbeeld een gebouw, gaan ze hele vreemde dingen doen. Vaak bestaat er een opening waar ze doorheen kunnen, maar kiezen ze er voor om een enorme omweg te maken waardoor je hele groep uiteen valt. Of ze draaien eerst een aantal rondjes voor ze besluiten door te lopen. Ook is het bij me voorgekomen dat ik via het terraformen een brug door het water had gebouwd, waar een deel van de eenheden overheen ging terwijl het andere deel doodleuk door het water ging walsen waardoor ze behoorlijk wat schade opliepen.

Dat de AI niet echt geweldig is merk je ook als je een potje tegen een computertegenstander gaat doen. Op easy en medium speelt hij lachwekkend slecht en heeft hij nog nauwelijks een basis opgebouwd als jij met je leger voor de deur staat. Op hard is het een ietwat grotere uitdaging, maar zelfs dan is het nog niet erg lastig. Op het forum van Codemasters staat wel een bericht dat deze matige AI mede veroorzaakt wordt door een bug die binnenkort gepatcht wordt, maar dan vraag ik me wel af waarom zo’n overduidelijke fout niet tijdens het testen is opgemerkt.

Het spel geeft je de mogelijkheid om je helden vanuit een third person oogpunt rechtstreeks te besturen, maar het nut van deze functie ontgaat me wat. Het enige voordeel dat je ervan hebt is dat je nu zelf de route kunt bepalen die de eenheid volgt en dat het ietwat makkelijker wordt om de vijanden met die persoon uit te schakelen. Jammer genoeg werkt de besturing in deze modus niet erg soepel en op het moment dat je een held gaat besturen kun je de rest van je eenheden geen opdrachten meer geven, waardoor er eigenlijk meer nadelen dan voordelen aan vast zitten. Al met al een nutteloze functie, en het is me dan ook een raadsel waarom deze precies in het spel zit.



Als de camera zo dicht achter een eenheid zit valt het ook op dat de textures van dichtbij niet erg scherp zijn en dat de animaties wat houterig over komen, waardoor je het idee hebt op dat moment een spel van enkele jaren oud te spelen. Dat is jammer, omdat het spel er vanaf het normale standpunt wel goed uitziet. Extra leuk zijn de effectjes die je ziet wanneer de strijd in volle gang is. Auto’s worden opgeblazen en rollen een stuk weg, bomen worden ontworteld en je ziet enkele ongelukkige infanteristen in het rond vliegen door de explosies.

Het geluid in de game is erg matig. Sommige van de muziekjes zijn nog wel goed uitgevoerd, maar de meeste zijn nogal sfeerloos en compleet onopvallend. De voice acting in de campaignmodus is saai, en een aantal van de opmerkingen die je hoort wanneer je een eenheid een commando geeft gaan je na een tijdje irriteren.

Maelstrom is een game die door de unieke rassen en gameplaymogelijkheden wel degelijk zijn leuke momenten heeft, en het had een heel goede game kunnen zijn als hij beter uitgewerkt was. Het is dan ook jammer dat dit niet gebeurd is. Door de vele fouten die er nog in zitten is dit spel dan ook niet de topper die het zou kunnen zijn.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   55
Graphics   70
Replay   60

Unieke en leuke rassen, maar door de gameplayfouten matig.
63


11:55  Zeventien keer Alone in the Dark
19:56  Ubisoft releaselijst: laat de games maar komen!
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (82.73.166.xxx) op 18-02-2007 om 12:36
ben het met je eens, de fouten zijn zo jammer, het had een hele verslavende game kunnen zijn


8) 8) 8) 8) :D ;) :(

Xant1 op 18-02-2007 om 15:36 [Niv: 15 / Exp: 726]
Goede review!! En helemaal gelijk over die fouten!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Maelstrom
Type:
Game
Releasedatum:
09-02-2007
Ontwikkelaar:
KD Vision Games
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media