Review: WWE SmackDown! vs. Raw 2007
Door Rene Groen op 28-12-2006 om 00:21
|
Bron: Gamed
|
De worstelsport zal nooit de volkssport nummer 1 worden in Nederland, toch bewonder ik wekelijks de kunsten van de mannen en vrouwen uit de WWE. Nadat ik WWE Smackdown! vs. Raw eerder al de beste worstelreeks op gamegebied noemde, kon ik nu aan de slag met het nieuwste deel. Kan ook dit deel het realisme benaderen dat ik zo bewonder?
Helaas is de Xbox 360 versie een afgeleide van de PlayStation 2 versie, wat in sommige puntjes pijnlijk merkbaar is. Ten eerste is de A.I. bijzonder wisselmatig, iets wat je vooral in tag-team verband opmerkt. Het rare is hierbij dat het met name je eigen partner is die niet lijkt te weten wat hij moet doen, terwijl de tegenstanders hier nooit last van lijken te hebben. Terwijl jij één van de tegenstanders pint, rent de andere standaard naar de situatie toe om dit te onderbreken, terwijl je eigen medestander vaak rustig blijft staan en toekijkt hoe jij in een pin zit en los tracht te komen. Ook in single matches is de A.I. niet altijd wat het moet zijn, zo lijkt je tegenstander het ene moment peper in zijn kont te hebben en constant de aanval te zoeken, om het moment erop rustig toe te kijken terwijl jij op de grond ligt. Dit op de grond liggen gebeurt door de door mij gehate staminameter iets te vaak. Voor de mensen die niet bekend zijn met dit systeem zal ik een korte toelichting geven: de staminameter is ingebouwd zodat je niet een half uur lang rond blijft stuiteren als een kabouter op speed. De meter gaat leeg naarmate je beweegt en moves uitvoert, en is bij te vullen door stil te staan en op B te drukken. Hoewel ik het systeem op zich begrijp en zelfs toejuich, is de uitwerking ervan zeer slecht. Enkele stukjes rennen zorgt ervoor dat de meter snel afneemt, en als je net een tegenstander in elkaar hebt staan beuken, kun je soms tien seconden af staan wachten omdat je meter weer leeg is. Yuke’s moet echt meer aandacht besteden aan dit punt, en in versie 2008 niet weer met dezelfde fouten komen.

De season mode is wederom de belangrijkste optie die het spel rijk is, en deze strekt zich traditiegetrouw van Wrestlemania tot aan de daaropvolgende Wrestlemania. De verhaallijnen zouden niet misstaan in de echte worstelwereld, en met vele verhaallijnen (afhankelijk van de worstelaar die je kiest) hebben we dan ook weinig klagen. Tussen de verhaallijnen door kun je nog enkele keuzes maken (bijvoorbeeld of je een heel (kwaadaardige) of face (goede) worstelaar wilt zijn, of dat je iemand als je bondgenoot kiest of juist tegen hem gaat werken). De season mode zal je dan ook vele uren bezig houden, mocht je echter toch op het punt komen dat je erop uitgekeken bent, dan kun je altijd nog op Xbox Live spelen of de General Manager mode starten. Laatstgenoemde maakte zijn opwachting in WWE SD! vs. Raw 2006, en toonde aan dat het groot kon worden als het een betere uitwerking zou kennen. Het doel is dat je de rol van GM voor Smackdown of Raw op je neemt en de gekozen brand boven de andere uit laat stijgen. Helaas slaagt Yuke’s hier nog steeds niet helemaal in, omdat de toevoegingen wat beperkt zijn en de beperkingen nog te groot. Wederom zit je voortdurend naar menuutjes te staren en faalt de mode erin om je eigen uitwerkingen goed terug te brengen op het scherm. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Yuke’s er iets van kan maken, helaas hebben ze dit nog niet doorgevoerd in dit deel.

De Xbox Live optie is er één die je vele uren bezig kan houden, mede omdat je een eigen gecreëerde titel online kunt verdedigen. De matches die ik speelde, waren vrijwel lagvrij, zelfs als je met het maximale aantal van vier mensen speelde. Ik denk dat mensen die de worstelsport een warm hart toedragen zich vele uren zullen vermaken in deze optie. De overige opties die het spel kent, zijn vrijwel allemaal identiek gebleven, zo kun je alle matchopties nog steeds vrij uitproberen of naast een titel je eigen worstelaar, entrance of stable creëren. De achievements van het spel spelen in op al deze opties, waarbij je bijvoorbeeld weinig punten verdient door het creëren van een titel, entrance of stable en weer meer punten door je titel dertig keer online te verdedigen of de season mode op het hoogste niveau door te lopen.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
84 |
Sound |
80 |
Graphics |
76 |
Replay |
90 |
Nog steeds de beste worstelgame, toch willen we in de 2008 versie meer vernieuwing.
|
83 |
|
|
|
00:21 Super Monkey Ball: Banana Blitz
22:12 Santello wint PES 6 Gamed toernooi
|
Reacties (4) |
|
Pagina:
1
|
|
ApoC
op 28-12-2006 om 18:51
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Jammer dat de game nu al tijdje uit is
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 28-12-2006 om 19:30
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Ik kreeg het recensie exemplaar pas wat later, vandaar ook de latere review
|
|
im2
op 30-12-2006 om 17:04
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik vind de score toch nogal hoog in vergelijking met de minpunten die je noemt. Maar ik ben zowieso geen worstelfan dus dit spel is niet echt iets voor mij
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 31-12-2006 om 00:31
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Juist omdat ik zo'n worstelfan ben vallen de kleinste puntjes me al op en die heb ik dan ook behandeld. Het blijft een goede game, alleen mist de juiste afwerking.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|