Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 November 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(2) 
(1) 
(0) 
23 November 2020 
(6) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
22 November 2020 
(1) 
(0) 
21 November 2020 
(0) 
(6) 
(0) 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
20 November 2020 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
19 November 2020 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(8) 
(0) 
(10) 
(0) 
18 November 2020 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(6) 
17 November 2020 
(7) 
(6) 
(5) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 November 2020 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(0) 
15 November 2020 
(7) 
(2) 
(0) 
14 November 2020 
(1) 
(0) 
13 November 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
12 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
11 November 2020 
(14) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(10) 
10 November 2020 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 November 2020 
(1) 
(16) 
(0) 
(0) 
07 November 2020 
(3) 
(5) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 November 2020 
(0) 
(0) 
(5) 
Spider-Man: Remastered
Serious Sam Collection
Devil May Cry 5: Special Edition
NBA 2K21
Column:

Een controller is niet genoeg


Door Joni Philips op 11-09-2006 om 18:37
Bron: Gamed

Met de Wii wil Nintendo gaan veranderen hoe we games spelen, zij introduceren namelijk een geavanceerde tilt en bewegingssensor in hun console. Nintendo koos voor deze nieuwe controller om de gamewereld voor een groter publiek te openen. Op hun eigen site zeggen ze dat de WiiMote bedoeld is om alles natuurlijker te maken dan de oude controller. Ook zegt Nintendo dat de Wii deuren zal openen voor nieuwe genres en op dat gebied zal ik hen zeker niet tegenspreken.

Sommige Wii-fans zijn er echter ook van overtuigd dat de nieuwe controller voor grote veranderingen in de gameplay zal zorgen en dat er geen gameplayverbeteringen en/of vernieuwingen kunnen plaatsvinden bij de Xbox 360 of de PlayStation 3. Maar is alleen een nieuwe controller wel voldoende om te spreken over gameplayvernieuwing en om de inleving tot een maximum te drijven? Voor mij persoonlijk is dat onzin omdat je voor gameplay van zoveel factoren afhangt. Gameplay hangt namelijk ook grotendeels af van hoe de game in elkaar steekt en niet alleen van hoe je de game speelt. Goede voorbeelden hiervan zijn Mercury, Loco Roco en Marble Madness. Deze games spelen perfect zoals ze zijn, maar je zou denken dat deze games ontworpen zijn voor een tiltsensor. Zou zo'n sensor die games echter beter maken? Of zou dat niet juist afbreuk doen aan de eenvoud van de game, omdat je met een tiltsensor volledig zou moeten stilzitten om geen overbodige bewegingen te maken?

De vraag is natuurlijk ook, is het nuttig om een besturing in te voeren die zeker even goed werkt met een gewone controller. Het is zoals Peter Molyneux zei, de bewegingssensor is een fantastisch idee, maar dan moet je het niet gaan gebruiken op zulke voor de hand liggende wijze. volgens Molyneux is dat niet innovatief, je moet originele manieren gaan bedenken om de controller te gebruiken en niet wat iedereen ervan verwacht. Zo is het enige verschil tussen Metroid Prime 2 en 3 de controller (én het ontbreken van multiplayer in die laatste). Nu kan je gaan redeneren hoe je wilt, maar dat verandert de speelervaring ook niet veel. In mijn ogen lijkt een game als Konami's Elebits dan ook meer respect te gaan verdienen dan de hele launchline-up van Ubisoft samen.

Het is waar dat Nintendo met de Wii op het gebied van besturing een betere inleving zal bereiken dan met een traditionele controller, maar zal de Wii niet op andere vlakken tekort schieten om deze inleving te maximaliseren? Laten we nu even Ready 2 Rumble Wii en Fight Night: Round 3 voor PlayStation 3 gaan bekijken. Stel nu dat Ready 2 Rumble, net zoals Fight Night, een First Person view krijgt. In het geval van Ready 2 Rumble sta je dan voor je televisiescherm te dansen met een WiiMote vastgebonden op de beide armen, in het geval van Fight Night gebruik je een normale controller. Op je Wii verschijnt er dan een vechter voor je, die wel wat wegheeft van Mohammed Ali. Op je PS3 (Of 360, zou deze een First Person mode hebben gehad) verschijnt Ali in volle glorie voor je. Het publiek veert recht en de sfeer zit in de pan. Zoiets zou niet mogelijk zijn op de Wii, nu alleen nog hopen dat EA ervoor zorgt dat het effectief gebeurt in Fight Night. Zowel de Wii en de PS3/360 richten zich dus op een ander soort inleving, terwijl voor een echte beleving ze allebei nodig zijn.

Natuurlijk denkt iedereen ondertussen dat ik Nintendo gewoon wil afbreken, dat is echter zeker niet zo. De Wii zal een succes worden en ik haal er zeker één in huis. Afhankelijk van de releasedatum misschien nog dit jaar. Ik ben echter geen overtuigde volgeling van de Wii, er zijn namelijk enkele problemen die echte vernieuwing in de weg staan. Ten eerste kan de Wii niet vernieuwen als de developers dat niet doen en tot nu toe is er weinig echt vernieuwends te zien. Voor de Wii heb ik nog geen game gezien zoals Yu-Gi-Oh (ook al een Konami game) voor de DS, dat is een game die qua gameplayconcept perfect werkt op deze handheld. Natuurlijk was Yu-Gi-Oh zelf al een echte verrassing en zal de game die perfect gebruikmaakt van de Wii waarschijnlijk ook geen titel zijn waarnaar iedereen uitkijkt. De grote publishers proberen momenteel ook te hard om te vernieuwen. Ubisoft bijvoorbeeld probeert om met iets anders te komen, maar dit mondt uit in vernieuwingen die zelfs Sony kon verzinnen (Warhawk tegen Blazing Angels) of met nieuwe besturingen die al eeuwen bestaan (het stuurtje voor GT Pro).

De developers moeten ook de wil om te vernieuwen volhouden. Van de launchtitels zullen er een hele hoop falen door het gigantische aanbod en dan zouden de developers wel eens kunnen vergeten dat inspanning nodig is voor vernieuwing. Bekijk het huidige DS aanbod en vraag je dan af hoeveel nieuwe games het touchscreen gebruiken. Trek daar dan games af waarbij het touchscreen dient als plaats om items te kiezen of om je door menu's te werken. Ook in de laatste golf games van Nintendo zelf wordt het touchscreen minder gebruikt. De besturing mag ongelofelijk innovatief zijn, maar de developers moeten hem wel gebruiken, enkel een controller is niet genoeg. Aan de andere kant is het evenzeer mogelijk om te vernieuwen met een ouderwetse controller in tegenstelling tot wat sommige mensen denken. (Wat bewezen is met games als Okami, Ico, Katamari Damacy, Jak, Pikmin die ofwel hun genre veranderden, of een heel nieuw genre aanboorden.)

Wat sommigen ook vergeten, is dat niet alleen de besturing belangrijk is voor de inleving in een game. Zo kun je besturing doordrijven en tot een Virtual Reality komen, maar als ik dan nog altijd moet spelen tegen de personages uit Wii Sports, zal ik me toch vragen beginnen te stellen. Ook op dit punt wil ik Yu-Gi-Oh: Nightmare Troubadour aanhalen. Door de besturing van de game voelt het net als de serie aan, maar door de grafische capaciteiten van de Nintendo DS zien de monsters er niet uit. Inleving vereist meer dan een natuurlijkere controller, een controller is niet genoeg voor meer inleving. Deze twee puntjes is wat de fans moeten onthouden, Nintendo is wel goed bezig, maar Nintendo heeft niet alle kaarten in handen. Nintendo heeft gezorgd voor de controller en nu is het aan de rest om te zorgen voor de games die de Wii eer aandoen.



21:08  Scan, titel en informatie voor Resident Evil Wii
16:23  Sonic the Hedgehog racet nog even langs
 Reacties (44)
 Pagina: 1 | 2
Joker op 11-09-2006 om 18:41 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Aldus joni die nog steeds sceptisch is over de controller. Opzich heeft hij gelijk, de controller alleen zegt niets, ze moeten er ook echt iets mee doen. Aan de andere kant geeft die controller zo iets unieks, iets wat velen al heel lang hebben gewild. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Natuurlijk vernieuwen de 360 en PS3 op een hele andere manier(graphics, AI etc.) en daarom zal de Wii ook vaak samen emt een andere console worden gekocht, wat denk ik ook de beste combinatie is.

Lawliet op 11-09-2006 om 18:59 [Niv: 346 / Exp: 17280]
wii gaat gewoon ass kicken

Gast (217.120.67.xxx) op 11-09-2006 om 19:05
de wii controler is leuk voor een tijdje maar ik denk niet dat je 's avonds laat helemaal mee wil doen dan wil je achterover zitten met een controller in je handen.

geeft mij maar hogere AI en graphics, ik kan zonder de wii controler wel met het spel meeleven met een beetje fantasie :P

Joris op 11-09-2006 om 19:10 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Zwaardvechten in Red Steel, pijlen schieten in zelda TP, mario laten vliegen in galaxy en tennis in Wii sports, zullen allemaal nieuw en uniek voelen. Inlevingsvermogen staat vaak los van de besturing en graphics. Zo kan je je goed inleven in een game als Ocarina of time of Beyond good and evil, zonder dat beiden games erg realistisch of vernieuwend zijn.
Bovendien is het niet alleen de controller die vernieuwd,
Nintendo gaat bijvoorbeeld voor het eerst online functies goed ondersteunen. Waardoor je games voor de nes, snes of n64 kunt downloaden en multiplayer kunt spelen.

Uchiha_Shadow op 11-09-2006 om 19:28 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Guitar Hero, Eye Toy, Donkey Konga/Donkey Kong: Jungle Beat, etc etc

Hoezo controller beinvloed de gameplay niet? De controller *maakt* de gameplay niet, nee, maar het speelt natuurlijk wel een factor. Bij zo'n grote verandering is dat een grotere factor. Zal dit echter betekenen dat alle games die van de Wiimote gebruik maken goed zijn? Nee. Heeft Joni al met de Wii gespeeld en weet hij dus wat voor invloed dit op de gameplay heeft? Nee. Zeggen andere gamejournalisten dat het wel ten goede van de gameplay werkt? Ja.

EDIT: Voor de rest ben ik het met Tingle eens, de console rust niet alleen op de controller. Uiteindelijk zal de console op games rusten en niemand weet nog of dat (na de release) goed uit zal pakken of niet.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 11-09-2006 om 19:30

Gast (84.245.7.xxx) op 11-09-2006 om 19:37
Elk voordeel heeft zijn nadeel, zegt men dan. Waar Nintendo de gameplay probeert te verbeteren met de Wiimote, proberen Sony en Microsoft elkaar te overtroeven met extra lagen polygonen en ingewikkelde A.I.

Naar mijn mening is er geen oordeel te vellen over welke manier nu het efficientste is. Smaken verschillen nou eenmaal. Waar sommige mensen zich meer verbonden voelen met het spel door zelf de bewegingen uit te voeren, die het personage op het beeldscherm moet doen, zullen anderen weer huiveren bij de realistische weergave van de virtuele wereld die zich voor hun ontvouwt.

Mensen die beweren dat spelen met de Wiimote er debiel uitziet moeten overigens eens beter nadenken, aangezien spellen zoals Zelda, Metroid Prime en Red Steel waarschijnlijk geen van de overdreven bewegingen vereisen zoals we die in de trailers zien. Bij de sportspellen is dit waarschijnlijk wel het geval, maar daar ben ik sowieso geen liefhebber van. Ga dan echt sporten, zou ik zeggen.

Als laatste wil ik nog zeggen dat met de Wiimote hopelijk het buttonbashen ondergeschikt zal worden aan de bewegingen. Dus vraag jezelf af 'Wat ziet er debieler uit? Iemand die met een rood gezicht zo snel mogelijk de verschillende knoppen in de juiste volgorde probeert te bedienen. Of iemand die korte bewegingen maakt om de benodigde combo's uit te voeren?'

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-09-2006 om 19:39 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
Ik heb niets tegen de controller, gewoon dat het niet genoeg is om automatisch van innovatie te spreken. Eén van de punten die ik trouwens maak is dat het van de games zal afhangen, en niet van de controller, of het goed komt.

Sebastiaan van Wijk op 11-09-2006 om 20:05 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Haha, ik heb de column nog niet gelezen en ik wist uit de titel al wie em zou schrijven!

Ben het met de titel wel heel erg eens overigens. Ik ga em nu lezen

rolf op 11-09-2006 om 20:33 [Niv: 101 / Exp: 5058]
misshien kun je SOMMIGE wii gamed wel met die original controller spelen hoe dat ding ook het die witte bedoel ik

Gast (84.27.207.xxx) op 11-09-2006 om 20:45
die gast die dit schreef moet gwoon ff chillen jo...
hij zit de Wii alleen af te kraken...kijk niet naar het geheel maar naar de gameplay van een spel enzo..als een spel lekker speelt en leuk is is het toch GOED of zie ik dat soms verkeerd... 8) 8) 8) *D *D *D

Gast (84.27.207.xxx) op 11-09-2006 om 20:47
ja srry I'm totaly nintendo-fan maar k vind de 360 & ps3 enzo ook leuk hoor...vooral saint row _O_ _O_ _O_

Uchiha_Shadow op 11-09-2006 om 20:48 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Tja, ik vind het alleen een beetje voorbarig om zo'n column te schrijven als je zelf nog nooit met de Wii hebt gespeeld. Playing = believing. Toch?

Gast (213.93.116.xxx) op 11-09-2006 om 21:04
Ik las de topic van deze colum en ik wist gelijk welke (PRO PS) deze colum heeft geschreven. :r :r

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-09-2006 om 21:08 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
Uchiha, de technologie mag zo goed zijn als hij wilt, maar als de na-launchgames niets brengen, dan faalt de console nog altijd. De twee puntne die ik wil brengen, zijn punten die belangrijk zijn voor het latere succes. Waarom moet ik met de Wii gespeeld hebben om tot de conclusie te komen dat de 2de generatie en verder spellen even belangrijk zijn en dat die momenteel nog een risico zijn! Waarom moet ik de Wii gespeeld hebben om te begrijpen dat mindere graphics soms een game kunnen terughouden. Ik wil gewoon de Wii fans die aan die eerste regel beantwoorden, laten inzien dat de controller niet alles is. Trouwens, zou de Guitar Hero controller zo'n succes zijn als Guitar Hero zelf geen hit was? De controller is belangrijk, maar het gebruik ervan ook. De bongo's van Donkey Konga demonsteren dat het beste in Jungle Beat. Ik denk niet dat er veel studio's waren die dat konden inwerken zoals Nintendo in die game.

en de gast boven mij, misschien lees je hem nu eens best. Aan je reactie is te zien dat het niet het geval is want anders zou je toch wat meer uitgebreid reageren. Daarnaast breek ik nergens Nintendo af en heb ik van elke belangrijke consolemaker na 1983 een console waarmee ik me geamuseerd heb.

Gewijzigd door Joni Philips op 11-09-2006 om 21:21

Gast (213.93.116.xxx) op 11-09-2006 om 21:23
Redacteur boven mij. Gelezen mee eens. Maar kom ook eens met een Anti PS3 colum.

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-09-2006 om 21:28 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
Waarom? Er is al een 'anti'-PS3 column. Ik zou een column nu ook niet gaan definieren als anti-Sony, anti-MS of anti-Nintendo aangezien dat toch niet de bedoeling van de auteur is. Deze column is zeker niet geschreven uit een anti-Nintendo gevoel. Hij is geschreven tussen speelsessies van New SMB waarmee ik me amuseer. Eerder geschreven uit een oogpunt van de reacties die ik continu lees op verschillende berichten op Gamed.

Master Killer op 11-09-2006 om 22:00 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Ik vind de controller goed bedacht om shooters mee te spelen, of zwaardvechten/lichtsaber vechten in een starwars spel bijvoorbeeld. Maar een race game als F-Zero wil ik liever spelen met een gamecube controller, om als je zo snel moet zijn niet hyper kunt bewegen van links naar rechts met je armen.
Ik vind ook jammer dat door de Wii controller games slechtere controls kunnen krijgen omdat de wiimote daar niet helemaal geschikt voor is.
Van de grafische kracht van de wii ben ik niet teleurgesteld, alleen wel dat de ontwikkelaars het niet gebruiken en spellen aankondigen die zelfs lelijke PS2 grapics hebben. Ik vind als eis ze moeten allemaal minimaal mooier zijn dan Metroid Prime 2 en resident Evil 4. (misschien is het nintendo zijn strategie om eerst alle games de grapics te downgraden en ons straks 15 september van onze stoel te blazen maar dat terzijde).
Het innovatief gedoe draaien ze wel erg ver door, ik krijg alleen maar het idee dat je alleen de console de controller is en dat vind ik jammer.
De tird-parties zijn misschien dan wel al veel games aan het ontwikkellen voor de wii, maar alleen in het opzichte we willen mee profiteren met de launch. En niet we gaat een zeer goede game maken die niet zo is uitgespeeld en alles maar is gecopy past en snel gold gaat(denkt aan with russian with love). Ik hoop dat in de toekomst de tird-paties ook echt alle man en macht inzetten om de controls voor de wii te perfectioneren in hun spel het uiterste halen kwa grapics gebied, en een geweldige grote game neerzetten.
Net als Nintendo het uiterste uit zich haald om twilight princes de game allertijden te maken

jelle op 11-09-2006 om 22:03 [Niv: 19 / Exp: 969]
de controller zorgt er alleen voor dat de actie die je doet realisties word en wat uitdagender word omdat je zelf nu de bewegingen moet doen ...

Gast (213.84.94.xxx) op 11-09-2006 om 23:18
Het is wel leuk allemaal,maar misschien had nintendo een toch iets powervolle console kunnen bouwen,want wat als MS of Sony ook een sensor bar en wit mote aansluiten op hun console's,tis niets meer dan een stekker verwissele en games aanpassen op besturing.Tis niet dat de wii er special voor gebouwd is en de 360 en ps3 chips missen om het zelfde te kunnen.Het is net het verschil van de DS tegenover de psp.

Een wii is daaromook te spelen met een gewone controller,en dan heb je dus gewoon een tweede rangs gameconsole.

Gast (213.84.94.xxx) op 11-09-2006 om 23:19
Het is NIET het verschil van de ds tegenover de psp.

Damms vergeten in te logge,handig hoor,komt morge wel

Uchiha_Shadow op 11-09-2006 om 23:49 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Een controller is niet genoeg. Je hebt er minimaal 2 voor de Wii nodig

Sebastiaan van Wijk op 12-09-2006 om 01:04 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Ik vind een groot deel van deze column wel een beetje aan elkaar hangen van vooraannames en eigen invulling (of juist gebrek aan goede, fantasievolle eigen invulling), getuige je verhalen over Metroid en ready 2 rumble.

Verder is het punt dat je met hardware die goede ruimte laat voor vernieuwing nog nergens bent. De software moet een evenredig groot aandeel gaan leveren.

Maar om het te vergelijken met de mondjesmaat verschijnende 'nieuwe' genres met de klassieke controller, vind ik niet heel sterk. De Wii-mote geeft op zijn měnst veel meer růimte om te vernieuwen.

Gewijzigd door Sebastiaan van Wijk op 12-09-2006 om 01:04

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2006 om 08:49 [Niv: 1172 / Exp: 58623]
Idd, soms waren vooraannames nodig, Ready 2 Rumble bijv is niet officieel aangekondigd.

Gast (84.83.84.xxx) op 12-09-2006 om 12:54
nou ik ben het toch eens met joni die controller is zeker leuk maar als je de graphics ziet dan doet dat toch afbreuk aan het het is als hij al zegt met fight night je hebt liever echt het gevoel dat je met iemand aan het boksen ben dant dat je zon dom getekend poppetje ziet en de controller is aan het begin leuk maar hoe snel wordt het gewoon en dan moet het spel het toch echt overnemen dus is het spel alleen leuk met de controller en saai zonder dan mis je toch je doel vind ik maar ja aan de andere kant heb je ook mischien mensen die liever de terug gaan in de tijd met graphics ik ein elk geval niet ik wil het meest uit de graphics halen ik heb al extra een hdtv gekocht met hdmi van sony voor de ps3 maar ja jammer genoeg moeten we nog even wachten maar begrijp me niet vekeerd ik ga ook voor de game play maar slecht graphics doen mij toch wel twijfelen aan een game want wie vinnt het leuk dat als je iemand neerknalt en hij ne een seconde verdwijnt

Master Killer op 12-09-2006 om 16:58 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Joni ik ben dan wel deels met jouw colom eens maar sommige argumenten van jou vind ik erg slecht.

"Zo is het enige verschil tussen Metroid Prime 2 en 3 de controller"

Did zou een blinde Sony fanboy reactie kunnen zijn. Het spel is een geheel nieuw avontuur van Samus, en het ontbreken van de multiplayer is misschien wel een goede zet want door de mindere multiplayer in deel 2 , zien mensen het als een slechtere game ook al is de single player wel heel erg goed. En dat wordt dan vergeten.

Joni denk volgende keer eens beter na. Voordat je al gaat oordelen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden