Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Januari 2021 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Januari 2021 
(3) 
(14) 
(1) 
(0) 
(2) 
17 Januari 2021 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
16 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(13) 
14 Januari 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(11) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(2) 
(6) 
13 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
12 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
11 Januari 2021 
(9) 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
10 Januari 2021 
(0) 
(1) 
09 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 Januari 2021 
(2) 
(0) 
07 Januari 2021 
(1) 
(14) 
(4) 
(0) 
06 Januari 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(5) 
05 Januari 2021 
(6) 
(0) 
(0) 
(8) 
(3) 
(3) 
04 Januari 2021 
(1) 
(0) 
03 Januari 2021 
(0) 
(5) 
01 Januari 2021 
(8) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
31 December 2020 
(6) 
(1) 
30 December 2020 
(1) 
28 December 2020 
(1) 
(0) 
25 December 2020 
(1) 
24 December 2020 
(0) 
(0) 
(8) 
(15) 
(0) 
(1) 
23 December 2020 
(12) 
(0) 
22 December 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 December 2020 
(0) 
(3) 
19 December 2020 
(2) 
(2) 
(0) 
(1) 
18 December 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(12) 
17 December 2020 
(3) 
(0) 
(7) 
(3) 
(0) 
16 December 2020 
(0) 
(0) 
15 December 2020 
(5) 
(4) 
(0) 
14 December 2020 
(0) 
(10) 
(0) 
(9) 
(0) 
12 December 2020 
(15) 
(0) 
(7) 
(0) 
11 December 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition
Cyberpunk 2077
Gamed Gamekalender Januari 2021
Puyo Puyo Tetris 2
Column:

Een controller is niet genoeg


Door Joni Philips op 11-09-2006 om 18:37
Bron: Gamed

Met de Wii wil Nintendo gaan veranderen hoe we games spelen, zij introduceren namelijk een geavanceerde tilt en bewegingssensor in hun console. Nintendo koos voor deze nieuwe controller om de gamewereld voor een groter publiek te openen. Op hun eigen site zeggen ze dat de WiiMote bedoeld is om alles natuurlijker te maken dan de oude controller. Ook zegt Nintendo dat de Wii deuren zal openen voor nieuwe genres en op dat gebied zal ik hen zeker niet tegenspreken.

Sommige Wii-fans zijn er echter ook van overtuigd dat de nieuwe controller voor grote veranderingen in de gameplay zal zorgen en dat er geen gameplayverbeteringen en/of vernieuwingen kunnen plaatsvinden bij de Xbox 360 of de PlayStation 3. Maar is alleen een nieuwe controller wel voldoende om te spreken over gameplayvernieuwing en om de inleving tot een maximum te drijven? Voor mij persoonlijk is dat onzin omdat je voor gameplay van zoveel factoren afhangt. Gameplay hangt namelijk ook grotendeels af van hoe de game in elkaar steekt en niet alleen van hoe je de game speelt. Goede voorbeelden hiervan zijn Mercury, Loco Roco en Marble Madness. Deze games spelen perfect zoals ze zijn, maar je zou denken dat deze games ontworpen zijn voor een tiltsensor. Zou zo'n sensor die games echter beter maken? Of zou dat niet juist afbreuk doen aan de eenvoud van de game, omdat je met een tiltsensor volledig zou moeten stilzitten om geen overbodige bewegingen te maken?

De vraag is natuurlijk ook, is het nuttig om een besturing in te voeren die zeker even goed werkt met een gewone controller. Het is zoals Peter Molyneux zei, de bewegingssensor is een fantastisch idee, maar dan moet je het niet gaan gebruiken op zulke voor de hand liggende wijze. volgens Molyneux is dat niet innovatief, je moet originele manieren gaan bedenken om de controller te gebruiken en niet wat iedereen ervan verwacht. Zo is het enige verschil tussen Metroid Prime 2 en 3 de controller (én het ontbreken van multiplayer in die laatste). Nu kan je gaan redeneren hoe je wilt, maar dat verandert de speelervaring ook niet veel. In mijn ogen lijkt een game als Konami's Elebits dan ook meer respect te gaan verdienen dan de hele launchline-up van Ubisoft samen.

Het is waar dat Nintendo met de Wii op het gebied van besturing een betere inleving zal bereiken dan met een traditionele controller, maar zal de Wii niet op andere vlakken tekort schieten om deze inleving te maximaliseren? Laten we nu even Ready 2 Rumble Wii en Fight Night: Round 3 voor PlayStation 3 gaan bekijken. Stel nu dat Ready 2 Rumble, net zoals Fight Night, een First Person view krijgt. In het geval van Ready 2 Rumble sta je dan voor je televisiescherm te dansen met een WiiMote vastgebonden op de beide armen, in het geval van Fight Night gebruik je een normale controller. Op je Wii verschijnt er dan een vechter voor je, die wel wat wegheeft van Mohammed Ali. Op je PS3 (Of 360, zou deze een First Person mode hebben gehad) verschijnt Ali in volle glorie voor je. Het publiek veert recht en de sfeer zit in de pan. Zoiets zou niet mogelijk zijn op de Wii, nu alleen nog hopen dat EA ervoor zorgt dat het effectief gebeurt in Fight Night. Zowel de Wii en de PS3/360 richten zich dus op een ander soort inleving, terwijl voor een echte beleving ze allebei nodig zijn.

Natuurlijk denkt iedereen ondertussen dat ik Nintendo gewoon wil afbreken, dat is echter zeker niet zo. De Wii zal een succes worden en ik haal er zeker één in huis. Afhankelijk van de releasedatum misschien nog dit jaar. Ik ben echter geen overtuigde volgeling van de Wii, er zijn namelijk enkele problemen die echte vernieuwing in de weg staan. Ten eerste kan de Wii niet vernieuwen als de developers dat niet doen en tot nu toe is er weinig echt vernieuwends te zien. Voor de Wii heb ik nog geen game gezien zoals Yu-Gi-Oh (ook al een Konami game) voor de DS, dat is een game die qua gameplayconcept perfect werkt op deze handheld. Natuurlijk was Yu-Gi-Oh zelf al een echte verrassing en zal de game die perfect gebruikmaakt van de Wii waarschijnlijk ook geen titel zijn waarnaar iedereen uitkijkt. De grote publishers proberen momenteel ook te hard om te vernieuwen. Ubisoft bijvoorbeeld probeert om met iets anders te komen, maar dit mondt uit in vernieuwingen die zelfs Sony kon verzinnen (Warhawk tegen Blazing Angels) of met nieuwe besturingen die al eeuwen bestaan (het stuurtje voor GT Pro).

De developers moeten ook de wil om te vernieuwen volhouden. Van de launchtitels zullen er een hele hoop falen door het gigantische aanbod en dan zouden de developers wel eens kunnen vergeten dat inspanning nodig is voor vernieuwing. Bekijk het huidige DS aanbod en vraag je dan af hoeveel nieuwe games het touchscreen gebruiken. Trek daar dan games af waarbij het touchscreen dient als plaats om items te kiezen of om je door menu's te werken. Ook in de laatste golf games van Nintendo zelf wordt het touchscreen minder gebruikt. De besturing mag ongelofelijk innovatief zijn, maar de developers moeten hem wel gebruiken, enkel een controller is niet genoeg. Aan de andere kant is het evenzeer mogelijk om te vernieuwen met een ouderwetse controller in tegenstelling tot wat sommige mensen denken. (Wat bewezen is met games als Okami, Ico, Katamari Damacy, Jak, Pikmin die ofwel hun genre veranderden, of een heel nieuw genre aanboorden.)

Wat sommigen ook vergeten, is dat niet alleen de besturing belangrijk is voor de inleving in een game. Zo kun je besturing doordrijven en tot een Virtual Reality komen, maar als ik dan nog altijd moet spelen tegen de personages uit Wii Sports, zal ik me toch vragen beginnen te stellen. Ook op dit punt wil ik Yu-Gi-Oh: Nightmare Troubadour aanhalen. Door de besturing van de game voelt het net als de serie aan, maar door de grafische capaciteiten van de Nintendo DS zien de monsters er niet uit. Inleving vereist meer dan een natuurlijkere controller, een controller is niet genoeg voor meer inleving. Deze twee puntjes is wat de fans moeten onthouden, Nintendo is wel goed bezig, maar Nintendo heeft niet alle kaarten in handen. Nintendo heeft gezorgd voor de controller en nu is het aan de rest om te zorgen voor de games die de Wii eer aandoen.



21:08  Scan, titel en informatie voor Resident Evil Wii
16:23  Sonic the Hedgehog racet nog even langs
 Reacties (44)
 Pagina: 1 | 2
Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2006 om 18:33 [Niv: 1173 / Exp: 58652]
Master Killer, Metroid Prime 3 zal net dezelfde formule volgen als MP1 en 2 qua gameplay, waar het toch over ging in dat stuk.

Master Killer op 12-09-2006 om 21:41 [Niv: 87 / Exp: 4361]
En fifa 05 , 06, 07 volgt al jaren lang dezelfde formule. Dus die game reeks is ook te noemen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2006 om 22:00 [Niv: 1173 / Exp: 58652]
die gameserie noemen we melking.

crono op 12-09-2006 om 22:10 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Melking kun je elk vervolg op een game noemen.zoals mario,zelda, sonic, tomb raider,resident evil,gta,sims, enz
Dus alle games.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2006 om 22:56 [Niv: 1173 / Exp: 58652]
Tenzij er ook gewoon echt aandacht wordt besteedt, een vervolg maken om een vervolg te maken, dat is melking. De Zelda en Mario platformers krijgen elk echt hard werk, dus zou ik niet over melking spreken.

Limmepie op 13-09-2006 om 00:33 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Als je de controller niet fijn vind, unplug je je cube controller.

Als ik 'em niet fijn vind, unplug ik mijn cube controller.

Als ik daardoor geen WII games meer kan spelen, verkoop ik 'em.

Moraal: Joni en ik hebben beide geen WII controller in onze poten gehad. Voor mij is alles nog een raadsel, voor staat de toekomst al vast.

Lukas op 13-09-2006 om 20:12 [Niv: 27 / Exp: 1340]
Joni heeft wel voor een groot deel gelijk een controler is idd niet alles en nintendo is niet afgekraakt ik ben ook nintendo fan maar ik vind het een redelijk onpartijdig column. Trouwens berichten over de Ps3 zijn ook niet licht gevallen.

Gast (81.164.171.xxx) op 14-09-2006 om 20:32
Op de ps2 had je toch ook al de EyeToy. Die was leuk in't begin maar na een tijd werd die ook saai. ik zou ni weten wrom dat bij de wii anders zou zijn... want wat is de wii anders dan die eyetoy maar met een controller ipv. een camera?

Tom_V op 15-09-2006 om 10:08 [Niv: 45 / Exp: 2263]
@gast boven me...
je lijkt het alvast te menen. De eyetoy was net goed genoeg om een paar simpele games te spelen. De Wii controller hoort bij de Wii en zal gebruikt worden om alle games te spelen-controleren.
Het valt absoluut niet te vergelijken.

Lukas op 16-09-2006 om 10:44 [Niv: 27 / Exp: 1340]
Inderdaad tarantino heeft gelijk dat eye toy ding was waardeloos zoals de gast ook zelf zegt er kwamen een paar mislukte games voor meer niet! Wii controler speelt ALLE games voor de wii en is daarom belangrijk!

FreeMad op 16-09-2006 om 13:37 [Niv: 23 / Exp: 1164]
maar ik denk dat de wii gewoon sneller gaat vervellen dan bij andere consoles. onmdat de games dan op elkaar gaan lijken. een beetje swaaien en dat is het. en dat moet je elkekeer weer doen. je krijgt er gewoon een lame arm.

tv programma's worden precies gemaakt zodat je niet veel hoeft te doen. en dat is ook zo bij de console's.
gewoon relaxen en een beetje proberen.

dus bij de wii kost bij een hoop mensen te veel energie.
en die energie willen ze denk ik toch meer gebruiken voor sport. want dan moet je met je hele lichaam bewegen

Gast (86.87.196.xxx) op 17-09-2006 om 18:25
Mwa, Eye Toy was niet slecht uitgewerkt vind ik. Het gaat gewoon snel vervelen, net zoals de Wii.

Tom_V op 17-09-2006 om 19:58 [Niv: 45 / Exp: 2263]
@FreeMad ... Heel rake opmerkingen over tv en gaming.

Maar juist daarom denk ik dat de Wii toch een succes gaat worden: het unserved audience, weet je. De Wii heeft volgens mij een hele lage drempel omwille van de controller en de eenvoudige-cartoonesque games à la Sports.

Mensen die anders nooit gamen zullen gaan wii-en. Ze bewegen, kunnen een 'feestje bouwen' voor de buis en wat ze met hun volledige lijf doen is ook te zien op het scherm. Wii zal voor die mensen een gezelschapspel-experience worden.

Toegegeven, voor een gewone console-gamer zal het buigen of barsten worden. Het bewegen om resultaten te zien zal een uitdaging zijn. En toch; een mens past zich snel aan

En voor de Wii-afschieters onder ons: laat ons de console gewoon even afwachten. Het staat niet netjes om te (ver)oordelen zonder eerst te zien/proberen.

Gast (81.164.171.xxx) op 18-09-2006 om 20:04
Mensen die nooit gamen, zullen dat volgens mij nu ook niet gaan doen. waarschijnlijk weten zij niet eens dat er een console waarbij je moet bewegen uitkomt.

Tom_V op 19-09-2006 om 09:02 [Niv: 45 / Exp: 2263]
@gast boven me

Marketing bestaat er voor een groot stuk uit om een menselijke behoefte/verlangen te creëren dat initieel niet aanwezig is. Dus als Nintendo het goed aanpakt...

Maar goed. Ik heb hier al teveel gesproken. Straks krijg ik nog het etiket Wii-Fanboy opgeplakt.
Ik haat etiketten.

P-Bwoy op 19-09-2006 om 14:07 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik ben het met Joni's algemene gedachte (een controller is niet genoeg) eens. Maar ik stel toch echt voor dat iedereen hier de totaal waardeloze meningen even bewaard tot ze dat ding in hun handen hebben gehad. Niemand van jullie kan iets zinnigs zeggen over de controller behalve verwachtingen, niet erg nuttig denk ik...

Gast (145.221.24.xxx) op 22-09-2006 om 17:24
Een nieuwe controller plus daadwerkelijk gebruik levert een totaal nieuwe ervaring die in welk geval dan ook realistischer en makkelijker overkomt op je buurvrouw dan welke PS3 of xbox360 game.

Controller die eigenlijk een extentie is van je hand > ouderwetse controller.

Ik leefde me altijd helemaal in met zelda DX opd e GBC. Nou niet echt hightech, maar toch een gigantische inleving en een geweldig spel wat je opzuigt.
Zelfde geldt voor windwaker op de NGC, een spelcomputer die de Wii makkelijk zou kunnen repliceren op het gebied van graphics.

Wat dat betreft vind ik deze column redelijk kortzichtig. Een leuke game bevat veel factoren, maar graphics zijn daarin ondergeschikt.

matie92 op 25-09-2006 om 15:17 [Niv: 5 / Exp: 255]
de hele manier van spele is veranderd door deze controller dus k vind wel dat het de gameplay anders maakt

Gast (84.105.189.xxx) op 26-09-2006 om 15:18
deze molloot moet gwoon nie zeike :( als je geen column kan schrijve. doe dat dan ook niet *D met al je slechte argumenten

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden