We waren het al gewend dat een nieuwe film gepaard ging met een nieuwe game. De laatste tijd komt het echter ook steeds vaker voor dat oude films omgezet worden naar een game, zo ook Scarface dat zijn oorsprong kent in 1983.
Dat juist Radical Entertainment aan het spel werkt is min of meer toeval. Ze werkten al een jaar aan een ander spel en gingen daarmee langs diverse uitgevers. Het was Vivendi die dit spel bekeek en vroeg of ze niet liever aan Scarface wilden werken. Aangezien Cam Weber een groot fan is van de film hoefde hij er niet lang over na te denken en dus liet hij zijn oude project vallen om zich geheel op Scarface te storten.
Scarface: The World is Yours plaatst je in de rol van de grote held uit de serie: Tony Montana. Rondom hem is dan ook een combat systeem ontworpen dat Blind Rage heet, wat weer geïnspireerd is op de momenten dat Tony Montana zijn geduld verliest.

Om het spel zo goed mogelijk te maken hebben ze vier gebieden uit Miami nagemaakt, gebieden die je overigens ook over kunt nemen. Onder andere de Bahamas waren een uitgangspunt bij het ontwerpen van de sfeer, maar ook The Legend of Zelda: The Wind Waker was een inspiratiebron voor de open wereld en het gegeven waarbij je van eiland naar eiland kan.
Dat het ook met het geluid binnen het spel wel goed zit blijkt uit het aantal bekende voice actors dat is ingezet, dat zijn er namelijk meer dan vijftig! Echt moeilijk om deze mensen te strikken was het overigens niet, vrijwel iedereen was zeer enthousiast over het project. Voor de stem van Tony Montana waren er 78 professionele voice actors, waarbij de drie besten verkozen werden. Uiteindelijk mocht Al Pacino zelf kiezen wie zijn stem in mocht spreken, en deze keuze kwam niet geheel ontoevallig, hij had namelijk al eerder samengewerkt met de gekozen man.
Het was overigens niet het enige dat Al Pacino voor het spel gedaan heeft. Zo gaf hij onder andere een eis mee aan het spel, dat overigens afkomstig is uit de game: "Tony never fucked over anyone who didn't have it coming to 'em...". Je kunt dus niet zomaar onschuldige toeschouwers overhoop knallen of iemand kwaad doen die niet tegen je is, iets wat een belangrijke factor zal worden in de gameplay.
|