Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

De geur van magie


Door Joni Philips op 31-07-2006 om 01:38
Bron: Gamed

De gamewereld is een hele industrie geworden, waarin gamesites en tijdschriften de rol innemen van het nieuws, de krant en economische tijdschriften. Sites moeten je helpen met keuzes maken door middel van reviews, je nieuws en previews brengen over alle mogelijke interessante games en soms nog is je bij doen leren over de industrie via features. De industrialisering zorgt ervoor dat gamesites zichzelf steeds serieuzer moeten gaan nemen.

Daardoor gaat er echter weinig aandacht naar de beleving van een game, hoe het aanvoelt om een speciale game te kopen. Iets wat velen onder ons al vergeten zijn omdat we al maanden op voorhand aan het discussiëren zijn, al de belangrijke punten al bekend zijn. Denk maar aan de beleving van een game als Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty waar Hideo Kojima voor een verrassing wou zorgen met het personage Raiden. Missie geslaagd, maar niet in Europa waar iedereen al wist van hem voor de release. De geďnformeerde gamer is geëvolueerd, hij slorpt alle informatie op die hij maar kan vinden, maar leert daardoor al zoveel over een game dat hij verblind is en hij gewoon door de game loopt om zo snel mogelijk het einde te zien.

Deze blindheid doet hem echter het magische vergeten, het magische moment dat je eindelijk een nieuwe game koopt waarnaar je uitkijkt. Wanneer je jong bent is dit moment nog het meest magische, je hebt maanden gespaard om je favoriete game te kopen of je hebt kleine klusjes gedaan om het nodige geld bijeen te krijgen. Dan komt het moment dat je op je fiets springt en naar de winkel rijdt, of je ouders vraagt om je te brengen zodat je het spel kunt kopen. Je kijkt bezorgd rond om te zien of het niet uitverkocht is en als alles meezit, sta je vijf minuten later aan de kassa.

Eens je kunt geclassificeerd worden als tiener, gaat het al iets beter. Je kunt de bus al nemen en je raakt sneller aan een baantje en het wordt gemakkelijker om de games te betalen. Eens je volwassen bent, kun je de wagen van je ouders lenen en je kunt al meer werken. Vanaf het moment dat je gaat werken, gaat het echter opnieuw bergaf. Je hebt minder tijd om te gamen, je hebt belangrijkere uitgavenposten en je zult dus minder spellen kopen. Als alles goed gaat, kun je enkele jaren later de traditie verder laten gaan, je kinderen aanzetten om zelfs het magische van het games spelen te laten beleven.

Het maakt echter niet uit hoe oud je bent, of hoeveel games je speelt op een jaar. Het maakt niet uit wat je lievelingsgenre is of van welke console je houdt, het magische moment blijft altijd hetzelfde. Dan hebben we natuurlijk over het moment dat je thuis aankomt, naar je gameplek gaat en dat doosje voor de eerste keer opent. Er komt een magische walm opgestegen uit het doosje die je al meteen doet wegdromen naar de sprookjeswereld waarin ook games plaatsgrijpen, zelfs als ze Manhunt of Carmageddon heten.

De onderdelen van een gamedoosje, een disk en een boekje zijn niets speciaal, het is inkt, petroleum en hout. Materialen die niet zo goed reuken, zelfs niet samen. Toch stinkt een game nooit, de geur altijd hetzelfde, of de game nu gedrukt is door Microsoft, Nintendo of Sony. Daar vind je dan ook een soort magische inbreng, een hoger iets dat elke game speciaal maakt.



08:53  Tweede reclame Star Fox Command
01:38  Gamed Gamekalender Augustus 2006
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (62.163.223.xxx) op 31-07-2006 om 02:24
Klinkt misschien bizzar, maar ik vind mijn gamecube beter reuken dan mijn Xbox 360. Toen deze nog net nieuw was rook ik gewoon het nieuwe. Ook al is het maar wat plastic :9

Master Killer op 31-07-2006 om 02:26 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Of ben ik de enige die zijn gameaccesories ruikt

P-Bwoy op 31-07-2006 om 04:42 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Wat een dieptrieste collumn zeg... Ga je je hierna aftrekken bij Lara Croft? Jeeezzz....

Tuurlijk is het spannend als je een game mee naar huis neemt en voor het eerst in je spelcomputer stopt....... ALS JE 12 BENT! Ik lees me goed in over games maar zorg wel dat ik verhaalspoilers vermijd(Raiden wist ik niks van bijv.) Dit om er zo veel mogelijk van verzekerd te zijn dat de game mij ligt en om gewaarborgd te zijn van kwaliteit. Maar de magie van het gamen? Dat is voor mij met 4 vrienden en een krat bier een hele avond pro evo spelen, of met mn huisgenoot proberen bark at the moon op expert te halen(guitar hero)

Gast (83.118.157.xxx) op 31-07-2006 om 08:15
ehh..p-bwoy, doe ff nie zo triest en praat niet met zulke stoere taal. waarschijnlijk ben jy zo'n ik-ben-de-beste typetje alleen maar omdat je nix voorstelt en wilt opvallen.
zielig hoor...

jelle op 31-07-2006 om 08:52 [Niv: 19 / Exp: 969]
toen ik voor het eerst pokemon speelde (zilver) toen vondt ik het zooooo leuk dat ik er van ging dromen

jelle op 31-07-2006 om 08:53 [Niv: 19 / Exp: 969]
het blijf bij mij altijd magies hoe dat voelde

Gewijzigd door jelle op 31-07-2006 om 08:53

Master Killer op 31-07-2006 om 16:30 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Mij alijd Zelda magie, bij mij zit er gewoon een fealing in de game, het ondekken, wat gebeurt er als....

Gast (85.144.184.xxx) op 31-07-2006 om 20:30
P-Bwoy... de schrijver probeert alleen maar duidelijk te maken dat games ook een vorm van kunst zijn, alleen komt het misschien een beetje kinderlijk over... Ik ben het overigens helemaal met hem eens... Blokjes laten vallen lijkt misschien heel dom, maar tetris is o zo verslavend, en waarom? het zijn maar een paar pixels die op je scherm bewegen, toch blijf je het spelen...

Gast (62.195.189.xxx) op 31-07-2006 om 22:05
Nee, de hardcore gamer, ofwel die zonder leven, kennen spoilers. Die eten, drinken, dromen en schijten games.

Ik vind het leuk om af en toe een spelletje te spelen. Maar ik droom er niet van ofzo. Een beetje raar eigenlijk dat er mensen zijn die dat wel doen....

Master Killer op 31-07-2006 om 22:13 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Ik droom nooit, iedergeval ik weet het devolgende dag niet meer

kebinu op 06-08-2006 om 21:32 [Niv: 1 / Exp: 71]
tja, kan je hebben.

mooi column

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden