Op de Xbox 360 wist Ghost Recon: Advanced Warfighter al grote indruk te maken. Dit was volgens velen pas echt Next-Gen. Het heeft even geduurd, maar nu keert de Ghost Recon reeks dan eindelijk weer terug naar haar PC roots, en hoe!
Het heeft een tijdje geduurd, de nieuwe Ghost Recon voor de PC gamers. De consoles kregen deel twee, maar voor de PC bleef het stil. De game werd meerdere malen uitgesteld om uit eindelijk geannuleerd te worden, tot teleurstelling van de vele fans. Ook op het derde deel in de reeks hebben we langer moeten wachten dan de consolegamers. Gelukkig is dit wachten nu beloond, Ghost Recon Advanced Warfighter kreeg een speciale aanpak gericht op de PC en ik schoof de disk snel in mijn computer.
Alvorens we ons puur richten op de gameplay, kijken we even naar de setting. Het is 2013 en Mexico City wordt overgenomen door rebellen. Pikant detail is het feit dat de president van Amerika net aanwezig was in deze stad. Crisis dus, en daarom worden de Ghosts ingezet. Jij speelt captain Mitchell en hebt de leiding over nog drie andere Advanced Warfighters. Je kunt gebruik maken van het 'Integrated Warfighter System', de modernste technieken die je goed van pas zullen komen. Door middel van je high tech helm wordt je van alles op de hoogte gehouden.
Samen met je ghost team wordt je gedropt in Mexico City, dat door de guerrilla coup totaal verlaten lijkt te zijn. Het uitzicht is werkelijk prachtig en je komt meteen lekker in de sfeer van de game terecht. De gekozen stijl is naar mijn mening echt geweldig, de spanning druipt van deze warme stad af. Op zoek naar je medestrijders wordt je langzaam aan bekend met de controls en je high tech hulpmiddelen. Zo kan je via je helm meekijken met je teamgenoten en krijg je hulp van een onbemand mini helikoptertje, met camera een boord.

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt, is de PC versie op meerdere vlakken verschillend van de consoleversies. De ontwikkeling voor de computerversie is dan ook niet door Red Storm, maar door GRIN gedaan. Deze opmerkelijke keuze van Ubisoft heeft een aantal gevolgen, te beginnen met de view. Je speelt op de PC in First Person, zoals ook in de eerste Ghost Recon. De nadruk voor de PC ligt ook veel meer op het tactische aspect, maar daarover straks meer. Je hebt namelijk nu ook de mogelijkheid om te hurken, liggen of om het hoekje te kijken. Dit ter compensatie van het ontbreken van het cover systeem van de consoles, maar dat zou toch niet goed werken in First Person view.
De vrijheid in bewegen is fijn en zeker nodig in het heetst van de strijd, jammer is wel dat je niet echt kunt springen. Helaas werkt ook het liggen niet helemaal lekker in de buurt van een stoeprand, en daarvan zijn er velen in Mexico city. Hopelijk wordt daar nog wat aan gedaan. Aan de andere kant zal tijdens een echte operatie een super getrainde soldaat ook niet zo snel op de rand van de stoep gaan liggen. Geen onvergefelijke fout dus, maar laten we ons weer richten op de het gedeelte waar Ghost Recon: Advanced Warfighter zeer goed voor scoort, het tactische vlak.
|