Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Review:

The Elder Scrolls IV: Oblivion


Door Roderick op 06-04-2006 om 00:01
Bron: Gamed

The Elder Scrolls III: Morrowind was goed, groot en had een overweldigende hoeveelheid aan mogelijkheden die de speler tegemoet kwamen. Sommige gamers werden afgeschrikt door deze gigantische lading role playing gameplay, anderen werden bijna eindeloos vermaakt door de game. De opvolger, Oblivion, belooft veel meer en veel mooier te zijn dan Morrowind.


Helaas zijn dit niet de enige mankementen aan de game. Laadtijden kunnen lang duren, waarbij het soms zelfs zo is dat de Xbox 360 vastloopt tijdens het laden. Ook stopt de game op bepaalde punten om vervolgens na wat bewegingen voorwaarts of achterwaarts weer in beweging te komen. Ook verdwijnen personages soms in de muren. Naast deze grafische en clipping bugs heeft ook het geluid af en toe wat wazige acties. Mogelijkheden zijn onder andere het vasthangen van een bepaald geluidseffect of het verdwijnen van het geluid in het algemeen. Los van enkele kleine irritaties kan dit de enorme pret in TES IV: Oblivion echt niet verknallen. Toch kunnen de bugs, met name tijdens het reizen over de wereld (waarbij ook de laadtijden een rol spelen), storend zijn.



Los van de eerder genoemde laadtijden, pop-up en bugs is The Elder Scrolls IV: Oblivion een bijzonder mooie game. De eerste keer dat je bij vol zonlicht op een heuvel staat en over Imperial City kijkt is werkelijk bijzonder. Het detail wat er in de bomen, planten, gebouwen, dungeons, ruďnes, steden en ga zo maar door, is gestoken is werkelijk verbluffend. Kleurgebruik is nagenoeg perfect en effecten als HDR (high definition rendering) en bloom (de gloed op alle objecten) maken de game bijzonder levendig. Alle wapens die je in je hand hebt zijn voorzien van de leukste details en ook de vijanden waar je tegen speelt zien er heerlijk overtuigend uit. Ontwerp van de NPC's houdt de hoge standaard in Oblivion hoog. Een enkel puntje van kritiek komt bij de gezichtsanimaties naar voren, soms is namelijk duidelijk te zien wat de gemoedstoestand van een personage is, maar andere keren lijken personages last te hebben van een pokerface. Helaas zorgen deze mooie beelden voor de eerder genoemde laadtijden en pop-up.

Naast de prachtige graphics maakt het geluid een onuitwisbare indruk. Dit dankzij de geweldige aandacht voor detail die de makers van deze game hebben. Hoor de wind suizen, de vogeltjes fluiten, het water stromen, etc. De verschillende weerssituaties worden ondersteund door krachtige effecten die realistisch klinken. Wapengekletter, het geschreeuw van vijanden, de gebeurtenissen in de omgeving, alles is komt absoluut perfect door je speakers. Neem hierbij dat werkelijk alle NPC's een gesproken stem hebben en er ook nog eens gebruik is gemaakt van enkele bekende acteurs om deze stemmen extra overtuigend over te brengen en je hebt perfectie. Al deze effecten worden ondersteund door een prachtige soundtrack die past bij elk moment in de game.



Ik kan wel eeuwig doorgaan over de kwaliteiten van Oblivion, maar ik heb gewoon weer zin om lekker door te gaan en de quests te voltooien die ik nog open heb staan. Je vermaakt je zo lang met deze game dat je je geen seconde hoeft af te vragen of het de 50 of 60 euro wel waard is. Onthoud goed dat je kunt doen waar je zin in het en nergens aan gebonden bent, zo kun je al het positieve uit deze game halen en er een ervaring van maken die je niet snel weer zult zien in een game. The Elder Scrolls IV is de beste RPG die ik in jaren heb gespeeld en ik ben dan ook van mening dat we hier te maken hebben met een vroege kandidaat voor de 'Game of the Year' titel. Heb je The Elder Scrolls IV: Oblivion nog niet in huis en bezit je wel een Xbox 360 of een goede PC, vraag je dan geen moment af of deze game wel de moeite waard is, schaf hem aan en laat je meenemen in de wereld van Tamriel.
Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   98
Graphics   93
Replay   100

Briljant.
95


11:04  Xbox Live co-op met Kameo
00:01  Sterren van Back To Gaya schitteren op screens
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Gast (80.100.164.xxx) op 06-04-2006 om 00:17
eerste! btw mooie game 8)

DanLee op 06-04-2006 om 00:33 [Niv: 18 / Exp: 907]
Leuke game

Gast (81.207.109.xxx) op 06-04-2006 om 08:46
veel te hoge score
Zelf zou ik het een 8/10 gegeven, het is nog geen schim van Morrowind (alhoewel het nog steeds een goede game is natuurlijk). Vreemde dingen die ze eruit gelaten hebben (Speren, je kan niet met staven melee damage doen, je kan niet levitaten) en veel minder quests (zo ga je bij de mages guild nadat je de recommendations hebt, je na elke quest een rang omhoog => als je de recommendations en normale mages guild quests bij elkaar optelt, kom je misschien op de helft van het aantal van Morrowind uit). Hetzelfde geldt voor de rest van de guilds (die ook in aantal zijn geslonken).

Het ergste is eigenlijk nog de scaling system: Vijanden levelen met je mee, waardoor het uiteindelijk er alleen nog maar om gaat wie de sterkste items heeft! Levelen is zinloos geworden! Na een aantal levels worden zwakkere vijanden trouwens, die tot een bepaalde capaciteit meelevelen, vervangen door nieuwe sterkere vijanden (die op een hoger niveau kunnen meelevelen). Zo zit je urenlang dezelfde monsters af te slachten, zonder enige variatie.

Als laatste heb ik niet het idee dat de Oblivion wereld groter is dan Morrowind; Er zijn 16 Oblivion gates, en op elke reis kom ik er wel een twee-drietal tegen
...........................

De serie is aan het afzwakken: Oblivion is zwakker dan Morrowind, Morrowind was zwakker dan Daggerfall (Daggerfall had bijvoorbeeld een enorme landmassa van de echte oppervlakte van Engeland!).

Gast (195.169.69.xxx) op 06-04-2006 om 10:11
Ik ben het slechts ten dele met je eens Gast hierboven.
Toegegeven, het levelen is idd erg irritant, als je zelf hoger gaat en de vijanden gaan met je mee dan mis ik het nut er een beetje van. Maar beter dan Morrowind? Nee, vind ik zeker niet, maar dat is natuurlijk een mening.

Met een 8 zou je Oblivion zeker geen recht doen, kijk alleen maar eens naar de grote replay waarde, de schitterende sounds en de goede gameplay. Een 95 is een mooie score voor een game die je in de greep houdt en voor geruime tijd niet los laat.

Gast (81.207.109.xxx) op 06-04-2006 om 10:44
Oblivion heeft me nu al losgelaten >>
De enige verbetering t.o.v Morrowind is de combat. Toevoegingen als paarden, de mogelijkheid om een huis te kopen, etc., zijn herstelde fouten van Morrowind, bij Daggerfall kon je dat namelijk ook al.
De scaling heeft gewoon 90% van het RPG gedeelte van de game er bruut uitgetrokken. En als je eenmaal sterke wapens hebt gevonden, is de game helemaal niet uitdagend meer en veel te makkelijk. Het levelen zelf heeft dus geen enkel nut: Het hangt volledig af van de items die je vindt.

Daarnaast mis ik de mogelijkheid om lid te worden van de temple en imperial enorm (de hoofstad van de Imperials, maar je kan er niet lid van worden!). En van het feit dat NPC's nu hun eigen weg bewandelingen, merk je maar heel, heel weinig (kost trouwens ook veel rekenkracht; De game zou waarschijnlijk veel vloeiender lopen als ie dat niet had).

Maarja misschien had ik wel te hoge verwachtingen van de game. Het is een goede game, maar nogmaals, hij kan me neit lang boeien door al deze, eigenlijk "rare", toevoegingen en dingen die er opeens zomaar uitgelaten zijn.

yangus op 06-04-2006 om 12:08 [Niv: 2 / Exp: 104]
oblivion heeft wel een mooie cover

Roderick op 06-04-2006 om 12:26 [Niv: 417 / Exp: 20866]
@Gast:
Over het level systeem: er zit wel degelijk meer achter dan alleen het mee-levelen van vijanden. Deze vijanden levelen mee op bepaalde krachten, besluit jij je attributes van deze krachten niet efficiënt te benutten (bij het levelen de optimale keuzes maken voor de toename in bepaalde attributes), dan zullen de vijanden wel degelijk wat pittiger worden en de game dus een uitdaging blijft.

Ik heb in Oblivion de wapens trouwens nooit als een belangrijke factor gezien: oke, het is handig als je een goed wapen hebt, maar ook een wapen met wat mindere 'specs' doet het heel prima als jij de juiste keuzes hebt gemaakt waarin je je personage wilt ontwikkelen.

Oblivion gates ben ik niet zo vaak tegengekomen als jij, misschien omdat jij meer met het ontdekken van het land bezig bent geweest.

thabomb op 06-04-2006 om 16:21 [Niv: 24 / Exp: 1195]
ik ben ook niet zoveel oblivion gates tegengekomen/....

MasterStyle op 06-04-2006 om 16:25 [Niv: 44 / Exp: 2184]
ben er nog geen 1 tegengekomen en heb best wel veel ge-explored.

Gast (81.207.109.xxx) op 06-04-2006 om 17:40
bij de randen van elke stad staat er haast eentje, en niet zov er daarvandaan staat de andere. Misschien moetne jullie wat midner fast travel gebruiken ^^

@Roderick: Je hebt het voer attributen, maar deze krijg je ook wanneer je niet levelt. Als je nooit slaapt kun je bijvoorbeeld Conjuration ook op de max krijgen, terwijl je nog op level 1 zit. Hierdoor wordt het levelen gewoon overbodig, en dus een enorme fout ind e game. Daarnaast, als je "eerlijk" speelt (dus niet wat ik hierboven zei ^^) en gewoon levelt, maken enkel de wapens wat uit (vijanden krijgen zelf ook sterkere aanvallen en meer health, waardoor je ze alleen kunt verslaan als je wapens sterk genoeg zijn).

Gast (81.71.17.xxx) op 07-04-2006 om 02:00
domme vraag, maar kan je hier ook met Live iets mee?

Roderick op 07-04-2006 om 17:59 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Nee, er worden alleen achievements bijgehouden.

Gast (192.168.1.xxx) op 08-04-2006 om 09:48
heeft er iemand de specs van dit spel ik las er over in de PU en volgens mij is het een vet spel.
ik houd wel van first persones en ook van roleplayers dus ...

alvast bedankt

Gast (86.83.108.xxx) op 08-04-2006 om 13:03
Ik ben mischien wel een meissie van 15 en heb ik meestal in mijn consoles een game zitten als hello kitty en al die andere cute shit :D Ik zal en moet deze game op mien pc hebbuhhhhhhhh :D :D :D X- one chick on a mission.

Gast (80.61.117.xxx) op 08-04-2006 om 17:22
Roderick Vos, Je hebt HELEMAAL gelijk! *D Die game is zo vet dat zelfs de domste mensen hier aan verslaaft raken. *D De gameplay en graphics zijn onsettend mooi. :) Bestestha Softworks heeft ECHT haar best gedaan! _O_ Ik hoop dat iedereen dit vind.....
Oja.. MasterSyle als je een ''Gate To Oblivion'' wil zien, Moet je naar Kvatch gaan. Dat is ook de boeling ;)

Gast (81.207.109.x) wat verwacht je dan van een spel dat net zo groot is als Nederland...? Zo uitgebreid kan het ook weer niet zijn (is het eigenlijk wel, maarja boeit niet).

Te goed om waar te zijn! :P 8) ;) :) }>

Gast (81.207.109.xxx) op 09-04-2006 om 19:19
dit spel is niet net zo groot als Nederland O_o waar heb je het over

De tweede Elderscrolls, Daggerfall, was uitgerekend dacht ik iets van 10763 (en ik lieg niet) keer groter dan morrowind -> het was zo groot als Engeland in de realiteit. Oblivion zal ongeveer net zo groot zijn als Morrowind (alhoewel ik daar mijn twijfels bij heb). De game is 16 vierkante Km groot, dus dat lijkt me nogal overdreven om dat de oppervlakte van NL te noemen |(

Daarnaast snap ik je hele punt eigenlijk niet O_o

Gast (81.59.2.xxx) op 09-04-2006 om 21:33
het is een bledder spel en je computer heeft een hele hoogegehuegen hebben anders kan je je het niet spelen ik heb morrowind ook bijna uitgespeeld en oblivionn is een <...>

Ziektes gebruiken ter versterking van je teksten zitten we niet op te wachten - René

Gewijzigd door Rene Groen op 09-04-2006 om 21:55

Gast (80.100.214.xxx) op 10-04-2006 om 07:32
Gast een acht!!! Ben je gek. Toen ik voor het eerst uit de kerkers stapte was ik verbaast dat was voor mij het mooiste game moment ooit. Zo prachtig ongeloofelijk. Ik heb al meer dan 10 uur gespeeld in Oblivion en ik ben nog amper met de main quest begonnen. Een 8 tsss

Gast (81.207.109.xxx) op 10-04-2006 om 18:54
als je Daggferfall en Arena hebt gespeeld, weet je dat dit geen topgame is. En daarnaast krijg ik de indruk dat je alleen maar op de graphics let.

Gast (212.127.184.xxx) op 12-04-2006 om 18:12
OBLIVION IS GEWOON COOL EN DAAR KAN NIKS TEGENOP.
NOEM IS ! GAME DAT BETER IS :( :( :(

Gast (212.127.184.xxx) op 12-04-2006 om 18:13
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ JE KAN NIKS BEDENKEN......
D8 IK AL!!!

Gast (81.207.109.xxx) op 12-04-2006 om 20:10
en dat post je 1 minuut later O_o
Je hebt geen enkel argument om je mening te odnerbouwen, ik weet niet wat voor niveau je doet op school, maar ik zou zo denken dat je alleen de Peuterspeelzaazl hebt afgerond.

Jirachi-Z op 13-04-2006 om 16:07 [Niv: 6 / Exp: 301]
Deze moet ik echt hebben Ik hoop maar dat mijn pc hem aan kan

Gast (.xxx) op 17-04-2006 om 18:21
dit spel is wreed ga hem vandaag nog kopen *D

Gast (84.86.227.xxx) op 16-05-2006 om 20:41
Ik heb dit ook gespeeld en ik kan niet geloven dat ze dit een hogere score dan Super Smash bros melee geven!! :( :( :X :X |( |( |( :r :r :r

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Type:
Game
Releasedatum:
27-04-2007
Ontwikkelaar:
Bethesda Softworks
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media