Ieder vakgebied of ieder onderwerp heeft zijn eigen vocabulaire, zo ook het Gameswereldje. Vandaar dit handige Games Woordenboek, dat in delen verschijnt op Gamed. Hier vind je het overzicht van de delen die al verschenen zijn. Ben je dus een woord vergeten, moet je hier zijn.
V
Virtual Reality (de, Eng., vurtsjoeal ri-jelletie). "Gesuggereerde, onechte" werkelijkheid, vaak afgekort tot VR. De persoon wordt aangesloten op een door de computer opgebouwde werkelijkheid. Dit gebeurt vaak door het opzetten van een brilachtig apparaat, die de persoon in kwestie volledig afsluit van de echte werkelijkheid, en de persoon alleen maar beelden en geluiden uit de virtuele werkelijkheid laat ervaren. De techniek werd ook gebruikt voor games, maar dat was geen succes omdat de speler er misselijk van werd. Tegenwoordig wordt de techniek gebruikt door psychiaters die hun patiënten van fobieën als hoogtevrees en pleinvrees af proberen te helpen.
Visual Effects (de, Eng., vizual effekts). De visuele effecten, met andere woorden de effecten die je ziet met je ogen. Speelt een zeer belangrijke rol in games.
V-Sync [de]. Afkorting voor Verticale Synchronisatie. Een optie op de PC, als deze is ingeschakeld probeert het spel je framerate gelijk te laten lopen met je refreshrate, waardoor het spel meer soepel loopt. Niet elke PC is echter snel genoeg voor verticale synchronisatie.
|