Streamline Studios, velen van jullie zal die naam niets zeggen, maar toch heeft een aantal van jullie al door hun creaties heen gelopen zonder het te weten. Streamline Studios heeft namelijk voor verschillende games gedeeltes ontworpen, zoals een map voor Unreal Tournament 2004. Nu zijn ze bezig met hun eigen game: HoopWorld, en daarom mocht ik, in naam van Gamed, de studio bezoeken.
De Nederlandse gamemarkt is nog niet zo groot, maar groeit wel. Streamline Studios is ook een Nederlands gamebedrijf. Daarom vroeg ik ze naar hun visie op de Nederlandse game-industrie. Volgens hen groeit de gamemarkt wereldwijd en het blijft groeien, Nederland groeit dus mee. "Het is wel jammer dat veel Nederlandse bedrijven, zoals Guerrilla worden over gekocht. Wij willen dat niet, wij willen voor iedereen werken, dat is leuker." Aldus Sabine.
Nu we het toch over Guerrilla hadden, leek het me optimaal om hun mening over het bedrijf te vragen. Beknopt antwoordde de woordvoerster: "Ik vind het erg jammer dat ze door Sony zijn over gekocht, maar ze maken wel erg mooie games. Ook hun mensen zijn erg aardig, ik heb ze wel eens ontmoet. Al bij al een leuk bedrijf."
De vragenronde was voorbij en ik kreeg een rondleiding, leuk! We kwamen langs een vrijwel lege ruimte met wat matrassen. Later willen ze daar computers neerzetten, maar nu is het nog een slaapruimte voor feestjes of voor als ze een deadline moeten halen. Games ontwikkelen is dus duidelijk een hard beroep. Daarna kwamen we langs wat kantoortjes van belangrijke personen en de "chillruimte". Daar stond een bank met een Xbox 360, waar ze even lekker konden gamen als ontspanning.
Ook kwamen we nog even langs een zaal waar ze wat filmpjes liet zien van HoopWorld. De mooie buitenomgevingen vielen me meteen op, net als de verschillende personages. Leuk om daarbij te vertellen is dat sommige personages zijn geïnspireerd op mensen van het bedrijf. Uiteindelijk kwamen we bij de hal waar geprogrammeerd werd. Daar stonden allemaal computers waar mensen achter zaten te werken. Sabine vertelde dat die gek waren, en de testers nog gekker.
|