Streamline Studios, velen van jullie zal die naam niets zeggen, maar toch heeft een aantal van jullie al door hun creaties heen gelopen zonder het te weten. Streamline Studios heeft namelijk voor verschillende games gedeeltes ontworpen, zoals een map voor Unreal Tournament 2004. Nu zijn ze bezig met hun eigen game: HoopWorld, en daarom mocht ik, in naam van Gamed, de studio bezoeken.
Ten eerste vroeg ik haar waarom ze nou ineens die overstap van Out Sourcen naar een eigen game maakten, want dat is geen kleine verandering, maar uiteindelijk wel logisch voor hen. Ten eerste is Out Sourcen natuurlijk veel van hetzelfde en is het natuurlijk veel leuker om je eigen creaties, onder je eigen naam te zien verschijnen. Daarnaast hadden ze genoeg mensen, genoeg geld, et cetera. Dan ligt het voor de hand.
Maar waarom dan een basketbalspel, vroeg ik me af, dat is heel anders dan hun voorgaande projecten. Maar de reden daarvoor was dat ze een simpel spelletje wilden. Een spelletje dat je met een paar knoppen kon besturen. En basketbal is over de hele wereld ook nog eens vrij populair. Lekker simpel en ook nog eens populair, perfect voor hun game dus.
Maar waarom dan voor de Xbox 360? Ze hadden hun game al aan verschillende uitgevers laten zien, Atari, EA, Ubisoft. Ze vonden het allemaal wel een leuk spelletje, maar ze wisten niet wat ze er mee moesten, ze wilden het niet uitgeven. Totdat ze bij Microsoft kwamen, die konden er wel wat mee, het is namelijk perfect voor de Xbox Live Arcade.
Het is natuurlijk wel leuk, zo'n basketbalspelletje, maar we hebben er al zoveel gehad, dus hoe onderscheidt het zich van de massa? Ten eerste is HoopWorld heel arcade, maar dat zijn meer basketbalspelletjes zoals NBA Jam. Het heeft ook een heel cartoony stijl, dat zijn we niet gewend van basketbalgames. Daarbij komt nog dat de omgevingen niet in een stadion of iets dergelijks zijn, het zijn mooie sfeervolle buitenomgevingen. Het klonk allemaal erg goed. Maar eerst maar de vragen afronden.
Ik vroeg wat we in de toekomst nog meer van Streamline Studios mogen verwachten, en ik kreeg een antwoord wat ik niet had verwacht. Ten eerste willen ze natuurlijk verder gaan met Out Sourcen, het wordt steeds belangrijker. Maar ze willen ook dingen doen buiten de game-industrie, ze hebben ook al veel ideeën. Vanzelfsprekend ook nog dingen rondom HoopWorld, maar ook rondom film en televisie. Volgens hen kan Hollywood nog veel van de game-industrie leren.
|