Als ik je nu een game in handen geef die je gedurende enkele weken of zelfs maanden mag spelen, koop je deze game dan na deze periode als je er geen toegang meer toe hebt? Het is een vraag die gesteld werd in relatie tot Xbox Game Pass en waar Microsoft nu een ander antwoord op geeft in vergelijking met vijf jaar geleden.
In 2018 liet het hoofd van de Xbox divisie, Phil Spencer, weten dat Game Pass zorgde voor sterkere verkopen. Als voorbeeld noemde hij destijds Forza Horizon 4, een racegame waar je toegang toe kreeg via Xbox Game Pass, waarna je volgens hem meer verkopen realiseert.
Of de cijfers inmiddels anders bewijzen is onbekend, wel komt Microsoft nu terug op deze uitspraken. In documentatiestukken over de Game Pass service, hetgeen is ingestuurd om de Britse Competition and Markets Authority te overtuigen van de Activion Blizzard overname, is te lezen dat het het plaatsen van games binnen een abonnementsservice de verkoop van games juist schaadt.
quote: "Microsoft also submitted that its internal analysis shows a [redacted]% decline in base game sales twelve months following their addition on Game Pass."
|