Het is alweer tien jaar geleden dat Tomb Raider uitkwam. Lara Croft werd een icoon die door gamers werd aanbeden. De delen die erna kwamen waren echter steeds een stukje minder, maar toch komt er weer een nieuwe Tomb Raider game. Is dat nu zo verstandig?
Deze vraag stelde het team zich anderhalf jaar geleden ook. Simpelweg Lara Croft in een nieuwe setting plaatsen was niet langer voldoende en zou de doodsteek van de Tomb Raider reeks gaan worden. Er moest wat veranderen, en dat nemen ze zeer serieus.
Om er zeker van te zijn dat er niet teruggegrepen zou worden naar oude denkwijzen werd het oude ontwikkelteam ontslagen. Core Design mocht hierdoor op zoek naar een ander project en Chrystal Dynamics werd in huis gehaald. Deze studio is onder andere bekend van Hitman en Deus Ex. Ze zijn begonnen met ieder deel uit de Tomb Raider reeks opnieuw te spelen. Vervolgens hebben ze reviews gelezen, gesproken met fans en onderzoek gedaan naar de kritische factoren die bij de vorige games gegeven werden. Tevens werd Toby Gard weer aangetrokken, de oorspronkelijke bedenker van Lara Croft. Hij zal als lead character designer binnen het project fungeren.
Volgens Toby Gard moet de reeks terug naar datgene waar het goed in is. Niet langer zwerven we door steden waar we helemaal geen Tomb Raider gevoel bij hebben, maar we gaan terug naar de locaties waarmee de serie populair is geworden: de bergachtige en exotische locaties van de wereld. In totaal zijn er acht verschillende locaties in de game verwerkt; aan afwisseling dus geen gebrek. Niet langer wandelen door een weinig aansprekend Parijs wat bij Angel of Darkness het geval was, in plaats daarvan reizen we af naar Afrika en de zuidelijke puntjes van Amerika.
Natuurlijk is er geen Tomb Raider game zonder verhaallijn en op dat gebied kent dit nieuwe deel dan ook geen verandering. Het verhaal is meer een kapstop om de game aan op te hangen, in ieder geval voor het gedeelte wat tot nu toe naar buiten is gebracht. Veel wilde de ontwikkelaar er namelijk nog niet over kwijt.
Mevrouw Croft is op zoek naar de restanten van een oude beschaving uit Peru. Natuurlijk ben je daarin niet de enige: ook een rijke zakenman ziet de winstwaarde wel in van deze restanten. Verder is aangegeven dat een oude vijand weer zijn opwachting zal gaan maken, waaruit we kunnen herleiden dat Tomb Raider: Legend teruggrijpt naar oude glorietijden. Het blijft overigens niet bij één verhaallijn, aangezien ook een tweede aanwezig is. Hierin wordt verteld hoe Lara Croft een ontwikkeling mee heeft gemaakt tot aan dit avontuur. Of deze twee verhaallijnen chronologisch lopen of door elkaar verteld worden is helaas nog niet bekend.
Lara zelf is ook onder handen genomen. Zo zijn haar borsten verkleind waarmee ze ook vrouwelijke gamers aan moet spreken. Daarnaast hebben de ontwikkelaars ervoor gezorgd dat ze beter te besturen is. Hierdoor moeten Lara en de gamer één worden en hoeven we niet langer te worstelen met een onhandige besturing.
|