Het is alweer tien jaar geleden dat Tomb Raider uitkwam. Lara Croft werd een icoon die door gamers werd aanbeden. De delen die erna kwamen waren echter steeds een stukje minder, maar toch komt er weer een nieuwe Tomb Raider game. Is dat nu zo verstandig?
Mocht je over een rotswand klimmen dan zal dit ook aan haar uiterlijk te zien zijn. Zo zal ze beschadigingen oplopen, bijvoorbeeld sneetjes in haar benen. Verwacht geen luguber bloedtafereel, maar het geeft aan dat ook over de kleine details is nagedacht. Tevens droogt kleding bijvoorbeeld als je uit het water komt. Even in het oog van de zon staan heeft dus ook invloed op het drogen van je kleding.
Om niet alles zelf te hoeven verzinnen jat mevrouw Croft ook wat bewegingen uit andere games, waaronder de 'close combat moves'. Als je bij een vijand staat gaat het beeld over in slowmotion en krijgen we de kans om de vijand via een toetsencombinatie uit te schakelen. Tevens worden deze combinaties toegepast bij cutscènes, iets wat we bijvoorbeeld kennen uit Resident Evil 4. Een filmpje start en door zo snel mogelijk de juiste knoppen in te drukken zorgen we ervoor dat ze bijvoorbeeld niet onder een rotsblok komt te liggen.

Tomb Raider leende zich er uitstekend voor om één keer te spelen. De replay waarde was meestal niet zo hoog, want eenmaal het spel doorgelopen te hebben zal je het niet snel nog eens doen.
Met Tomb Raider: Legend is ook hierin verandering aangebracht, levels zijn namelijk op meerdere manieren door te lopen. Niet meer een rechtstreekse lijn van punt A naar B, maar zelf je weg bepalen door keuzes te maken. Let er dan uiteraard wel op dat je de nodige geheimen zult laten liggen, het loont dus de moeite om het spel later nog eens op te pakken en de andere gang te nemen.
Onderzoeken is natuurlijk niet het enige wat we van de Tomb Raider games gewend zijn. Er moet ook gevochten worden en dat was een zorgenkindje in de vorige delen. Met weinig richtwerk en de vinger aan de schietknop kwamen we de levels wel door zonder hier al teveel uitdaging in te vinden. In de huidige gamecultuur is dit 'not done' en dat realiseert ook de ontwikkelaar zich maar al te goed. Met gericht schieten is voordeel te behalen, waarbij richten op het hoofd meer uithaalt dan een kogel in een teen. Tevens is mevrouw Croft nu in het bezit van granaten en rookbommen, en door games als Call of Duty 2 weten we welke voordelen daarmee te behalen zijn.

We kunnen dus concluderen dat de ontwikkelaar er alles aan doet om Lara Croft weer op de kaart te zetten. De fouten zijn uitgebreid bestudeert en er wordt veel zorg en aandacht besteed aan deze kritische punten. Door het aantrekken van Toby Gard is er ook een man binnen het team die met liefde werkt aan zijn eigen kindje. Of het publiek dit kindje ook met liefde in de armen zal sluiten zal afhangen van de ontwikkelaars. Weten ze hun beloften in te willigen of krijgen we te maken met een wanproduct die prima aansluit bij het laatste rijtje Tomb Raider games?
PlayStation 2, PC en Xbox bezitters kunnen vanaf 7 april antwoord krijgen op deze vraag. PlayStation Portable en Xbox 360 bezitters moeten wat langer wachten, voor hun staat Tomb Raider: Legend gepland voor ergens in het tweede kwartaal.
|