Namco heeft met Soul Calibur en Tekken twee winstmakende Beat-'Em-Up's in huis. Dat is echter niet genoeg voor Namco, de studio's achter Tekken en Soul Calibur hebben enkele veteranen samen gezet om te werken aan Urban Reign, de nieuwste vechtgame van Namco. Met Urban Reign wil men echter iets nieuws proberen, en of dat gelukt is, lees je in onze review.
Naast de gewone aanvallen is er ook nog een Special Attack (SPA) die snel uit te voeren is door driehoekje en cirkeltje in te drukken. Deze wordt echter te veel gebruikt naar mijns inziens en de SPA verstoort daardoor de balans, zeker omdat hij moeilijk te ontwijken is. Gelukkig is hij niet op alle momenten bruikbaar, je SPA bar moet voldoende gevuld zijn. Dat gaat echter redelijk snel want door slagen uit te delen, te ontwijken of gewoon te incasseren wordt hij bijgevuld.
Het ontwijken in deze game is zeer realistisch, het draait allemaal rond timing. Je moet net voor de uitvoering in de juiste richting drukken zodat je de tegenstander ontwijkt of een countermove uitvoert. Je bent natuurlijk niet altijd veilig als je een tegenstander ontwijkt. Zo kan het zijn dat de tegenstander je countermove ontwijkt of dat één van zijn handlangers je in de rug kan aanvallen, maar dat zijn allemaal dingen die ook in een echt gevecht zouden gebeuren.

Dat ontwijken is trouwens zeer belangrijk want sommige tegenstanders kun je onmogelijk verslaan zonder de vijand te ontwijken, dat veroorzaakt echter wel een hoge moeilijkheidsgraad na een tiental missies wat minder sterke gamers zeker zal afschrikken. Gelukkig zullen doorbijters alles snel onder controle hebben, je leert namelijk beter vechten door het spelen.
De AI van de vijanden is nogal wisselvallig. Op sommige momenten zullen ze rustig toekijken terwijl jij op iemand zit te slaan terwijl ze vijf minuten later perfect samenwerken om een onbreekbare combo uit te voeren die je een kwart van je gezondheid laat verliezen. Daarom moet je altijd proberen te ontwijken of je verliest binnen de kortste keren. Van sommige gevechten, zoals die tegen Jake, zul je echt genieten door de goede AI van de tegenstander. Tegenstanders zoals Golem aan de andere kant, zijn veel stommer om tegen te vechten. Hij is niet origineel en veel te sterk, en dan komt hij ook nog eens enkele keren terug.
De gevechten variëren van het verslaan van alle vijanden tot het verslaan van één bepaalde vijand of het verslaan van de vijanden binnen een bepaalde tijd. Soms zal je ook iemand moeten verdedigen of de benen breken van je tegenstander. Dat is alles wat je gedurende de honderd (korte) missies van de Story Mode zult doen, en later ook nog eens in de multiplayer en de Challenge mode. Dat is repetitief denk je natuurlijk, maar door de nieuwe bewegingen die je leert en de steeds moeilijker wordende vijanden blijft het spel spannend.
Na elke missie krijg je een bepaald aantal vaardigheidspunten. Die kun je toekennen aan acht verschillende statistieken zoals High Endurance en Grapple Strength. Hoe meer punten je toekent aan een attribuut, hoe beter dat wordt. Tegen het einde van de honderd missies, kun je al deze attributen gelukkig maximaliseren, maar in het begin zul je zorgvuldig moeten kiezen welke je als eerste wil optimaliseren.

Na dertig missies krijg je ook hulp tijdens missies. Je trekt er mijn zijn tweeën op uit waardoor je ook Double Team aanvallen kunt uitvoeren. Desondanks zal de game niet gemakkelijk worden, zelfs met goede samenwerking tussen de twee personages blijven de gevechten uitdagend. Je krijgt tegenstanders voorgeschoteld die je nooit alleen zou aankunnen. Vanaf dan wordt samenwerken ook veel belangrijker.
|