Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
21 September 2020 
(0) 
(0) 
(10) 
20 September 2020 
(3) 
(8) 
(6) 
(0) 
19 September 2020 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
(3) 
18 September 2020 
(6) 
(2) 
(3) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
17 September 2020 
(0) 
(2) 
(4) 
(17) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(4) 
16 September 2020 
(9) 
(1) 
(20) 
(0) 
(4) 
(4) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(3) 
(12) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
15 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(14) 
14 September 2020 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(16) 
13 September 2020 
(12) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2020 
(0) 
(0) 
(4) 
(11) 
(5) 
(0) 
(1) 
11 September 2020 
(2) 
(1) 
(6) 
(1) 
(9) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(8) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 September 2020 
(0) 
(8) 
(3) 
(4) 
(5) 
(1) 
(2) 
(10) 
(0) 
(4) 
08 September 2020 
(8) 
(2) 
(0) 
(0) 
(21) 
(6) 
07 September 2020 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
06 September 2020 
(19) 
(0) 
05 September 2020 
(7) 
(0) 
(0) 
04 September 2020 
(0) 
(0) 
(18) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 September 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
02 September 2020 
(4) 
Tony Hawk's Pro Skater 1+2
Realms Deep: Dag 2
NBA 2K21
Realms Deep: Dag 1
Review:

Final Fantasy VII Remake


Door Joni Philips op 13-04-2020 om 15:34
Bron: Gamed

Fans van het oude Square beleven momenteel hun hoogtijdagen. Meer dan twintig jaar na de originele release, en meer dan tien jaar na de teaser van de remake kunnen we nu opnieuw aan de slag met Final Fantasy VII. In de PlayStation 4 game Final Fantasy VII Remake – het eerste deel van de vernieuwde Final Fantasy VII saga – keren we terug naar Midgar voor een nieuwe blik op één van de meest iconische steden uit de gamegeschiedenis.

Dat Midgar zul je nu ook veel beter leren kennen dan in het origineel. Square-Enix focust zich in Final Fantasy VII Remake alleen op de gebeurtenissen die daar plaatsvonden, wat natuurlijk maar een fractie van de totale speeltijd in het origineel was. In de originele versie zal zelfs een trage speler op minder dan tien uur Midgar kunnen verlaten. Het zou maar wat armzalig zijn moest deze remake op dezelfde tijd uit te spelen zijn, maar dat is gelukkig ook niet zo. De game volledig doorspelen zal je eerder dertig uur kosten, en dan mag je nog eens tien tot twintig uur bijtellen om de game echt af te ronden met onder andere de Hard mode en het verslaan van de ultieme vijand. Een pak langer dus, en dat zorgt ervoor dat elk element uit het origineel wat meer tijd krijgt om te ademen. Denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen van Mako Reactor 1, de absolute start van het spel. Zowel in deze versie als het origineel wordt er de nodige tijd besteed aan de infiltratie, maar in deze Remake komen ook de gevolgen naar voren. Daarbij heeft het ontwikkelteam zijn best gedaan om dit over te laten komen als een echte terreuraanslag. De speler krijgt de ravage zonder filter voorgeschoteld, iets wat toch een stevige indruk nalaat.


Ook de personages profiteren sterk hiervan. Er gaat meer aandacht naar de leefwereld van Aerith, het tragische verhaal van Jessie, … Door het algemene verhaal te vertragen gaat er meer aandacht naar hen, wat hen echt tot leven doet komen. Is Aerith in het origineel bijvoorbeeld niet meer dan die ene spoiler, dan is ze nu een halve moeder Theresa die het plaatselijke weeshuis opvrolijkt met haar acties. De wereld zelf is nog verder verrijkt met enkele nieuwe namen, zoals Madam M en Andrea Rhodea van de Honey Bee Inn die Cloud en co helpt om Don Corneo te bereiken. Ondanks het feit dat ze maar kort aanwezig is, weet ze toch een stevige indruk na te laten. Hierbij dient gezegd dat niet alle nieuwkomers thematisch even succesvol zijn, zoals bijvoorbeeld de SOLDIER Roche die misschien eerder kandidaat is om de hoofdrol op te nemen in DmC: Devil May Cry. Dit soort karakters zijn echter een klein probleem in een game die echt scoort met het opentrekken van het verhaal. Hier en daar had men wat kunnen stroomlijnen, maar het resultaat is een succesvol eerbetoon aan een klassieker. Het wordt nu simpelweg een kwestie van dit door te trekken naar de volgende edities.

Dat enthousiasme hebben we ook over het visuele. De kans is groot dat het volgende deel van Final Fantasy VII grafisch nog een stap verder zal gaan – die verschijnt heus niet meer op de PlayStation 4 – maar het gevoel is nu al overweldigend. Het openingsfilmpje was zo betoverend, een gevoel dat ik eigenlijk niet meer heb gehad sinds die eerste keer MotorStorm op de PlayStation 3. Meteen krijg je het gevoel in een echte wereld te stappen, iets wat later alleen maar versterkt wordt wanneer je door Midgar loopt, zeker in nasleep van de ontploffing van Mako Reactor 1. Ook de Honey Bee Inn is een spectaculair uitzicht, het lijkt net de Moulin Rouge. Aan de andere kant zien we dat er minder aandacht is gegaan naar eindeloze corridors en verlaten snelwegen, maar opnieuw is dat een opoffering die niet opweegt tegen het gevoel dat deze Remake opwekt wanneer het wel goed gaat. Dat is ook iets dat terugkeert bij de personages, langs één kant heb je een NPC wiens snor niet beweegt terwijl zijn lippen dat wel doen, maar langs de andere kant heb je dan Tifa die echt lijkt te leven. Je wil eigenlijk Cloud een mep geven omdat hij haar zo slecht behandelt want zelf zou je dat niet doen.


Al rondlopend door Midgar zul je ook vaak vijanden zien rondlopen. Voorbij zijn namelijk de tijden van random encounters, waardoor ook de overgang vlot verloopt. Overschakelen van rondlopen naar gevechten verloopt zonder onderbreking. Ook de gevechten zijn danig geëvolueerd, zelfs ten opzichte van andere real-time Final Fantasy games. In de eerste plaats heeft elk karakter toegang tot enkele basis mogelijkheden: denk aan een simpele aanval, een dodge en een block move. Deze zijn de basis van je repertoire. Elk karakter – waarbij je eigenlijk zoveel mogelijk moet wisselen – beschikt daarnaast nog over een speciale mogelijkheid. Bij Tifa is dat bijvoorbeeld een krachtige aanval die opbouwt naarmate je deze gebruik, voor Barrett een extra krachtig schot en voor Cloud de mogelijkheid om over te schakelen naar 'Punisher Mode' waarin hij harder uithaalt met zijn zwaard. Qua arsenaal is dat natuurlijk heel beperkt, maar terwijl je aanvalt en rondloopt bouw je 'ATB' op. Hiermee krijg je dan toegang tot een menu van extra aanvallen. Denk aan speciale vaardigheden zoals een extra krachtige zwaardaanval, magie en het gebruik van items. Elke actie die een stap verder gaat dan een gewone aanval vereist dus even opladen, iets waaraan je moet wennen. Aangezien de computergestuurde karakters geen ATB gebruiken, is het ook goed om regelmatig van karakter te wisselen. Het ene karakter kan misschien niets speciaal doen, maar het andere is ondertussen volledig opgeladen.

Het openen van het menu vertraagt de tijd danig zodat je de kans hebt om de juiste actie te kiezen, maar het uitvoeren van een actie vereist ook tijd! En dat is iets waarmee je absoluut rekening moet houden, zelfs op Normal wordt de game hierdoor namelijk een goede uitdaging. Als je bijvoorbeeld jezelf wil genezen, dan is dat geen instant actie. Alles heeft een zekere uitvoeringstijd, en die kan gemakkelijk worden doorbroken door vijanden. Als je bijvoorbeeld Cure wil casten, maar de vijand onderbreekt je, dan ben je de ATB en de Mana Points kwijt zonder dat de spreuk is uitgevoerd! Je kunt dan ook plots in een zeer benarde situatie belanden. Hoewel er is overgeschakeld naar een realtime vechtsysteem, zul je dus eigenlijk goed moeten nadenken over wat je elke 'beurt' doet. En dat volgt eigenlijk een redelijk duidelijk pad: zorg ervoor dat de vijand je niet te veel schade kan toebrengen, zoek openingen in zijn aanvalspatroon en sla hard toe wanneer deze opening zich stelt. Als je hard genoeg toeslaat, dan gaat de vijanden 'staggeren' zoals in Final Fantasy XIII. Dit is het moment om helemaal los te gaan want de vijand kan tijdelijk niet vechten terwijl jij extra schade uitdeelt. Er komt hierbij ook wat extra strategie kijken want de conditie voor het 'staggeren' verschilt tussen vijanden.


In de gewone confrontaties kun je eventueel nog gewoon alles op brute kracht doen, hoewel dat je nodeloos gezondheid zal kosten en jezelf genezen buiten gevechten is veel te omslachtig. In de frequente baasgevechten is het echter onmogelijk om te winnen met deze strategie tenzij je terugschakelt naar Easy. Af en toe is het vervelend welke perfectie vereist is in je acties aangezien deze baasgevechten vaak gewoon te lang duren, zodat herbeginnen geen prettige ervaring is, maar wanneer het klikt is het fantastisch. Een eerste poging om Reno te verslaan bijvoorbeeld werd een complete vernedering, een tweede ging al bijna even slecht. Een derde poging wanneer het duidelijk werd dat ik veeleer op de counteraanval moest werken ging echter moeiteloos. Het is echt een kwestie van eerst leren hoe je een gevecht moet aanpakken om het daarna uit te voeren. En dat vereist dat je eigenlijk alle karakters perfect onder de knie krijgt, en op de juiste momenten wisselt.

Zelfs de juiste verdeling van Materia en de keuze van je wapens speelt een rol. Bij de wapens zien we dat elk wapen van een personage een eigen rol speelt. Cloud's Buster Sword is bijvoorbeeld een allround zwaard, terwijl Nail Bat voor meer critical hits zorgt. Geen van de wapens is echt sterker dan het ander, het heeft gewoon een andere toepassing. De upgrades die je verdient voor je wapens, worden zelfs gelijkmatig over alle wapens verdeeld. Je kunt dus gerust focussen op één wapen gedurende het hele spel, maar voor bepaalde bazen wisselen omdat daar een andere keuze beter aansluit op de speelstijl. Het opzet van Materia is ook aangepast, onder andere om het systeem toegankelijker te maken en om meer vrijheid te geven aan de speler. Je kunt Materia snel wisselen zodat je zelf kunt kiezen hoe dit aan te pakken.
Beoordeling
90
Final Fantasy VII Remake is een duidelijke aanrader. De game heeft zijn problemen in bepaalde filler-segmenten, maar het is tegelijkertijd een ode aan één van de grootste gameklassiekers – denk aan herwerkte versies van de oude nummers – en een vernieuwing die een verouderd genre naar een fantastische toekomst brengt. Of Final Fantasy VII Remake echt een klassieker kan worden zoals het origineel, zal grotendeels afhangen van hoe de volgende delen zullen verlopen, maar op dit moment wil ik niets liever dan in het volgende deel springen.


15:00  NBA 2K20 eert Kobe Bryant in MyTeam
11:44  Speel als de paus in The Pope: Power & Sin
 Reacties (25)
 Pagina: 1
Gast (78.23.49.xxx) op 13-04-2020 om 15:59
Een score van 90 voor een game met problemen en maar deel 1 tegen de volle mep.
???

Gast (92.108.244.xxx) op 13-04-2020 om 16:01
Geweldige game :) De combat & personages zijn top uitgewerkt!

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2020 om 16:17 [Niv: 1172 / Exp: 58584]
@Gast (78.23.49.xxx): Zonder problemen had ik hem gerust een 100 gegeven.

Gast (78.23.49.xxx) op 13-04-2020 om 16:29
@ joni.tja fanboys he

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2020 om 16:30 [Niv: 1172 / Exp: 58584]
Nee, dat is hoe reviews werken. Een game zonder problemen krijgt een 100. Het zou nogal erg zijn moest een game perfect zijn en een lager cijfer krijgen.

Gast (86.83.64.xxx) op 13-04-2020 om 17:18
Geweldige game _O_

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-04-2020 om 17:47 [Niv: 725 / Exp: 36269]
@ Gast (78.23.49.xxx)
Heb je de game überhaupt gespeeld? Oprechte interesse aangezien je wel een duidelijk standpunt inneemt waarbij ik me afvraag of deze op eigen ervaringen berust.

Gast (78.23.49.xxx) op 13-04-2020 om 18:38
Neen rene, ga geen 60 euro betalen voor deel 1 van de zovelen, maar wat ik in andere commentaren hoor is framedrops, texture loading problemen, en natuurlijk het feit dat dit gn complete game is, dus 90 is er dan los over, en jullie doen gewoon weer aan de hype mee.

Joni Philips (Eindredacteur) op 13-04-2020 om 18:48 [Niv: 1172 / Exp: 58584]
Alleen games kopen die geen sequel krijgen wordt ook maar saai hoor.

Gast (213.208.215.xxx) op 13-04-2020 om 19:05
@Gast .23.49. Ik speel de game nog maar het is geweldig. En wat zeur je nou over dat het geen complete game is. De wereld is zo groot dat ze het wel hebben moeten opdelen in 3 delen. Deel 1 is 60 euro meer dan waard. Ik heb vrijwel geen framedrops gezien en die worden ook niet genoemd in de reviews die ik heb gelezen. En texture loading momenten zijn wel af en toe aan de orde, maar dat is dan ook de reden waarom het geen 10 is, maar een 9. Want er zitten heel veel kwaliteits handelsmerken van Square Enix wat je geen andere developer zo ziet na doen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-04-2020 om 19:22 [Niv: 725 / Exp: 36269]
@ Gast (78.23.49.xxx)
Eigenlijk precies wat ik dacht. Je richt je op de negatieve aspecten van een game die een Metacritic score heeft van 87. Het is prima die mening te hebben, het is alleen jammer dat je jouw mening voor waarheid aanneemt en ons afschildert als 'fanboys' en 'meedoen aan de hype'. Zegt gelukkig meer over jou dan over ons

Gast (213.127.66.xxx) op 13-04-2020 om 19:23
Ken genoeg triple A games die uit te spelen zijn in 10 uur. 60 euro voor deze game geeft je genoeg speelplezier

Redneckerz (Redacteur) op 13-04-2020 om 21:06 [Niv: 224 / Exp: 11184]
Digital Foundry wist te melden dat de game technisch uitzonderlijk goed in elkaar zit als het om framerates gaat.

Wel vonden zij dat de game na het eerste gedeelte een drop in kwaliteit lieten zien, waar texturen veel te laat inladen en soms ook van een erg lage kwaliteit zijn. Dit was getest op verscheidende modellen PS4 en PS4 Pro, met SSD en met HDD.

Een echte verklaring voor dit gedrag kon niet gevonden worden. Veel dingen zijn met een patch op te lossen, maar het was inderdaad opvallend hoe de game visueel verandert na dat eerste gedeelte.

Visueel kan de game dus consistenter naar mijn idee.

Op zijn best kijkt de game visueel wel met 1 oog naar de nieuwe generatie, en ook de gameplay zit zeker snor. Er is dus veel te vinden in VII Remake, maar de kartelrandjes mogen niet onbenoemd blijven.

miknic op 13-04-2020 om 22:13 [Niv: 39 / Exp: 1927]
@ Gast (78.23.49.xxx) Alleen omdat het jouw mening is, zegt niet dat je gelijk hebt.

Gast (85.149.1.xxx) op 13-04-2020 om 22:50
Idd @gast 213 de ervaring van deze game verantwoordt de aankoopprijs meer dan genoeg. Ook als je de hele productiewaarde in acht neemt, kan je echt niet zeggen dat het 40 euro had moeten zijn of dat het geen 60 euro waard is. Spellen als uncharted en last of us en die van quantic dream zijn ook maar tussen 10-15 maar fantastische ervaringen.. .tja dan moet je lekker fifa of call of duty gaan kopen. Dan kan je oneindig online grinden.

On topic: de reviewer had de muziek nog wel wat meer in het zonnetje kunnen zetten: wat een fantastische soundtrack. Nog boven verwachting zelfs, op de manier hoe ze dezelfde themes in veel verschillende uitvoeringen voorbij laten komen. Soms blijf ik gewoon even staan om de track nog een keer voorbij te laten komen. Echt goud!

De framedrops geen last van trouwens maar die textures... Tja... Dat is wel echt heel pijnlijk zichtbaar soms. Of ze laden te laat of sommige dingen zien er gewoon écht uit als ps2/ps3 (deur apartement iemand?) maar goed, kan er mee leven als de rest er als een pareltje uitziet!

Gast (95.96.7.xxx) op 14-04-2020 om 09:45
Prima review, wel eens met de gast hierboven vwb de muziek. Dat is echt een essentieel onderdeel van deze FF en had iets meer toegelicht mogen worden.

Gast (95.96.161.xxx) op 14-04-2020 om 12:48
Eens met de heren hierboven! De muziek was echt essentieel!

Gast (85.148.140.xxx) op 14-04-2020 om 14:25
Vond het een beetje een teleurstelling en een ook duur voor het aantal speel uren.

Vraag me ook echt af hoeveel delen er komen als ze 2 tot 3 uur hebben opgerekt tot ong. 40 uur game, 6 7 of 8 delen??

Klinkt als een beetje geldklopperij van een studio die in 2015 aankondigde dat er een remake kwam en in 2020 een product levert wat visueel op zn tijd slechter is dan FFXV.

Ik wacht wel tot de volgende delen in de korting gaan voordat ik verder koop.

Dit was 1 van de grootste miskopen op de ps4 in tijden ondanks dat ik een groot fan ben en delen 7, 8, 9, 10, 10-2 12, 13, 13-2, 13 lightning return en 15 heb gespeeld.

Dit was 1 van de slechtste delen die ik gespeeld heb.

Joni Philips (Eindredacteur) op 14-04-2020 om 14:36 [Niv: 1172 / Exp: 58584]
Waarschijnlijk drie delen.

Gast (217.123.147.xxx) op 14-04-2020 om 16:42
Gast 85.148 wat een complete bullshit wat je daar typt. Ik geloof er helemaal niks van, lol!

Gast (196.244.191.xxx) op 15-04-2020 om 10:10
Tien op Tien!

Goof op 15-04-2020 om 13:45 [Niv: 94 / Exp: 4712]
Vind 9 een perfect cijfer eigenlijk. Ik vind het langzame tempo heerlijk eigenlijk, omdat er veel tijd is voor het uitwerken van de relaties tussen de characters. De muziek is geweldig en de gameplay is gewoon goed. Enige minpunten zijn misschien het gebrek aan verkenningsmogelijkheden en bij wijlen de graphics.

Gast (92.108.244.xxx) op 15-04-2020 om 17:29
Als je ook maar een beetje J-RPG fan bent dan is dit verplichte kost zo simpel is het.

Gast (84.195.184.xxx) op 15-04-2020 om 21:39
Wegens een nogal drukke periode nog niet echt tijd gehad om de game uit te spelen dus kan nog geen volledige opinie neerpennen, maar momenteel zijn mijn gevoelens een beetje mixed. Combat voelt heerlijk aan en het geeft toch een zekere nostalgische waarde om de game nu op deze manier te kunnen spelen. Ook is de voice acting en de muziek sterk on point.

Mijn grootste probleem momenteel is dat het spel vaak tergend lang blijft aanslepen. Op zich geen probleem dat men het verhaal, de personages en de wereld wilt uitbreiden, maar het is een beetje mixed voor mij. Sommige zaken zoals de nasleep van de bombing run zijn fantastisch en dan heb je een tijd later een personage als Roche dat zo debiel misplaatst is in deze wereld.

Ook ben ik geen fan van het feit dat Sephiroth zo vaak in een hoofdstuk geramd wordt. Het neemt veel van het mysterie van het personage weg en ik vond het in het origineel juist passend dat hij niet zo vaak op het toneel verscheen. Als je in chapter 2 al onmiddellijk een van de meest iconische scenes toont, waar in dit geval geen context achter zit voor mensen die het origineel niet gespeeld hebben dan is dit niet meer dan flauwe fan servicing.

Al bij al neem ik wel de tijd om em verder uit te spelen en ben ik toch benieuwd welke richting ze in de toekomst verder uit zullen gaan.

Gast (77.173.96.xxx) op 17-04-2020 om 13:41
Ik vond de game niet heel goed. De prachtige nostalgische momenten worden afgewisseld met de corridor-dungeons van FFXIII en de sidequests van FFXV.



 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Final Fantasy VII Remake
Type:
Game
Releasedatum:
10-04-2020
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media