Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
05 December 2019 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 December 2019 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2019 
(10) 
(9) 
(4) 
(0) 
(2) 
02 December 2019 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
01 December 2019 
(27) 
(2) 
30 November 2019 
(2) 
(13) 
29 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 November 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(4) 
(0) 
27 November 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
26 November 2019 
(28) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(5) 
(4) 
25 November 2019 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 November 2019 
(5) 
(1) 
(5) 
(0) 
22 November 2019 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
21 November 2019 
(7) 
(0) 
(3) 
(5) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 November 2019 
(0) 
(9) 
(2) 
(1) 
19 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
18 November 2019 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
17 November 2019 
(0) 
(8) 
(4) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
Simulacra
Pokémon Sword & Shield
Gamed Gamekalender December 2019
Bee Simulator
Review:

Pokémon Sword & Shield


Door Rene Groen op 03-12-2019 om 13:30
Bron: Gamed

Vorig jaar kregen we met Let's Go, Pikachu! en Eevee! een eerste Pokémon game op de Nintendo Switch. Ietwat oneerbiedig zou je het een light-ervaring kunnen noemen, zo speelde het zich wederom in de Kanto regio af en draaide het om de originele 151 Pokémon. Met Sword en Shield zijn er wat dat betreft stappen gezet, alleen kun je het verwijt geven dat het in sommige gevallen om babystapjes gaat.

In plaats van wederom een bekende locatie is er gekozen voor een locatie met de naam Galar, een regio die geďnspireerd is door Groot-Brittannië. Dit is niet alleen terug te zien in de omgevingen, ook de muziek en nieuwe Pokémon sluiten naadloos aan bij deze inspiratiebron. Zelfs het verhaal is deels op de schop gegaan. Ditmaal geen rivaliserend team die zijn macht wil laten gelden, je krijgt vooral te maken met hooligans die een rivaal verdedigen. Sommige dingen blijven daarentegen altijd hetzelfde, ook nu moet je (acht) gymleiders verslaan om kampioen te worden en dien je te kiezen uit een drietal starter Pokémon in de categorieën gras, water of vuur. Ondersteunende karakters als je rivaal Hop, diens oudere broer en kampioen Leon en Sonia die meer inzicht geeft in de geschiedenis zijn allen prima in het verhaal verweven, het is alleen jammer dat er geen gesproken dialogen aanwezig zijn. Misschien nog wel kwalijker is het gemis van de Nederlandse taal. Aangezien de Pokémon games prima toegankelijk zijn voor een jongere doelgroep is het jammer dat Nintendo hier niet wat meer moeite voor doet. Overigens willen we hiermee niet zeggen dat Sword en Shield niet geschikt zijn voor nieuwe Pokémon spelers, alle spelmechanieken worden goed uitgelegd en deze uitleg kan worden overgeslagen als je juist al eerder een game binnen de serie hebt gespeeld.


Naast het volgen van het verhaal is er de Wild Area waar je vrij in rond kunt lopen. Het betreft een groots gebied waarin je de camera vrij kunt besturen en die je zowel lopend als per (water)fiets kunt verkennen. Pokémon hebben er vrij spel in de natuur en omdat je ze ook echt ziet behoren random encounters tot het verleden. Dit wil niet zeggen dat het verstandig is om direct de confrontatie met ieder exemplaar aan te gaan. Pokémon zijn niet geschaald naar je eigen level en kunnen in eerste instantie dan ook veel te krachtig zijn, tevens laten sommige exemplaren hun gezicht enkel zien afhankelijk van het weer, terrein en tijdstip op de dag. Om even tot rust te komen is het mogelijk een kamp op te zetten om je Pokémon te helen middels het koken van curry's en een sterkere band met ze op te bouwen. Dat je beestjes op kracht zijn is ook belangrijk voor de Max Raid Battles die zijn aangegeven met een roze licht. Je kunt met drie computergestuurde of met menselijke medestanders het gevecht aan gaan om nieuwe exemplaren of andere items te bemachtigen.

Hoe leuk de Wild Area als gebied ook is en hoeveel tijd ik er ook in doorgebracht heb, er zijn enkele kritieken te noteren. Daar waar de rest van de game er goed uit ziet is het hier wat simpel en technisch achterhaald, inclusief Pokémon en andere elementen die pas op het laatste moment in je beeld verschijnen en duidelijk waarneembare framedrops, iets wat opvallend genoeg te maken heeft met de online verbinding. Deze (tijdelijk) uitzetten is een oplossing, alleen geen gewenste omdat je dan geen andere spelers meer tegen komt of met ze kunt strijden. Een ander probleem is dat de Wild Area zich weliswaar over een redelijk groot gebied strekt, de invulling is een stuk minder interessant. Mochten dit redenen zijn om je meer op het hoofdverhaal te richten dan is het gebied gelukkig links te laten liggen en enkel te gebruiken om van A naar B te komen.


Als we het over opvallende aspecten in de game hebben dan mag de National Dex natuurlijk niet onbesproken blijven. Daar waar er in totaal inmiddels meer dan achthonderd Pokémon bedacht zijn zitten er 'slechts' vierhonderd in Sword en Shield. Als reden gaf de ontwikkelaar aan dat ze lang niet alle exemplaren konden animeren en ik snap zowel de voor- als tegenstanders in deze discussie. Natuurlijk is het vervelend dat enkele van je oudere favoriete Pokémon nu buitenspel zijn gezet en aangezien het erop lijkt dat veel assets zijn hergebruikt kun je ook vraagtekens zetten bij de beweegredenen. Toch kijk ik het ook vanaf een andere kant, namelijk dat er nog altijd veel Pokémon in de game zitten, waaronder bijna honderd nieuwe beestjes. Een flink aantal waarvan het merendeel een goede indruk achter laten. Je keuze voor Pokémon Sword en Shield kan ook afhangen aan de Pokémon die je wilt vangen, sommigen zijn namelijk exclusief voor één van de games.

Daar waar ik dus niet veel problemen ervoer in het gemis van de complete National Dex heb ik wel op ander vlak wat kritiek. De eerste is dat het grinden, altijd een belangrijk onderdeel in de reeks, nu vrijwel verdwenen is. Ontwikkelaar Game Freak heeft namelijk besloten om Experience Sharing standaard aan te zetten zonder een optie om dit ongedaan te maken. Dit wil zeggen dat de verdiende ervaring gedeeld zal worden over alle Pokémon in je party en dat je dus niet de mogelijkheid hebt om de moeilijkheidsgraad voor jezelf wat omhoog te schroeven. Ook ben ik ook niet erg enthousiast over het nieuwe Dynamax systeem ter vervanging van de eerder geďntroduceerde gameplayfeatures als Mega Evolutions en Z-Moves. Met Dynamax kunnen trainers hun Pokémon tijdelijk een grotere en daardoor krachtigere versie van zichzelf laten worden en bij sommigen gaat dit ook gepaard met een verandering in gedaante en statistieken. Om het niet te krachtig te maken is het beperkt tot een duur van drie beurten en komt het vooral naar voren tijdens Gym en Max Raid Battles. Hoewel het een zekere strategie met zich meebrengt is het te beperkt inzetbaar en had ik stiekem op wat meer gehoopt. Galar kent verder weliswaar een diverse omgeving, op grafisch vlak had ik hogere verwachtingen. Met name op het televisiescherm voelt het opgeblazen aan en de meeste steden hebben maar enkele gebouwen die je kunt betreden waardoor ze leeg aanvoelen. De Nintendo Switch heeft laten zien dat hun first-party titels niet onder hoeven te doen voor diens concurrenten, helaas heeft deze Pokémon op grafisch vlak geen even hoge standaard neer weten te zetten.


Ik besef me dat ik met de bovenstaande alinea's een wat negatieve richting ingeslagen ben en het is niet mijn bedoeling dat dit overheerst. Ja, sommige elementen hadden naar mijn mening anders gekund en misschien wel gemoeten, toch betekent dit niet dat Sword en Shield geen prima titels zijn. Neem bijvoorbeeld het verhaal dat om eigenlijk niets meer draait dan kampioen worden. Een duidelijk doel dat behoorlijk lineair is gehouden door je geen complete vrijheid te geven, maar ik vond het wel fijn om een leidraad te hebben. Het betekent namelijk dat gamers vijftien uur in het verhaal kunnen steken om het uit te spelen of besluiten hier nog eens tien uur aan toe te voegen als ze meer willen. Verder zien we kleine finesses die positief uitpakken, zo hoef je niet langer naar een Pokémon Center om aanpassingen in je team aan te brengen en worden Gym Battles vooraf gegaan door uitdagingen als puzzels die je eerst op dient te lossen. Tevens voelen je minder gebruikte Pokémon nooit nutteloos omdat je ze op een Job kunt sturen om ervaring op te laten doen of beloningen te laten verkrijgen. Een beloning die oploopt als je een juiste type Pokémon stuurt die bij de gevraagde opdracht hoort.

Eenmaal het hoofdverhaal afgerond, hetgeen door de lage moeilijkheidsgraad overigens niet heel lastig is, is er nog genoeg reden om door te spelen. In de Max Raid Battles kun je meer (Dynamax) Pokémon verkrijgen, je kunt het team blijven levellen of terecht in de Battle Tower. Als we kritisch kijken moet wel gezegd worden dat de echte verrassing ontbreekt, een uniek element dat we niet eerder hebben gezien in de serie. Het is een kritiek die ook te noteren valt voor de game als geheel. Dit is niet erg als Sword of Shield één van je eerste Pokémon games is, mogelijk omdat je pas bij Pokémon Go interesse kreeg in de serie. Als je al langer bekend bent met het concept kan ik me voorstellen dat je graag wat meer vernieuwing had gezien. Game Freak neemt je namelijk wel erg bij de hand gedurende het verhaal en de vraag is of Dynamax het gewenste resultaat heeft gehad in termen van gameplay. Hier tegenover staat dat de magie ook nu weer waarneembaar is, onder andere door de soundtrack die mede door Toby Fox (bekend van Undertale) tot stand is gekomen. Pokémon Sword en Shield heeft dus zijn voor- en nadelen en hopelijk helpt deze recensie om voor jou te bepalen wat er zwaarder weegt.
Beoordeling
75
Pokémon Sword & Shield moet het niet hebben van zijn vernieuwing. Op sommige vlakken doet de game zelfs een stapje terug of weet het niet geheel te overtuigen met diens nieuwe implementaties. Fans van de franchise weten ongeveer wat ze kunnen verwachten, wel hopen we dat de ontwikkelaar in een toekomstige uitgave iets minder op safe speelt en wat meer verrassingen introduceert.


15:34  Ubisoft's open-wereld Avatar game nog altijd in ontwikkeling
16:08  Ontwikkelaars verlaten WWE 2K studio?
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (84.195.184.xxx) op 03-12-2019 om 20:21
Ik ben ook geen fan van het Dynamax-systeem en de max raid battles. De online component heel beperkt, naar goede Nintendo gewoonte zeker, maar het heeft zeker impact op de group finder. Een andere lobby kan je enkel maar via het "stamp" systeem joinen. Heel vaak zijn de stamps veroudert of niet meer actief. Je zit zelf vaak in de lobby te wachten en niemand joined... Op zich geen enkel probleem maar als je dan toch voor AI partners kiest, dan heb je soms zo van die raids waar de AI 2 vuur types neemt voor een battle tegen een watersoort... 4x een one shot kill en je kan het hele proces weer opnieuw doorlopen.

De starters zijn deze generatie een beetje lame, er zit zelfs wat minder verhaal in, plus dingen zoals wonder trading zijn nu achter een verplicht Nintendo Online abo gelocked.

Niet slecht, maar we hadden toch wel iets meer mogen verwachten

Gast (143.179.41.xxx) op 04-12-2019 om 19:15
Erg leuk spel maar de makers hadden iets meer naar breath of the wild mogen kijken bij de ontwikkeling.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Pokémon Sword & Shield
Type:
Game
Releasedatum:
15-11-2019
Ontwikkelaar:
Game Freak
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media