In een reeks van 21 uitzendingen doordenkt De Toekomst verschillende toekomstscenario's of demografische ontwikkelingen en maakt zichtbaar welke impact de ontwikkelingen op ons persoonlijke leven kunnen hebben. De Toekomst gaat in het Nederland van nu op zoek naar het Nederland van morgen en maakt de rekening op.
Dat is de beschrijving die VPRO geeft over hun documentaire-reeks 'De Toekomst'. In de nieuwste episode zal VPRO dieper ingaan op de toekomst van het gamen. Deze episode zal op maandag 30 januari uitgezonden worden rond 19u50 op Nederland 3. Het lijkt alvast een aanrader te worden voor gamers.
Computergaming verspreidt zich momenteel als een virus. Kinderen zijn niet meer achter de spelcomputer weg te slaan. Computergaming wordt in de toekomst volksverslaving nummer één, een Olympische sport, een therapeutisch instrument en een onmisbaar leermiddel. Is gaming een zegen of een plaag voor onze toekomst?
Programmamaker Robert Wiering keek mee over de schouder van top-gamer Sander Kaasjager (20), die in New York tweede werd tijdens het officieuze wereldkampioenschap van het spel Painkiller. Vooraf gold Kaasjager (pseudoniem Vo0) als de grote favoriet voor de titel, maar tijdens het toernooi moest hij zijn meerdere erkennen in Jonathan Wendel, in de gamewereld bekend als Fatal1ty. Als verliezend finalist verdiende Kaasjager toch nog 100.000 dollar, die hij toevoegde aan de ruim anderhalve ton die hij al met het spelen van games vergaarde. Wiering dook onder in de wereld van het professionele gamen en zag hoe gaming als atletische sport in de toekomst niet meer weg te denken zal zijn.
Het programma lijkt dus te beginnen met een diepere kijk op de wereld van de commerciële kant van het gamen. Natuurlijk lijkt dit deel van het programma een veralgemening te worden van videogames tot First Person Shooters, de enige soort games die echt professioneel gespeeld wordt. Verder is het grappig te lezen dat men Kaasjager als grote favoriet beschouwt in een toernooi waar de kampioen van de FPS wereld, Fatal1ty, aan deelneemt.
Gamen is verslavend
In Europa spelen elke dag zo'n vijf miljoen mensen de online role-playing game World of Warcraft. In de hele wereld is dat een veelvoud. In deze online-game, waarvan het abonnement 30 euro per maand kost, ben je een karakter in een Lord of the Rings-achtige spookjeswereld. Het spel sleurt de spelers zodanig mee, dat ze er in veel gevallen nauwelijks meer mee kunnen stoppen. Eén gamer moest zijn verslaving aan het spel al met de dood bekopen: hij had meer dan 50 uur zonder te eten of te drinken onafgebroken gespeeld. In de uitzending een portret van de dertienjarige Michael die een oproep op internet plaatste om van zijn verslaving af te komen.
Het tweede deel zal zich dus duidelijk ook op de PC wereld van het gamen focussen met MMORPGs. Voorlopig blijft het afwachten of men hier weer niet te negatief gaat doen over games wat moeilijk anders kan met zo'n uitgangspunt. Gelukkig lijkt het derde deel, waarvan de beschrijving hieronder volgt, uitstekend te zijn om als bewijsmateriaal te gebruiken voor je ouders.
Van gamen word je slim
In de uitzending spreekt Wiering met Steven Johnson, auteur van het boek 'Everything bad is good for you'. Johnson stelt dat de geleidelijke stijging van het IQ rechtstreeks te maken heeft met de complexiteit van hedendaagse games en televisieseries en weet op heldere manier aannemelijk te maken dat de angst voor gaming voor het grootste deel ongegrond is. Johnson noemt gaming een waardevol leermiddel dat ingezet kan worden om het jonge brein complexe situaties te laten overzien en nieuwe werelden te laten verkennen. De samenwerking die veel online-games vragen leiden bovendien eerder tot 'sociaal rijk' dan tot 'sociaal arm' gedrag.
|