Humanity is een bijzonder project dat draait om duizenden mensen
Door Rene Groen op 25-09-2019 om 16:43
Het woord Humanity laat zich vertalen tot 'mensheid' en je hebt dan ook meteen een idee waar het spel over gaat. Tegelijkertijd zegt de term ook nog helemaal niets over dit bijzondere project, gelukkig geeft de ontwikkelaar iets meer uitleg.
Humanity kende zijn onthulling gisteravond tijdens de State of Play uitzending van Sony en betreft een PlayStation 4 en PlayStation VR titel die in 2020 verschijnt. Het spel begon als een concept dat was bedacht door Yugo Hakamura, de oprichter van ontwikkelaar tha ltd. De inspiratie is gebaseerd op het idee hoe een transcendentaal wezen menselijk gedrag zou interpreteren. Dit wezen hoeft geen specifieke identiteit te hebben en kan alles zijn wat je je voor kunt stellen, denk aan een alien of een god. Het idee achter de game is dat je de mensheid vanuit een externe bron bekijkt en ziet hoe dat gedrag geïnterpreteerd of gesimuleerd zal worden.
De ontwikkeling van Humanity begon drie jaar geleden. Het opvallende is dat tha ltd. eigenlijk geen specifieke game-ontwikkelaar is en er waren dan ook geen directe plannen hoe ze het spel uit zouden brengen. Het balletje begon te rollen toen één van de programmeurs een versie van de game liet zien gedurende een element waar ook Tetsuya Mizuguchi aanwezig was, maker van Rez en Tetris Effect. In een persbericht laat Mizuguchi weten:
quote:"Vanaf de eerste, vroege demo die ik zag kon ik Humanity niet uit mijn hoofd krijgen. De hele look en feel, het manipuleren van deze krioelende massa aan mensen was fascinerend, vooral in virtual reality."
Uitgever Enhance zal Humanity niet alleen uit gaan geven, ze helpen tevens mee met de ontwikkeling, zo fungeren ze als consulten voor de gameplay en helpen ze mee met het level design.
Onderstaand krijgen we alvast beelden van de game te zien, hoe zich dit laat vertalen in gameplay is nog niet bekend.