Grand Theft Auto 3 zorgde voor een revolutie in de game industrie. De game verkocht fantastisch en de gamers hielden vooral van de vrijheid in de game. Het jaar erna kondigden veel bedrijven hun crime games aan. Driver 3 trad meer op de voorgrond, True Crime: Streets of LA werd aangekondigd en op het einde van het jaar kwamen er twee crime games uit: The Getaway en Grand Theft Auto: Vice City.
Je kunt over de grond rollen om schietende vijanden te ontwijken, een crimineel als gijzelaar nemen om je lichaam af te dekken en direct tegen de muur gaan staan. Dit moet je echter nergens verplicht uitvoeren.
Wat echter niet realistisch is, is het systeem om je gezondheid terug te krijgen. Je kunt gewoon tegen de muur leunen en je personage zal gezonder worden. Dit moet je echter niet in het echte leven proberen.

De intelligentie van de voetgangers en het verkeer is redelijk laag maar de politie en de criminelen zijn gelukkig wel iets slimmer. Je leert echter wel snel om de wagens van de politie en de criminelen te ontwijken.
De besturing van je wagen hangt af van het model. Met een bestelwagen kun je nu eenmaal zo geen korte bochten nemen als met een sportwagen.
Omdat het nu eenmaal niet realistisch is om een grote pijl boven de weg te hangen, werd een ander systeem ontwikkeld. Je moet simpelweg de weg volgen die je richtingaanwijzers aanduiden. Dit systeem heeft echter ook zijn nadelen. De game houdt namelijk geen rekening met eenrichtingsverkeer en als je te veel van de baan afwijkt, worden de aanwijzers geactiveerd.
|