Grand Theft Auto 3 zorgde voor een revolutie in de game industrie. De game verkocht fantastisch en de gamers hielden vooral van de vrijheid in de game. Het jaar erna kondigden veel bedrijven hun crime games aan. Driver 3 trad meer op de voorgrond, True Crime: Streets of LA werd aangekondigd en op het einde van het jaar kwamen er twee crime games uit: The Getaway en Grand Theft Auto: Vice City.
Ondanks de concurrentie van Grand Theft Auto: Vice City wist The Getaway nog redelijk te verkopen. Die goede verkoop was vooral te danken aan de beloften van Team Soho en de hype van de gamepers. Vooral het virtueel nagemaakte Londen sprak de mensen aan.
Gameplay: 69/100
Het verhaal gaat over een ex-crimineel. Op een dag ziet hij hoe zijn vrouw wordt vermoord en zijn zoon ontvoerd. Hij achtervolgt de echte criminelen maar wordt zelf beschuldigd van moord. Om zijn zoon terug te krijgen, moet hij in opdracht van de ontvoerder zijn vrienden verslaan.
Het verhaal wordt getoond in cut scènes die zeer realistisch zijn maar die je spijtig genoeg niet kunt overslaan. Aangezien de filmpjes redelijk lang zijn, kan dit wel irritant worden. Je kunt het gelukkig wel als je net bent doodgegaan en de missie direct opnieuw speelt.
Voor het bewaren van de realiteit heeft men alle 'tekens van een game' uit de game verwijderd. Zo zul je in het spel zelf geen menu's, pijltjes of richtkruisje vinden.
Om raak te schieten moet je simpelweg in de juiste richting kijken en dan met R1 op de juiste persoon vastzetten. Dan kun je simpelweg blijven schieten tot hij dood is.

Je kunt The Getaway echter niet uitspelen door wild in het rond te schieten. Je zult in bijna elk level verder komen met stealth. Hiervoor zijn er wel enkele goede bewegingen beschikbaar zoals rond het hoekje kijken. Spijtig genoeg werkt de camera hier niet perfect mee.
|