Feature: Retro Feature: Super Mario 64
Door NL|MegaMika op 02-04-2006 om 00:09
|
Bron: Gamed
|
Gamen is de laatste jaren razend populair geworden en nog steeds is de markt groeiende. Dit betekent dat er dus constant nieuwe mensen beginnen met het fenomeen 'videogames' en dat deze mensen de oudere games gemist hebben. Dit is dan ook de reden voor onze maandelijkse retro feature. Ondanks het feit dat de retrogames vaak grafisch ouderwets zijn, schuilt er nog regelmatig een parel van een game onder dat oude jasje. Deze parels dienen in een tijd van grafisch geweld gewoon weer eens ontstoft te worden zodat we wederom kunnen genieten van de vele hits uit het verleden.
Informatievoorziening
Als tienjarig knulletje zag ik ze steeds meer verschijnen bij vriendjes thuis: Nintendo's 8-bit Entertainment System, ofwel de NES. Hoe geweldig was het om met Super Mario paddestoelen plat te trappen, vuurballen af te schieten en 'de Koopa' (zo noemden we Bowser toen) in de lava te laten donderen? Inderdaad, érg geweldig. Na veel gezeur en gemekker gingen mijn ouders dan eindelijk overstag, resulterend in een heuse Nintendo (zo noemden we de console toen) onder de televisie. Vaderlief sloot de stekkers aan, want dat was natuurlijk heel ingewikkeld allemaal. De cartridge ging in de gleuf, werd naar beneden gedrukt en de console ingeschakeld. Flits, het titelscherm verscheen.
De cover van Mario's eerste avontuur in de derde dimensie.
Na deze geweldige ervaring volgden nog vele NES-games die veelal met veel pijn en moeite bij elkaar gespaard werden. Het was ook rond die tijd dat de Super NES, de 16-bit opvolger van de NES, terrein begon te winnen. Een buurjongen had zelfs Street Fighter II in huis gehaald, wát een game zeg. Helaas was de aanschaf van een tweede console nogal duur en in ogen van mijn ouders nogal overbodig (''je hebt er toch al één?''), dus ging de NES nog een tijdje langer mee. Totdat de Nintendo 64 aangekondigd werd.
Zo gemakkelijk het tegenwoordig is om aan informatie over games te komen, zo moeilijk was het vroeger. Ik had een abonnement op Club Nintendo Extra (CNE) weten te bemachtigen. Dit was het officiële blad van Nintendo Nederland, en één van de meest partijdige tijdschriften ooit. De grootste meuk werd moeiteloos de hemel in geprezen, hét bewijs dat Nintendo's Seal of Quality geen bal voorstelt.
Ontdek het geheim van de piramide.
Op een dag plofte de nieuwste CNE op de deurmat, met daarin de eerste beelden van de Nintendo 64 en haar paradepaardje Super Mario 64. Mijn mond viel open van verbazing: Mario in drie dimensies? Vanaf dat moment wist ik het zeker: die console moest er komen en de enige reden daartoe was die nieuwe Mario-game. Helaas werd het apparaat meerdere malen uitgesteld, om dan uiteindelijk in 1997 in de Nederlandse winkelschappen te belanden. Na veel pogingen om mijn ouders ervan te overtuigen dat die console mijn zuurverdiende centen (ik had tegen die tijd een krantenwijk) waard was, kreeg ik toestemming om hem te kopen. Vijfhonderd keiharde guldens werden er neergelegd voor de console, nog eens hondernegenentwintig voor de game en nóg eens negenenzestig voor een RF-switch om het apparaat op een ouderwetse antenne-ingang aan te kunnen sluiten. Auw.
Dezelfde ervaring
Thuisgekomen sloot ik de console meteen aan. Ja, dan kon ik nu helemaal zelf. Doordat de cartridge niet naar beneden geklikt hoefde te worden zoals op de NES, bespaarde ik een kostbare seconde die ik mooi aan de game kon besteden. De console ging aan, een stem sprak mij toe: ''itse me, Maaaariooo''. Na een druk op de startknop mocht ik mijn nieuwe controller eens lekker uitproberen op het gezicht van Mario himself, dat ik in de vreemdste vormen uitrekte. Leuk voor even, maar nu moest het toch echt gaan beginnen. Ik koos één van de vier save-files en het spel begon.
Hier begint Mario's zoektocht naar de felbegeerde sterren.
Na een gesproken bericht van Princess Peach draaide de camera sierlijk langs het prachtig vormgegeven 3D-kasteel en haar voortuin. Een buis kwam uit de grond, en Mario sprong tevoorschijn. De tuin was een uitstekende gelegenheid om aan de, voor die tijd nieuwe, analoge besturing te wennen alvorens de moeilijkheden op te zoeken. Ik sprong van boom naar boom, nam een duik in de slotgracht, sloeg met mijn knokkels tegen houten informatiebordjes en maakte de mooiste salto's. Super Mario 64 bewees nu al dat een overzetting van twee naar drie dimensies zeer geslaagd kan zijn. Na de opwarming liep ik het kasteel binnen.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
11:00 Wat mogen we op de E3 verwachten?
00:08 Maple Story
|
Reacties (14) |
|
Pagina:
1
|
|
Arne
op 02-04-2006 om 11:22
[Niv: 2 / Exp: 117]
|
Prachtig spel hoewel ik het op de DS niet fijn vind spelen :S...
|
|
Gast (86.82.203.xxx)
op 02-04-2006 om 13:16
|
Goldeneye is toch nog steeds het beste n64 spel dat er gemaakt is.
|
|
Gideon
op 02-04-2006 om 15:12
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Arne; muah, ik vond de besturing op de DS prima eerlijk gezegd. Gewoon met de D-pad gespeeld en dat ging mij prima af  Maar hoe dan ook, het blijft een geweldige game.
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 02-04-2006 om 17:40
|
dat was een fijn spel, ik had de laatste bowser verslagen dat herinner ik wel, maar iemand zei dat je nog meer sterren kon halen en op een pleintje voor het kasteel zich op het dak kon schieten en met yoshi verder kon spelen. hoeverre dat waar is weet ik niet. maar ik heb wel die kannon achter de tralies gezien.
weet ietmand trouwens hoeveel sterren je maximaal kon haalen?
|
|
Gast (84.104.81.xxx)
op 02-04-2006 om 17:45
|
ik zie veel game screenshots die jullie als bijlage hebben gezet, maar alles behalve mario :9
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 02-04-2006 om 17:59
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Die plaatjes zijn uit onze gehele Retro geschiedenis
Je kon overigens maximaal 120 sterren behalen en dat met Yoshi klopt niet helemaal. Je kwam hem wel tegen op het dak, maar kan niet met hem spelen (N64 versie gaat het dan over)
|
|
NL|MegaMika
op 02-04-2006 om 18:02
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
@Gast (84.104.81.x): anders lees je eerst de feature voordat je vragen gaat stellen ^^
|
|
phantom
op 02-04-2006 om 18:18
[Niv: 14 / Exp: 695]
|
ik weet nog dat je de baby pingwin naar de moeder moest brengen en als de ster in de lucht zweefde ik de baby pingwin van het randje gooide en de ster pakte
|
|
Gideon
op 03-04-2006 om 13:19
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Zal mama pinguin leuk gevonden hebben
|
|
Gast (217.123.99.xxx)
op 04-04-2006 om 16:39
|
Zwaar teleurstellend dat het nonlinear is. :X
|
|
Gast (85.107.234.xxx)
op 07-04-2006 om 20:19
|
_O_
|
|
Stormbreaker
op 22-07-2006 om 19:25
[Niv: 24 / Exp: 1217]
|
@phantom, tja, zo zijn wij, mensen, nou eenmaal (niet dat ik het niet doe hoor  ) en je kan 'maar' 120 sterren gast.
|
|
Gast (87.64.199.xxx)
op 19-11-2006 om 16:01
|
ik heb nog maar 69 sterren maar ik heb wel al eens 120 sterren had maar kon browser niet verlaan :) :) :)
|
|
Gast (86.80.54.xxx)
op 21-05-2007 om 16:01
|
:) super mario 64 is echt een leuk spel. ik heb het nog voor op die nintendo 64. die ik ook nog heb. :)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Retro Feature |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|