Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Oktober 2018 
(0) 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
15 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Oktober 2018 
(8) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
12 Oktober 2018 
(6) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Oktober 2018 
(7) 
(2) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Oktober 2018 
(6) 
(7) 
(0) 
(0) 
(19) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(15) 
09 Oktober 2018 
(4) 
08 Oktober 2018 
(0) 
(4) 
(0) 
(1) 
(1) 
(11) 
07 Oktober 2018 
(0) 
(1) 
06 Oktober 2018 
(1) 
(4) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2018 
(5) 
(3) 
(2) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 Oktober 2018 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
03 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
02 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Oktober 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(1) 
(3) 
30 September 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
29 September 2018 
(5) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
28 September 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
Guns, Gore & Cannoli 2
WWE 2K19
Forza Horizon 4
Assassin's Creed: Odyssey
Review:

Hello Neighbor


Door Rene Groen op 17-12-2017 om 09:48
Bron: Gamed

Als je een misdaad ziet bel je 112. Een boodschap die kinderen van jongs af aan leren en toch niet helemaal is binnen gekomen bij Hello Neighbor. Een jongen die hier rare dingen ziet gebeuren in de kelder van zijn buurman besluit namelijk niet de autoriteiten in te schakelen maar gaat zelf op onderzoek uit. En daar is de buurman natuurlijk niet zo blij mee.

Ontwikkelaar Dynamic Pixels zette hun plan voor Hello Neighbor twee jaar geleden uiteen op Kickstarter maar wist hun beoogde doel van $100,000 niet te behalen. Sterker nog, het bedrag bleef steken op net geen $13,000 waarmee het een flop genoemd mag worden. Bij de pakken neerzitten deden ze echter niet. Ze bleven verder werken aan hun game en na meerdere Alpha builds en een Beta is nu de uiteindelijke game verkrijgbaar. Aangezien ik deze eerdere versies niet gespeeld heb ging ik er fris in, het idee van een buurman die een geheim bewaart, sprak me namelijk wel aan. Dit verhaal is uiteen gezet in een drietal Acts. In de eerste bemerk je een mogelijke misdaad als kind en ga je op onderzoek uit in en om het huis van van de buurman, in de tweede moet je zelf ontsnappen uit zijn kelder en in de derde act keer je nogmaals terug naar zijn huis wat inmiddels omgebouwd is tot een waar fort.



Hoewel de ontwikkelaar het zelf omschrijft als een survival horror komt dit aspect slechts op sommige momenten naar voren. Je bent vooral bezig met het binnendringen van de woning, het zoeken van oplossingen om verder te komen en tegelijkertijd oppassen voor de besnorde man zelf. Hij zit niet te wachten op pottenkijkers en laat je dan ook niet vrij je gang gaan. Als hij je ontdekt is het zaak om je snel te verstoppen of het hazenpad te kiezen. Lukt dit niet en word je gegrepen dan zul je worden teruggeworpen naar het startpunt maar blijft de behaalde progressie wel bewaard. De ontwikkelaar pronkt met de AI van de buurman, zo zou hij leren van de dingen die je als speler doet. Deels klopt dit ook. Als jij steeds via een zelfde raam binnen komt zal hij deze barricaderen en als je steeds via één deur een kamer betreedt, moet je niet gek staan te kijken als hij er camera's op hangt of zelfs een berenklem neer legt. Tegelijkertijd kun je hem ook op het verkeerde been zetten. Als je in de badkamer moet zijn kun je jezelf eerst enkele keren op een andere locatie laten pakken zodat hij zijn aandacht op een andere kamer richt. Het is misschien niet hoe je de game wil spelen maar op momenten wel een manier om verder te komen.

Toegegeven, het bovenstaande klinkt als een leuk, ietwat mysterieus uitgangspunt. Toch komen de problemen al snel boven. De één onschuldig, de ander frustrerend. In de eerste categorie vallen simpele schoonheidsfoutjes. Het moment dat je een deur blokkeert door er een stoel tegenaan te zetten is het ietwat onrealistisch dat deze er nog steeds staat nadat je gepakt bent. Dit valt echter in het niet bij de trial and error waar de gameplay op leunt. Daar waar je in het begin nog een sleutel moet vinden om een deur te openen beginnen de oplossingen voor puzzels steeds meer bizarre vormen aan te nemen. Logica is hier geheel verdwenen en enkel door het gebruik van guides op het internet wist ik verder te komen. Hoe kon ik anders bedenken dat er nu net één schilderij was waar je een object tegenaan moest gooien, zonder enige hint hiertoe? En laat dit nu net de meest 'logische' oplossingen zijn.


Dit zijn zeker niet de enige problemen bij Hello Neighbor. Daar waar er soms precieze bewegingen nodig zijn staat dit in schril contrast met de losse controls, de ondermaatse graphics zorgen ervoor dat je belangrijke objecten mist, er zitten twee frustrerende baasgevechten in de game en ondanks zijn vele Alpha's en een Beta zul je meermaals door de vloer zakken of vast komen te zitten in een muur. Iets wat overigens ook met de buurman zelf gebeurt. Het idee achter de game is er eentje die ik nog altijd hoog heb zitten en zeker een leuke game op kan leveren. De buurman die zijn eigen leven leidt en het tegelijkertijd op je voorzien heeft en de bizarre invulling van de kamers tonen ook zeker aan dat er een prima uitgangspunt was. Het zijn echter de technische mankementen, losse gameplay en onlogische puzzels die dit idee onderuit werpen. Hoewel Hello Neighbor in anderhalf tot twee uur uit te spelen is deed ik er het viervoudige over, was het echter niet voor reviewdoeleinden dan was de kans groot geweest dat ik al ruim voor deze tijd was afgehaakt.
Beoordeling
35
Het uitgangspunt van Hello Neighbor is er één die direct op mijn interesse kon rekenen. Een buurman die een geheim bewaart waar jij achter moet zien te komen door zijn huis te infiltreren is er één waar je immers vele kanten mee op kan. Helaas werpt de ontwikkelaar dit interessante idee onderuit door onlogische puzzels, frustrerende momenten en gameplay die nog niet af voelt. Soms kan een geheim gewoon beter een geheim blijven.


09:48  Wii U Virtual Console - Week 166
09:46  Nieuwe Naruto to Boruto: Shinobi Striker beelden
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Hello Neighbor
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2017
Ontwikkelaar:
Dynamic Pixels
Uitgever:
tinyBuild Games
Media:
Geen media gevonden