Er wordt door buitenstaanders altijd slecht gepraat over games. Ze hebben een negatieve invloed op kinderen, zorgen voor geweld en nog veel meer onzin. Maar gamen kan ook goed zijn. Zo nlijkt uit een onderzoek naar games bij de educatie van kinderen.
Omdat het project Teaching with Games bezig is, hebben EA en NESTA Futurelabs november 2005 een onderzoek gehouden naar het bebruik van games voor educatieve doeleinden. Dit was een onderzoek over 1000 docenten in de UK. De resultaten zijn nu bekendgemaakt en daar blijkt uit dat 59 procent videogames op school steunt.
Natuurlijk werd er ook gevraagd waarom. Van degenen die het steunen zegt 53 procent het te zullen doen omdat het een interactieve manier is om leerlingen te motiveren. 60 % dacht dat ze hun denkvaardigheden konden verbeteren en hun onderwerpspecifieke kennis konden vergroten.
Claus Due, van EA Europe's marktontwikkeling zei het volgende op het onderzoek:
quote: "The Poll confirms what we have long believed at EA - that interactive computer games have the capacity to engage both teachers and learners. In a short space of time, Teaching with Games has already highlighted the importance of collaboration between industry and the education sector, to show how learning can be enhanced through gaming."
Bijna een derde van het onderzoek had al eens games bij educatie gebruikt, maar het toonde ook tegenzin van docanten aan. Bijna twee derde vond dat games ook stereotiepe meningen van anderen konden laten zien en kon leiden tot asociaal gedrag.
Het gebrek aan bewijsmateriaal dat games echt voordeel zouden leveren en het gebrek aan middelen werden ook genoemd als tegenargumenten.
Tenslotte heeft ook Angela McFarlane er nog wat op te zeggen. Zij is professor in de educatie op de universiteit van Bristol. Dit zei ze:
quote: "There is a great deal of interest in the levels of engagement, and the complex learning, that take place when many young people play games. Early research has shown some powerful outcomes in the classroom, but we need to understand how, when and when not to use games to support education."
Hopelijk zal de volgende generatie games kunnen gebruiken op school. Dat zou erg leuk zijn. Tot nu toe wordt er vooral nog over gediscussieerd. We wachten het af.
|