Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakte tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van de developer en brengen jullie kort de belangrijkste en interessantste feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.
Het succes van een bedrijf hangt natuurlijk niet alleen af van de verschillende franchises en grootse plannen maar ook van de werknemers. Zonder mensen als Shigeru Miyamoto, Shinji Mikami en Hideo Kojima hadden bepaalde bedrijven nooit groots kunnen worden. Daarom besteden we in elke Publisher Geschiedenis ook even aandacht aan deze mensen.
Hideo Kojima: Toen Kojima in 1963 werd geboren, had niemand kunnen voorspellen dat hij nu een icoon in de videogamewereld zou worden. De man wou namelijk zelf eerst in de filmindustrie beginnen. Die liefde voor de film komt nog steeds naar voren in zijn games, het filmische aspect is overduidelijk present. In 1986 ging hij echter aan het werk bij Konami. Toen al stroomde Kojima over van ideeën, hij wou zoveel games ontwikkelen dat geen van zijn collega's geloofde dat hij ooit een game zou afwerken voor zijn dood. Eén jaar na zijn intrede bij Konami werd bewezen dat zij fout zaten, Metal Gear voor MSX verscheen. De game was het eerste geesteskind van Kojima maar de serie bereikte pas echte beroemdheid met de release van Metal Gear Solid.

Later bracht hij ons ook nog de Zone of the Enders en Boktai series. In 2005 werd zijn inspanning zichtbaar beloond. Hij kreeg, net zoals Shinji Mikami (Capcom - Clover Studio) en Yuji Naka (Sega - Sonic Team), zijn eigen studio. Die werd toepassend Kojima Productions genoemd. Daarbij verloor hij wel zijn vice-president zetel maar hier was hij zelf blij mee, zo moest hij zich niet langer bezighouden met de zakelijke kant van de publisher.
Hij wil een veelvoud aan belangrijke zaken uit het echte leven benaderen en zijn games zijn zeker filosofisch van aard. Denk maar aan het S3 project in Metal Gear Solid 2. In de game laat men ons eerst denken dat het een Solid Snake Simulation is maar later worden er hints gegeven dat de game zelf het S3 Project is en de gamer getest wordt. Dat laatste is ook een goed voorbeeld van hoe Kojima meermaals de zogenaamde Vierde Wand doorbreekt door de gamer rechtstreeks aan te spreken. Hij maakt ook redelijk vaak gebruik van magisch realisme waarbij magische figuren worden geplaatst in een realistische omgeving. Kojima wordt wel eens één van de weinige postmodernistische developers genoemd.
Kagemasa Kozuki: Kozuki is de man die Konami in 1969 oprichtte en in 1973 besloot om arcademachines te gaan verkopen. Desondanks heeft hij zich nooit veel bemoeid met de ontwikkeling van videogames. Hoewel hij ook nooit had kunnen voorspellen wat voor positie Konami vandaag zou innemen, heeft hij steeds alle acties van het bedrijf bepaald. Hij is namelijk al sinds 1969 onafgebroken CEO en het lijkt er niet op dat hij die positie zal verlaten voor zijn overlijden.
Kazuhisa Hashimoto: Toen Hashimoto in 1958 werd geboren, stonden videospelletjes nog in hun kinderschoenen. Het is dan ook pas in 1981, op 23-jarige leeftijd, dat de man terechtkomt bij Konami. Bij zijn debuut bij Konami richtte het bedrijf zich vooral op arcademachines maar de nieuwe krachten, zoals Hashimoto, verzorgden tussendoor ook de NES-ports van verschillende games zoals Gradius. Zijn eerste game was de Famicom (NES) titel Hyper Olympic. Deze maakte hij samen met een collega in zes maanden tijd. Het begin van zijn hele ontwikkelcarričre ging eigenlijk zo. Jonge developers werkten samen aan Famicom titels terwijl de oudere werknemers vooral arcadegames maakten in grotere teams. Zo hadden developers ook de kans om onozele dingen toe te voegen aan hun games wat Hashimoto zeer leuk vond. Daarom heeft Gradius op de NES enkele leuke extra's zoals bonuspunten als je door bepaalde tunnels vliegt. Tegen 2000 was hij de managing director van Konami en daarna besloot hij hoofd te worden van online Konami portal, Star Online.
Zoals je dus al kon lezen is Konami er snel in geslaagd om naam te maken dankzij arcadehits zoals Frogger. Met franchises zoals Metal Gear Solid, zijn ze er echter ook snel in geslaagd om in de consolewereld naam te maken. Voorlopig lijkt het ook niet alsof Konami die plaats snel zal verliezen.
|