Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Hard West


Door Cor op 14-02-2016 om 14:26
Bron: Gamed

De pioniers die naar het Westen van de huidige Verenigde Staten trokken hadden vaak een hard bestaan. In de game Hard West wordt dit bestaan nog zwaarder: de personages krijgen niet alleen te maken met normale ontberingen, maar ook nog met vervloekingen en duivelse invloeden.

Hard West speelt zich af over een achttal campagnes van zo’n twee tot drie uur per stuk, die allemaal hun eigen stukje van het verhaal vertellen. Centraal hierin staan Warren en zijn gezin. De sfeer is constant grimmig. Al in de introductie van de game verliest Warren zijn moeder door een gruwelijke moord. Warren en zijn vader proberen iets te maken van het harde bestaan in het Westen, maar als dat allemaal niet werkt besluit zijn vader een deal met een schimmig figuur (overduidelijk de duivel) te sluiten. Dit blijkt een slechte zet, want hij raakt vervloekt en onheil blijft hem achtervolgen.


De verhaallijnen van Hard West hebben allemaal met dit soort duistere thema’s te maken. In vier van de campagnes volg je Warren en z’n vader. De andere campagnes richten zich op enkele andere karakters die een rol in het verhaal spelen. Dit zijn types als een goedbedoelende avonturier die langzaam verleid wordt door kwade machten of een briljante wetenschapper die moet uitzoeken waarom de inwoners van een bepaald gebied doordraaien en moordlustig worden. Het moge duidelijk zijn dat Hard West zich niet afspeelt in een realistische afschildering van het Wilde Westen. In plaats daarvan is het een wereld die getekend wordt door demonen en occulte zaken. Het is ook een wereld waarin je je keuzes serieus moet nemen: er is enkel een autosave, waardoor je acties niet ongedaan kunt maken.

Hard West weet goed sfeer op te bouwen, door de sinistere verhalen, stijlvolle getekende cutscenes en de eenzame koperblazers in de (iets teveel herhalende) soundtrack. Zeker de verteller met z’n zware stem weet deze sfeer treffend te pakken. De ingame graphics zelf, in een enigszins cel-shaded stijl, zijn van een lagere kwaliteit. Personages lijken bijvoorbeeld zo erg op elkaar dat het lastig is ze van bovenaf te herkennen.


De gameplay valt uiteen in twee afzonderlijke gedeeltes. De actie vindt plaats als een turn-based RTS, waarin je het met je posse van maximaal vier man opneemt tegen anderen. De meeste van deze missies zijn te voltooien door alle vijanden uit te schakelen. Sommige missies beginnen met een opstartfase waarin je je karakters kan verplaatsen zolang je niet gezien wordt. Alle karakters kunnen twee acties per beurt uitvoeren, waarbij schieten er voor zorgt dat je beurt eindigt. Lopen, herladen, voorwerpen gebruiken of speciale vaardigheden tellen allemaal mee als acties. Het belangrijkste om te overleven is om te zorgen dat je je beurt in dekking eindigt, omdat je anders door twee kogels om het leven kan komen.

Elk karakter heeft een geluksmeter. Deze neemt af wanneer vijandelijke kogels je missen, en vult bij als je geraakt wordt. Ook heb je een bepaalde hoeveelheid geluk nodig om speciale acties uit te voeren. De game is nooit volledig duidelijk over hoe deze meter werkt, iets dat ook voor enkele andere mechanieken geldt. De uitleg in de (erg korte) tutorial vertelt dat kogels een hogere raakkans hebben als de geluksmeter van het doelwit uitgeput is. Een leuk idee, maar de precieze grootte van dit effect blijft onduidelijk. En het is soms wat gek dat je eerst geraakt moet worden om je geluk bij te vullen, zodat je een vaardigheid kan gebruiken. Ook voor andere details, zoals bijvoorbeeld de werking van de ‘defense’ stat, krijg je in-game geen uitleg te zien. Wat speltips zouden handig zijn.


De selectie wapens bestaat uit een min of meer standaarduitrusting die je in het Westen mag verwachten. Denk aan six shooters, shotguns en rifles, en varianten daarop. De echt krachtige wapens bestaan uit creatievere uitingen, zoals een shotgun met een revolver cylinder. Elk karakter kan twee wapens dragen. De kans om je doelwit te raken is afhankelijk van de afstand, en verschillende soorten wapens hebben andere afstanden waarop ze effectief zijn. Hiervoor staat een metertje in beeld, maar er wordt niet uitgelegd hoe deze precies gelezen moet worden. In de praktijk negeerde ik de meter dan ook maar, en probeerde ik per situatie uit welk van m’n wapens de beste raakkans genereerde. Dekking beďnvloedt de raakkans, maar vermindert vooral ook de hoeveelheid schade die een personage kan oplopen.

Met je kleine groepje karakters blijven de gevechten overzichtelijk. Ze zijn doorgaans ook niet al te moeilijk, aangezien de tactiek van de AI niet erg ontwikkeld is. Zo zul je ze niet zien samenwerken om je karakters te flankeren. In plaats daarvan lijkt het erop dat ze vooral proberen zich in dekking te houden wanneer ze je gezien hebben of op je af te gaan als ze je kwijt geraakt zijn. Rustig afwachten en vooral niet te overhaast naar voren gaan zorgt ervoor dat je ze snel de baas kan worden. Vaak komen ze dan vanzelf wel buiten dekking staan, waarna je ze met vaak een enkel schot kunt neerhalen. Te haastig naar voren gaan kan betekenen dat je toch opeens vijanden aan je verkeerde kant ziet staan. Door het gebrek aan saves en het feit dat in deze game dood echt dood is zijn dat situaties die je graag wil voorkomen, want je loopt het risico om in een paar tellen het werk van een kwartier weg te gooien.


Tussen de missies door reis je rond op een landkaart. Dit is het onderdeel waar het grootste deel van het verhaal zich in tekstvorm afspeelt. Je trekt van plek naar plek, waarbij je regelmatig beslissingen moet nemen. Kies je er bijvoorbeeld voor om dat graf open te breken op zoek naar schatten, of doe je het niet? En is het handiger om met dat enigszins doorgedraaide gezin te spreken of kies je ervoor ze meteen neer te schieten en er met hun bezittingen er vandoor te gaan? De meer risicovolle keuze kan je voordelen opleveren in de vorm van betere uitrusting, maar ook je karakters gewond of berooid achterlaten. Toch is de impact van je beslissingen ook weer niet zo groot, want het verhaal verandert er niet door. Elke campagne heeft zijn eigen gimmick op de wereldkaart. Zo is er een campagne waarbij het van belang is zoveel mogelijk bezittingen van iemand te vernietigen. De beslissingen die je hier neemt komen dan ook voornamelijk op moord en doodslag neer, en een metertje in beeld houdt de waarde bij van het spoor van vernieling dat je achterlaat. In een andere campagne moet je steeds mankrachten inhuren en in leven proberen te houden zodat ze je kunnen helpen bij je zoektocht naar een verborgen tempel.

Ook verzamel en koop je op de kaart uitrusting voor je karakters. De personages in je team verschillen wel wat in hun onderlinge statistieken, maar het is toch vooral de uitrusting die bepaalt waar een karakter goed in is. Tijdens een campagne verzamel je verschillende spelkaarten die je aan karakters kan geven om ze uit te rusten met speciale vaardigheden. Deze lopen van standaard Western trucs zoals het afketsen van kogels op metalen voorwerpen tot bovennatuurlijke zaken als automatisch helen wanneer je in het donker staat. Als je ervoor zorgt dat de set kaarten die je aan een karakter geeft een pokerhand vormen krijgen karakters ook nog eens extra bonussen op bijvoorbeeld gezondheid of schade. Een leuke toevoeging, die je in staat stelt wat variatie in je personages aan te brengen.
Beoordeling
70
Hard West weet goed sfeer op te bouwen en zet een prettig werkend turn-based deel neer. Er wordt gespeeld met nieuwe mechanieken, maar deze komen niet allemaal even goed uit de verf. De gevechten voelen door de eenvoudige tactieken na een tijdje wel wat beperkt aan. De structuur van korte campagnes heeft een dubbele werking. Aan de ene kant zorgt het voor wat opschudding door het verhaal vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Aan de andere kant mis je een opbouw in je personages, aangezien alle voortgang in je campagnes steeds weer wordt weggegooid. Hard West is een vermakelijke game, maar wel een met ruwe randjes.


07:29  BlazBlue: Chrono Phantasma Extend in maart
09:11  Firewatch
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Hard West
Type:
Game
Releasedatum:
18-11-2015
Ontwikkelaar:
Creative Forge
Uitgever:
Gambitious Digital Entertainment
Media:








Meer media